Rayman Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 Nav fra e30 m3 bak.... Har hørt at du også må ha bremser og skiver ifra E30 M3 og da kan noen bekrefte dette? Hvor kan en få tak i de spacerene som bygges ifra 4 til 5 bolt?
G-RACING Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 Noen som har sveist igjenn 4*100 hulla for så å borre opp 5*120?
raynik Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 nav og skiver me tilbehør, tror koed har spacere som bygger fra 4-5 bolt.... har vertfall sett det en gang
G-RACING Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 Spacere er for min del uaktuelt når felgene bygger 10" bak. Ingen som har sveist?
Rayman Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 nav og skiver me tilbehør, tror koed har spacere som bygger fra 4-5 bolt.... har vertfall sett det en gang Koed hadde ikke..
ehrnst Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 polardego her inne kan skaffe spacere. sveising tror jeg ikke går. har du sjekket at navet er stort nok?
G-RACING Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 Navet er stort nok. Hullene blir borret kun en cm lenger ute som tilsvarer 6 cm radius til center hull. Er rikelig å gå på, så om man får noen til å dreie av selve sveiestubbene samt å borre nye eksakte hull, ser jeg ikke noe problem i dette. Noen som har tips til hvem som tar på seg en slik borrejobb? En helt annen ting, er det mulig å bruke navet fra en compakt som i utgangspunktet har trommelbremser?
MGR Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 for de som har litt kunskaper om hva som skjer med stålet etter det er sveisa, så er det ikke å ambefale og gjøre det på hjulnav som får passe med juling, navene må varmes og herdes, for å fjærne herdesone etter sveisinga, som fort gjør at det sprekker, navene kommer antagelig til å slå seg, når det må kjøres på såpass mye varme for at det skal holde, og få målt opp, og få hullene rett, ville ikke jeg gjort. gå heller for e30 m3 nav og bremser du;)
M3 Yngve Skrevet April 17, 2009 Skrevet April 17, 2009 Navet er stort nok. Hullene blir borret kun en cm lenger ute som tilsvarer 6 cm radius til center hull. Er rikelig å gå på, så om man får noen til å dreie av selve sveiestubbene samt å borre nye eksakte hull, ser jeg ikke noe problem i dette.Noen som har tips til hvem som tar på seg en slik borrejobb? En helt annen ting, er det mulig å bruke navet fra en compakt som i utgangspunktet har trommelbremser? Navet er ikke stort nok nei. 5-120-4-100, blir 20mm større radie det, så da hadde nok det blir gjort for linge siden gitt. 1 cm, som du mener, blir 5-110 det.
G-RACING Skrevet April 17, 2009 Skrevet April 17, 2009 Radiusen blir kun 1 cm breiere, men diameteren derimot blir 2 cm breiere Diameter = 2*radius, altså to cm totalt, som gir 5*120
336mik Skrevet April 17, 2009 Skrevet April 17, 2009 Hmm,noen må venligst forklare meg vitsen med å bygge om til 5-bolt,for den har jeg enda ikke skjønt,mtp hvor stor kostnad det er i forhold til at det gir tilnærmet ingen effekt i mine øyne.
M3 Yngve Skrevet April 17, 2009 Skrevet April 17, 2009 Radiusen blir kun 1 cm breiere, men diameteren derimot blir 2 cm breiereDiameter = 2*radius, altså to cm totalt, som gir 5*120 Så du mener at radien på navet er stor nok på E30? Skal se på de spacerene jeg har. Mener jeg la de over på E30 jeg nettopp hadde, men skal sjekke igjen. Da skal det ikke være store problemet på en grom maskin.
M3 Yngve Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Bilde av et 5 serie nav som er borra nye 4-100, så tror nok ikke org E30 navet er stort nok, til å lage 5-120. Kan lese her også vad de skriver i Sverige: Lämmna dom till någon fräs eller mekanisk verkstad. Svetsa i gen alla hål den svarva ytan rak. sedan göra ny bylt cirkel. det går inte så engelt med e30 bak naven om du skall ha 5*120 så kommer bultcirkeln att komma utanför enklaste sättet är att köpa e30m3 baknaven och borra om e30 skivan till 5 bult och chimsa ut bakoket några mm då passar drivaxlarna och allt annat.mvh
G-RACING Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Du har nokk rett der ja. Da fikk jeg svaret. Takker!! Har tenkt på en annen mulighet: Både e30 med og uten skivebrems har samme delenummeret på selve navet bak. Compact har ulikt delenummer på med og uten skivebrems. Spør meg selv da, om det går an å bruke nav fra en compakt (trommel) på mine bærebroer bak...? Grunnen til at jeg spør er at jeg har to compakter med tromler jeg kan plukke nav fra. Kan vel kalles flisespikkeri, men er jo et intressant tema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå