G-RACING Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Hmm,noen må venligst forklare meg vitsen med å bygge om til 5-bolt,for den har jeg enda ikke skjønt,mtp hvor stor kostnad det er i forhold til at det gir tilnærmet ingen effekt i mine øyne. Enkelt å greit, mye større spekter på valg av felger. Får jeg tak i OZ Futura i 17" 4*100, beholder jeg helt klart 4-bolts understellet. Men disse er mest å se i 5*120.
336mik Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Større spekter er vel litt og overdrive,siden det kun er bmw og jaguar som har 5x120. Og mange av de 5x120 felgene har vel heller ikke et innpress som man får brukt. Dette i tillegg til at det fort koster,om man er uheldig,over 10k for å bygge om til 5-bolt. Før bygde man ofte om til 5-bolt,grunnet markedet for big-brake-kits,kun omfattet m3 til e30,i dag finnes det også masse store bremser å oppdrive til 4x100.
M3 Yngve Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Du har nokk rett der ja. Da fikk jeg svaret. Takker!!Har tenkt på en annen mulighet: Både e30 med og uten skivebrems har samme delenummeret på selve navet bak. Compact har ulikt delenummer på med og uten skivebrems. Spør meg selv da, om det går an å bruke nav fra en compakt (trommel) på mine bærebroer bak...? Grunnen til at jeg spør er at jeg har to compakter med tromler jeg kan plukke nav fra. Kan vel kalles flisespikkeri, men er jo et intressant tema. Tror ikke det passer, men kansje verdt å prøve. Men tror nok det beste er å kjøpe M3 nav, lager er like 325, så de kan du bruke om igjen om du er flink til ikke ødelegge dem, ved at du tar av navet ditt.
TurboX Skrevet Mai 14, 2009 Skrevet Mai 14, 2009 Blåser liv her igjen jeg. Ser det er diskutert mye bak her, men ikke så mye foran. Det jeg lurer på er om det går an å bytte bare nav og ikke hele fjærbeinet. Har lite lyst til å sette på e36 fjærbein, da det er kurrant høyde på de som er der nå osv. Noen som vet?
G-RACING Skrevet Mai 16, 2009 Skrevet Mai 16, 2009 Du har nokk rett der ja. Da fikk jeg svaret. Takker!!Har tenkt på en annen mulighet: Både e30 med og uten skivebrems har samme delenummeret på selve navet bak. Compact har ulikt delenummer på med og uten skivebrems. Spør meg selv da, om det går an å bruke nav fra en compakt (trommel) på mine bærebroer bak...? Grunnen til at jeg spør er at jeg har to compakter med tromler jeg kan plukke nav fra. Kan vel kalles flisespikkeri, men er jo et intressant tema. Tror ikke det passer, men kansje verdt å prøve. Men tror nok det beste er å kjøpe M3 nav, lager er like 325, så de kan du bruke om igjen om du er flink til ikke ødelegge dem, ved at du tar av navet ditt. M3 nav og skiver da eller? Kan man bruke orginale 325 kaliptere da eller?
G-RACING Skrevet Juni 22, 2009 Skrevet Juni 22, 2009 Lite spørsmål på nytt her. Noen sier man IKKE trenger M3 3,2 bærearmer fremme, at man kun trenger eksentriske foringer bak på broa. Hva er realiteten? Jeg ønsker å slippe å kjøpe dyre armer, og prøve å klare meg med standard e36 berearmer.
Trond.S Skrevet Juni 22, 2009 Skrevet Juni 22, 2009 Man trenger både 3,2 armer og eksentriske foringer for å få hjulet til å stå normalt i hjulhuset. Visst du hadde compact bakstilling å pelle deler fra kna du jo bare ta hele bærearmen med trommelbremser og det hele og flytte over på bilen din. Hilsen Trond
G-RACING Skrevet Juni 22, 2009 Skrevet Juni 22, 2009 Man trenger både 3,2 armer og eksentriske foringer for å få hjulet til å stå normalt i hjulhuset. Visst du hadde compact bakstilling å pelle deler fra kna du jo bare ta hele bærearmen med trommelbremser og det hele og flytte over på bilen din. Hilsen Trond Takker for svar! Rart det er så mangen forskjellige svar på dette. kan bruke den bakstillinga ja, men er ikke intressert i å ha trommler bak. Ser liksom litt feil ut på en "M3"
Rogern Skrevet Juni 22, 2009 Skrevet Juni 22, 2009 Tatt fra ppf: Nackdelarna med E36 fjäderben är vevig styrning, bumpsteer, positiv camber och att hjulet inte blir riktigt centrerat i hjulhuset ens med 3,2 armar och excentriska bussningar. Vevig styrning fixar man med E36 kuggstång. Bumpsteer går i princip inte att få ordning på eftersom kuggstången sitter högre upp på E36, går att ordna med speciella ledlager som flyttar ner leden ute vid naven, men det är ingen vidare lösning på en gatbil. Camber fixar man med speciell topplagring eller camberplattor. Centreringen går inte att få till 100% utan att kröka om bärarmarna. Så lösningen med adapterringar till E36 lager på E30 ben kommer iaf. jag att köra på nu efter att ha hållt på med E36 ben ett tag och tröttnat. Då blir nästa problem bromsarna, E30 har väldigt lite offset på skivorna, har nu bestämt mig för att använda Wilwood skivor med lösa bells för att få till det. I Bonjes projekttråd finns bild på hylsorna. Jag har dock gjort 5mm offset på mina så att det funkar med bromssköld och Wilwood skivor samt för att få frigång för däck. Det medför att specialmutter måste tillverkas också, en del av yttre lagerbanan måste stödja i muttern, e30 navpinne blir för kort. Dessutom får man göra adapter till andra bromsok, jag kör vanliga E36. Det enda som inte leder till mycket jobb är att använda E30 M3 fjäderben. Jeg har byggd om min med e36m3 3.2 bærearmer och hjemmebyggde exentriske foringer. Før Etter Synes hjulet mitt står ganske så perfekt i hjulhuset nå, bli spennende å prøvekjøre å se om man kjenner noen forskjell
G-RACING Skrevet August 13, 2009 Skrevet August 13, 2009 Hei folkens! Går fortsatt i 5-bolts drømmer! Fremme kommer jeg til å bruke 51mm fjærbein fra 325i e30 understell med hylse +lager+nav fra e36. Mangler kun hylsa, men den skal vel ikke være alverden å få laga. Bak ser eg for meg å bruke e30 m3 nav. Regner med det er både dyrt å vanskelig å anskaffe seg e30 M3 kaliptere...? Lurer derfor på om det er 5-bolts skiver som har samme innpress og diameter som kan gå på bak ved å bruke orginal 325i kalipter. SKulle gjerne ha vist dette. Kan jo kanskje bruke skiver 4*100 som jeg borrer opp til 5*120...? Takkar for tips!
Rogern Skrevet August 13, 2009 Skrevet August 13, 2009 325i og e30m3 har samme caliptere bak, bare andre klaver. Jeg bruker 325i calipter og e23 735i klave som er borret og gjenget opp for å passe 325i bærearm. Tilslutt har jeg "spaca" ut caliptern fordi m3 nava bygger ca 4mm lenger ut. Alt dette er det bilder av i prosjekttråden min. Jeg angra meg faktisk på å bygge e30m3 bremser bak, fikk jeg velge nå ville jeg gått for e36 328eller e36m3 bremser bak som er ventilerte.
G-RACING Skrevet August 13, 2009 Skrevet August 13, 2009 325i og e30m3 har samme caliptere bak, bare andre klaver. Jeg bruker 325i calipter og e23 735i klave som er borret og gjenget opp for å passe 325i bærearm. Tilslutt har jeg "spaca" ut caliptern fordi m3 nava bygger ca 4mm lenger ut.Alt dette er det bilder av i prosjekttråden min. Jeg angra meg faktisk på å bygge e30m3 bremser bak, fikk jeg velge nå ville jeg gått for e36 328eller e36m3 bremser bak som er ventilerte. Supert! Hva må til for f.eks få 328 bremser bak? e30 kaliper, andre 328 klaver og e36 nav`?
Rogeren Skrevet August 13, 2009 Skrevet August 13, 2009 Er ikke samme caliper på 325 og M3, det er annen stempeldiameter. Jeg har M3 nav, e90 320Si skiver (300x20), ombygde e34 540 holdere, og 540 calipere. Foran har jeg e36 M3, Med KW V3 fra M-roadster rundt om... Gull det!
Rogern Skrevet August 13, 2009 Skrevet August 13, 2009 Er ikke samme caliper på 325 og M3, det er annen stempeldiameter. quote]Var jeg faktisk ikke klar over, da burde vell jeg montere e23 calipterne mine da. Jeg brukte de fra 325'en pga det var lettere å pusse de opp. Ang. 328 bremser er jeg ikke sikker på hva som må til. Har aldri prøvd. e30 caliptere vill ikke passe da den ventilerte skiven er mye breiere. Jeg ville prøvd skive og kallipter fra 328 og byggd brakett til caliptern. Spørsmålet da er hvordan brekklavene passer
Rogeren Skrevet August 13, 2009 Skrevet August 13, 2009 med e46 328 skivene, virker org håndbrekkdeler. det gjør de og med e90 skivene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå