Gå til innhold

Nybegynnerombygging etter økonomimodellen : E36 316i 1993


kristols
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte legge ut info om prosjektet mitt her på Bimmers, så klarer jeg kansje unngå gå på de verste erkesmellene :)

Først og fremst, bilen:

Er en 1993 modell BMW 316i, kjøpt brukt i 2006 for 35 000kr med 153 000 km på klokka. Bilen er importert fra Tyskland tidlig 1996, så hvem vet hvor mye den egentlig kan ha gått.. I hele sitt liv på norske veier, har den rullet rundt i Gjøviks gater, stort sett i saltfrie omgivelser. Minimalt med rust med andre ord;) Fargen er alpinweiss, og den forrige eieren hadde fått lakkert speilhus og skjermer (stort sett det eneste som var gjort med bilen). Puttet på noen M-lister og 18" BBS-wannabe-felger:

8eqtalmqaw35idue0q28.jpg

Byttet lykter også, satte inn noen lykter fra ebay til 100$. Disse er senere blitt byttet.

Motoren, en M40B16, et skikkelig prakteksemplar av et BMW powerhouse, var ikke videre frisk da jeg kjøpte den. Den tikket en god del, og uvitende som jeg var, trodde jeg at ventilene kunne justeres på denne som på andre eldre biler, men ble fort klar over fakta. Fikk overtalt den forrige eieren til å betale alle delene som måtte skiftes, kam, vippearmer osv, som jeg skiftet selv i mai 2007. Da ble det fres gitt! Ny fordeler og ny regreim gjorde ikke vondt heller.

Bilen sleit litt med det elektriske også, og det tok en stund før jeg fant ut hva det egentlig var som gjorde dagene miserable. Etter å ha nilest diverse forum, fant jeg ut at de fleste el-feil på disse bilene oftest skyldes kablinga til bagasjeromslokket. Denne var seff svidd til kingdom come, steinhard, og alle ledningene så ut som plastelina. Den forrige eieren hadde guffa opp antallet ampere i sikringene til de forskjellige kursene påvirket av kortsluttningene, festlig. Fikset lednigene bak, men det løste ikke problemet, så rev ut setene og teppet, og fant dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

5k6kx8n8az8gxnplyi5y.jpg

1q9t8imdwbi8i0tgsnp6.jpg

Pratet med BMW på Lillehammer ang pris på ny kabelgate fra sparkepanelet forran til bagasjeromslokket, som kom på den nette sum av 16 000kr (!!). Tok turen til høggern, fant en lik bil, strippa inventaret og klippet ut en tilsvarende kabelgate, og satt i gang og lodde:

ts2g3uj80jkx7bshwbec.jpg

euwcrglo7dpxtdr7j3he.jpg

p5mbx1s81nho8820swsl.jpg

Etter at alt dette var gjort: INGEN elektriske feil:D Alle lys, dørlåser, dimmere, speedometeret (yepp, det hadde også tatt kvelden) og tankmåler funka igjen:D

Har trukket om setene også, bestilte skreddersydde sete og dørtrekk fra Australia, tofargede. Blingsa litt på fargene dog, fikk kremgul farge i midten, og sort på sidene, samt kremgule dørtrekk. Planen var egentlig hvite trekk, men men. Et helvette å montere, alle setene må ut, man må borre hull i dem for å trekke noen små tau gjennom seteryggene for å stramme opp trekkene slik at de sitter skikkelig. Skal ta noen bilder og legge ut når jeg har fått på dørtrekkene også.

I sommer skiftet jeg front og bakfanger til M fangere, diffusor bak, sorte baklykter og sorte frontlykter, samt sort M grill. Lakkerte alle lister hvite pluss dørhåndtakene, så nå er mesteparten hvitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en måned tilbake, begynte motoren å tulle igjen! Nå viser klokka 185 000km, og oljelampa lyser lenger enn normalt etter start, og man hører tydelig mye ekstra mekanisk støy, not good. Hørtes rimelig dyrt ut også, men for å være på den sikre siden leverte jeg den inn på verksted. To timer og 1500kr fattigere fikk jeg fortalt at de trodde pumpa eller sila i bunnpanna var tett, og at det kosta skjorta å fikse. Da kom dillemmaet: Fikse,eller skifte motor?

Bestemte meg for det siste: Kjøpte en M44 motor fra Koed hentet fra en 1997 mod. 318IS coupe med 75 000km tilbakelagt i europa. Betalte 17 laken for motor, komplett eksos i relativt god stand, LMM, div kabler, hjerne, ledningsnett osv. Startsperre også.....(HJELP!)

0d25u37vndyz7fiwmomt.jpg

i6lexcopcx0rhle69s4x.jpg

Fikk startet operasjon riving i helga, fikk røsket ut M40, kasse og første del av mellomakslingen (den fulgte ufrivillig med da vi løftet ut motoren).

p3l52cwaqxbpzp2q2f72.jpg

pjepmsrc0mjw61cbgwc9.jpg

Motoren fra Koed har ikke svinghjul eller noe av clutch-systemet, så må flytte alt fra M40-en over til M44. Regner med at dette passer....? Koed mener det gjør det, så satser på det stemmer..:) Må bare finne en kopp som passer på de omvendte torxliknende skruene som holder kassa fast i motoren.

Det jeg er mest spent på, er hvordan i granskauen jeg skal få tjuvkoblet startsperra slik at det i det hele tatt eksisterer håp om å få den til å starte..

Det jeg er mest spent på, er hvordan jeg skal få ombyggingen godkjent. Må bremsene bak skiftes til skiver? Har planer om å skifte bremsskivene forran til ventilerte skiver, evt sette på E46 330d skiver og calipere (så på et forum at det skulle passe), men vet ikke om det er nødvendig?

Akkuratt nå er det en liten byggestopp til neste lønning, koster å være kar! Trenger ny clutch og alle kjøleslanger blant annet. Er det noen som har slangene, si ifra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. ligner litt på prosjektet mitt dette ;) Angående godkjenning må du bytte til skivebremser bak, samt ventilerte skiver med dertil større calipere foran. Stabstag foran og bak må også oppgraderes til 318is std. Hilsen en som sitter på godkjent ombyggingssøknad fra biltilsynet ;)

Startsperra er jeg litt usikker på hva som må gjøres med, men mener det er 1 ledning som skal klippes. Svinghjul, clutch osv skal passe rett på. Det gjorde det iallefall på M42'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest HELE tråden din Mexos, var der jeg hentet deler av inspirasjonen fra:) Tenkte unngå trøbbelet du fikk med den første motoren din ved å få tak i en jeg nesten har "garanti" for at passer:)

Gleder meg ikke akkuratt til runden med biltilsynet dog.. Var de ålreite, eller ekstremt pirkete når du fikk din godkjent?

Får sette opp en post her på forumet etter bakstilling og stabstag (Kansje jeg endelig kan få klemt inn Powerflex foringene jeg har liggende til bakstillinga:D )

Det glemte jeg jo helt å nevne, skifta hele forstillinga i sommer omtrent, kjøpte nye bærearmer forran, dempere, endeledd osv, samt satte inn Powerflexforinger på hele skiten. Styringa ble chrisp as a frosty morning etterpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk min godkjent? Vel, gi meg 1 mnd så kan jeg svare :P Har ikke fått det inn i vognkort enda. har vært noe utgifter hele tiden som har blitt prioritert fremfor visningstimen :P men skal få det i orden i januar tenkte jeg. Ja den E30 motoren var bomkjøp. Følte meg lurt der, men fikk den heldigvis bort uten å tape no spes annet enn tid. Jeg kjøpte stabstag og bremser brukt fra koed.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Daaaaa har jeg vært ute på første prøvetur etter flere dagers intens skruing! Kan gladelig rapportere om at alt fungerer slik det skal (iallefall virker det sånn).

Mangler enda en tempratursensor som skal sitte i luftfilterboksen, men motoren går uten denne..spørsmålet er bare om DMEen kjører i emergency-modus eller ikke;) finner vel tidsnok ut av det når sensoren kommer i posten:D

Ellers gikk ombyggingen så godt som smertefritt (bortsett fra noen jævla slanger som jeg oppdaget måtte byttes etter at motoren var satt inn..). Ble til at jeg brukte svinghjul og clutch fra m40en.

Har laget diverse nye fester til luftfilterboks, coiler og servoreservoar. Forsøkte montere servoreservoaret samme sted som på M40, men fant fort ut at det var bare å drite i: manifoilen var alt for stor til at det skulle gå. Fikk montert reservoaret oppe på støtdempertårnet etter diverse mekking med nye slanger osv.. ser ut til å være tett også;)

Det jeg trodde skulle bli den største utfordringen, EWS II startsperre, ble det letteste:) Studerte Bentleys tegninger over EWS og DME systemet for M44B19 1997, og loddet sammen de ledningene som trengtes for at EWSen skulle tillate at motoren startet. Jeg har snyltet strøm rett fra batteriet til EWS II boksen og antenneringen, og monterte på en sikring også for sikkerhets skyld. Har lagt hele sulamitten inne i rommet sammen med DME, siden to ledninger fra EWS måtte loddes rett på DMEkabelen.. Tenkte lage en powerbryter til systemet og gjemme den et sted i bilen, slik at jeg kan koble inn startsperra, men har ikke gjort det enda.

Det beste av alt : DEN STARTET PÅ FØRSTE FORSØKET:D

Legger ut bilder når jeg kommer meg tilbake til Lillehammer (Forhåpentligvis med bil.....);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen trygt fremme i Lillehammer:) Tilsynelatende overlevde den de 700km fra Sandnes uten trøbbel;)

Går litt dårlig på tomgang når den blir varm dog... kan hende det skyldes den manglende tempraturføleren. Fikk forresten pakkelapp fra posten, diagnoseutstyret har kommet:)

Slik ble motorrommet seendes ut forresten:

zaplakp60hcvot66d7x2.jpg

merk plasseringen av servoreservoaret;) Btw, jeg måtte putte noe skumgummi inn i det svære hølet til høyre på luftfilterboksen, da jeg ikke aner hva som skal stå i her...noen som har peiling? Bare se på ducktapen... Det andre mindre hullet er til tempføleren vet jeg, så der er det nok bare å plugge inn.

her er et litt mer oppdatert bilde av børsa utvendig også slik den ser ut nå:

p9fj11nbngd65i23jtn8.jpg

Desverre er hovedlyktene plaget med fuktighet, så har kjøpt noen nye mer ala de originale, dog med klarglass og angeleyes. Dem som sitter på nå er 600spenns EBaygreier. :roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag det;) Den var slik du beskriver tidligere, men når jeg monterterte m-greiene ville jeg prøve å ha alt i alpinweiss 2:) Diffusoren bak (skal ta et ordentlig bilde til) er sort dog. enig med deg i at det bør være noe sort nederst på fangeren forran, finnes det ikke en ekstraleppe man kan sette på?

Sommerprosjektet mitt i år blir nok å senke den litt, men ikke for mye;) Er ikke så lett å kjøre rundt i vinterlandet med lav bil uten å gjøre all jobben for brøytemannskapene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...