bad_ip Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 Hei! Har litt problemer med girkassen min. Ved helt normal kjøring oppfører den seg bra. Det er 2 problemer jeg har lagt merke til. Det første er at viss jeg f.eks ligger i 50 i 4 gir og skal raskt ned i 2 vil den ikke. Dobbelclutching er da nødvendig. Det andre merket jeg i dag. Kjørte rolig og skulle gire ned i 3 fra 4 gir... ikke noe høy fart eller noe. Så kom det en skrapelyd. Tenkte da synkroniseringen. Clutchen var helt inne. 100% sikker. Bilen er heller ikke gått langt... så synes det er rart at jeg skal få problemer med girkassen etter 90k. Km.standen er også blitt testet hos bmw. Den skulle være korrekt. Kan kun et oljeskift gjøre susen?
OleTommy Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 kan hjelpe.mn kasen har ve blitt misshandlet eller noe.. ka type bil er det?
bad_ip Skrevet Desember 2, 2008 Forfatter Skrevet Desember 2, 2008 Bestiller et oljeskift på jæger i morgen. Får begynne der.
bad_ip Skrevet Desember 2, 2008 Forfatter Skrevet Desember 2, 2008 Hvordan er det å bytte olje på girkassen? Det må vel være noe jeg kan gjøre selv vel? Og hvilken olje er det som skal på kassen? Går utifra at det ikke er diffsperre på an siden jeg ikke vet dette. Hadde vel stått i utstyrslisten i servicehefte? Har sett en olje som brukes til med eller uten diff.
bad_ip Skrevet Desember 3, 2008 Forfatter Skrevet Desember 3, 2008 Funnet ut litt mer angående problemet nå. Uansett om jeg girer opp eller ned i 3 kommer det skrapelyd. Men den kommer bare viss jeg girer fort... girer jeg veldig sakte til 3 kommer det ingen lyd. Og en liten annen ting jeg la merke til... har jeg den f.eks i 4 og skal til tredje vil den liksom ikke gli rett fram i 3... spaken lener seg liksom litt mot 5 når den er i fri... så drar jeg den fra 4 og rett opp uten å bruke noe krefter så glir den rett i 5 og ikke 3 som er vanlig. Men dette var kun i fart... når jeg sto ro var den som den skulle. Og den skrapelyden som kommer er ikke typisk grov bomgiring skrapelyd... og viss synkronringene skulle vært gåen så ville vel det ikke kommet skrapelyd til tredje selv om jeg tok den i fri, ut med clutch, inn med clutch og i 3. Altså dobbelclutching. Nå er jeg helt blank på dette med girkasser... men giroverføring kan den være noe gale med?
bad_ip Skrevet Desember 3, 2008 Forfatter Skrevet Desember 3, 2008 Ingen som kan ha noen formeninger? Og er det noen som har verksted å anbefale? Som er flink og har erfaring på bmw utenom jæger på kokstad. Ringte til de i dag ang. oljeskift... og det er flere uker med ventetid. Men skulle gjerne fått noen til å se på kassen. Oljeskift kan jeg forsåvdit gjøre selv.
kbteknik Skrevet Desember 3, 2008 Skrevet Desember 3, 2008 lyder jo som en sliten girkasse, har du noengang sjekket oljestand på girkassen?
bad_ip Skrevet Desember 3, 2008 Forfatter Skrevet Desember 3, 2008 Nei. Kjøpte den i mai i år så har ikke sjekket dette. Hvor sjekker jeg oljestanden på girkassen? Synes det er merkelig at girkassen skal være sliten... bilen ble impotert til norge i november 2007 der han som impoterte den brukte den kun 2000km og sto i garasjen om vinteren. Han som han kjøpte den av var en "bekjent" fra tyskland som han hadde fått kontakt med grunnet import ved en tidligere anledning. Var en ingeniør i 40 årene fra tyskland som har hatt den der nede.
5 serie Skrevet Desember 3, 2008 Skrevet Desember 3, 2008 Nei. Kjøpte den i mai i år så har ikke sjekket dette. Hvor sjekker jeg oljestanden på girkassen? Synes det er merkelig at girkassen skal være sliten... bilen ble impotert til norge i november 2007 der han som impoterte den brukte den kun 2000km og sto i garasjen om vinteren. Han som han kjøpte den av var en "bekjent" fra tyskland som han hadde fått kontakt med grunnet import ved en tidligere anledning. Var en ingeniør i 40 årene fra tyskland som har hatt den der nede. Ja merkelig det der knskje du skulle la en erfaren kjørekompis el.l. prøvekjøre bilen din først, så sammenfatter dere begges intrykk, det kan jo ha med hvor raskt man girer, jeg har kjørt både usynkroniserte kasser og selvfølgelig mest synkroniserte, og på begge typene kan en faktisk "dra gearhendelen" kjemperaskt til et annet gear, dette tror jeg ikke er bra på f.eks synkroniserte kasser, å tror da at man kan få skader på synkroringene.
bad_ip Skrevet Desember 3, 2008 Forfatter Skrevet Desember 3, 2008 Når jeg mener at det kommer skrapelyd av rask giring til 3 så er det ikke sånn superraskt... men at du skifter gir litt fortere enn normalt.. For at jeg være sikker på at jeg skal unngå den lyden så girer jeg veldig tregt til 3. Så at det er noe galt er jeg 100% sikker på. Og skrapelyden kommer ved dobbelcluthing og. Så synkroniseringen tror jeg ikke er problemet her. Nå har ikke jeg så veldig mye peiling for å si det sånn... vet egentlig ikke hva som kan være galt. Synes bare at oljeskift virker for lettvint på disse symptomene.
5 serie Skrevet Desember 4, 2008 Skrevet Desember 4, 2008 bump Ja derfor tror jeg det er slitne synkroringer på din gearkasse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå