Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer sterkt å gå fra mercedes til BMW nå, har en bil i siktet, en bmw 523iA 1996 mod som har gått 221000km.

Det jeg lurer på er hvordan de er, pluss og minus med disse bilene, hva dere tror en slik er verdt og om de taper seg masse i pris etterhvert.

på forhånd tusen takk for all hjelp:)

Skrevet

Kommer litt ann på om det er Touring eller ikke. Sedan har en tedens til å falle i pris litt fortere.

Ellers så kan jeg si som jeg har hørt mange ganger på forumet er at 96 modellene hadde en del sykdommer som ble rettet opp på 97 modellen. Hva det var husker jeg ikke.

Selv har jeg 97 modellen og er strålende fornøyd. Men noen feil har det jo vært. Rust er vel det værste. Bakluke og nede i dørene. Sjekk dette!

I tillegg bør du finne en med skinn da det er de som folk helst vil ha dersom du en dag skal selge den.

Skrevet

Takker og bukker begge to for hjelpen og spesielt for den svenske siden som var midt i blinken og akkurat det jeg tenkte på :)

Lars89:

Hehe, ja var denne.

hva synes du?

Er litt skeptisk enda selv, ser at det orginale luftfilteret er borte (skal ikke det være i en firkantet boks da?) og at dette ligner mistenkelig på ett biltema luftfilter.

Er eksos enderøret ett effektrør/potte og ikke orginalt?

Bmw er ikke min sterkeste side akkurat:(

Hvor viktig er en 100% komplett servicehistorie og hva blir prisfallet i % deretter hvis det ikke er komplett?

Bilen ser pen ut den, både ut og innvendig, men vil ikke la meg lure av det ytre. mange som tar den: "Ohh shiny, I buy!!" og har en bil som såvidt hoster og harker seg fremover etter 6 mnd.

Heldigvis har jeg en kompis som er mekaniker som bor ikke alt for langt unna selger, som skal sjekke grundig og teste den før jeg eventuelt bestemmer meg.

Vil ikke ha noe som er daukjørt hehe.

Ble nesten et lite essay dette svaret :oops:

Skrevet

Tillater meg å komme med noen meninger her selv om du ser ut til å få førsteklasses hjelp...

Takker og bukker begge to for hjelpen og spesielt for den svenske siden som var midt i blinken og akkurat det jeg tenkte på :)

Sånn til opplysning så er den siden der nærmest overdrevent detaljert. Det er knappest en ting der som ikke kan skje med hvilken som helst bil :? . Når det er sagt så er det større sjans for feil jo lenger bilen har gått og jo mer hjemmemekka den er. Fordelen med den siden er jo at den dekker alt mulig og umulig :)

Er litt skeptisk enda selv, ser at det orginale luftfilteret er borte (skal ikke det være i en firkantet boks da?) og at dette ligner mistenkelig på ett biltema luftfilter.

If it looks like a dog and barks like a dog, - Its a dog...

Biltema, Torshov, CD-Cardic... Det er iallefall ikke originalt. I værste fall KAN du (hvis du er uheldig) få problemer med LMM etterhvert.

Er eksos enderøret ett effektrør/potte og ikke orginalt?

Hvorvidt det er effektannlegg ser man ikke på bildet, men det er et uoriginalt enderør, og et ikke særlig vakkert et sådan.

Hvor viktig er en 100% komplett servicehistorie og hva blir prisfallet i % deretter hvis det ikke er komplett?

Prisfall i % blir omtrent som å si hvor langt et tau er... Er bilen godt vedlikeholdt og fulgt opp kan det være mer verd enn et servicehefte hvor kun det absolutt mest nødvendige er gjort. Denne bilen skal vel inn på service hver 25-30.000 km og det kan skje mye på denne kjørelengden, så det er (i mine øyne) viktigere at tidligere eier har fikset alle mulige småting underveis enn bare det mest nødvendige på service.

Bilen ser pen ut den, både ut og innvendig, men vil ikke la meg lure av det ytre. mange som tar den: "Ohh shiny, I buy!!" og har en bil som såvidt hoster og harker seg fremover etter 6 mnd.

Ohh shiny or not..., jeg tror du kommer til å hoste og harke etter 6 mnd fordi den er gått langt, er hjemmeskrudd, er ungdomskjørt, og vil bli ungdomskjørt...

Angående det ytre, - eller indre om du vil, så er den radiosaken helt uoriginal. Får kjøpt original og "better looking" utstyr både her (under kjøp/salg delen) og andre steder (GS, BS, Ebay, BMW m.fl), men det koster penger...

Heldigvis har jeg en kompis som er mekaniker som bor ikke alt for langt unna selger, som skal sjekke grundig og teste den før jeg eventuelt bestemmer meg.

Vil ikke ha noe som er daukjørt hehe.

Høres ut som om kompisen din kan få litt å gjøre etterhvert, - bilen har fra før gått langt og fremstår for meg som hjemmeskrudd.

Det hjelper ikke på at du tilsynelatende (ut fra ditt siste innlegg) er litt tung på høyrefoten selv...

Mitt tips:

Spar litt mer penger eller ta deg en tur i banken så du får kjøpt deg en litt nyere bil, gjerne face-lift, som har gått mindre så slipper du å bruke masse penger på å vedlikeholde denne som både er gått langt og åpenbart ikke lenger er original (hvem vet hva som er skrudd på utover det mest synlige). Er nesten helt sikker på at det vil lønne seg for deg da deler og vedlikehold av E39 ikke nødvendigvis er billig.

Hmmm... Nå ble det mye alvor her... Ja-ja, det er godt ment iallefall :wink:

Skrevet

Selv om den har et K&N filter betyr ikke at bilen er dårlig holdt, heller ikke at CD-spilleren er uorginal (org spiller fulgte jo med).

Men det jeg så var at det lå 2 ballaster i motorromett, så et Xenon ombyggingskit ligger der.

Så da kommer spørsmålet. Er xenon og senkesett i vognkortet?

If so... Da vil jeg påstå å si at eier har vært nøye nok med å ha ting "korrekt" med bilen.

Syns også det er tøft av forhandler (ser forhandler ut på bildet) å si at en bil fra 1996 er 100% rustfri.

Men jeg syns ikke setene så skinn ut, og da hadde jeg takket for meg.... Spesielt billig var den heller ikke. Virker som midt på treet. Så kikk heller litt mer om du er skeptisk. Sedan og touring skiller hverandre ca med 20.000 - 25.000.

Skrevet

Har bestemt meg for å ikke kjøpe denne bilen det var snakk om, har funnet en annen, en 97 520iA som har gått 201000km, den er orginal og voksenkjørt.

Dette er fra en forhandler.

Skrevet

Etter erfaring, så er det rundt 200000km det begynner å bli endel reperasjoner på bilen. Har hatt ett par tre bmw'r som har rullet oppunder og også over 200000km, så jeg hadde gått for en bil med endel lavere km-stand.

Bilen kan være billig å handle inn, men kommer det mye reperasjoner oppå det hele blir det fort dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...