PenguiN- Skrevet Desember 5, 2008 Share Skrevet Desember 5, 2008 Etter å ha surfet mye på E46fanatics.com i det siste har jeg igjen fått øynene opp for hvor fine bilder det er mulig å ta av bilen sin. Jeg har for øyeblikket et kamera som minner svært om et DSLR kamera. kamera er meget bra og har alle innstillingene du finner på et DSLR kamera.. Jeg har prøvd å lese meg litt opp litt kunnskap via akam.no , fototips.no osv..men blir ikke noe klokere.. Jeg er intressert i å vite om det er noen innstillinger jeg må være ekstra varsom på å ha fin innstillt for å få bilder som dette: nydelige bilder som ikke nødvendigvis er foto-korrekt, men som virkelig viser glansen i lakken og kontrastene på fargene.. Post gjerne opp ditt bilde hvis det er av liknende kvalitet og skriv lukketid og blenderåpning,iso verdi samt andre ting som er viktig å få rett for å få et perfekt bilde! takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Desember 5, 2008 Share Skrevet Desember 5, 2008 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8 ... ografering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 5, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2008 ikke helt det samme som jeg er ute etter med denne tråden..men Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 5, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2008 på dette bildet er fortsatt bildet svært skarpt og klart selv etter zooming i etterbehandlingsprogram..når jeg zoomer i photoshop på bilder jeg har tatt blir di fort veldig kornete og utydlige..er det noen innstillinger som må være på/av eller liknende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Desember 5, 2008 Share Skrevet Desember 5, 2008 Først og fremst er det veldig viktig å ha så lav ISO som mulig for å unngå støy. Det vil si at du ser bildet er kornete. Med litt lang lukkertid er det jo også en stor fordel å bruke stativ for å eliminere bevegelser i kamera. En ting til som er viktig med tanke på å ikke få kornete bilder, er å ikke overdrive arbeidet i photoshop. Dersom du endrer for mye på farger osv vil bildet bli kornete og stygt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 5, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2008 burde jeg bruke lang lukketid på bilder av bilen stående i ro? hva med blender åpning i dette tilfellet? tenkt å kjøpe meg polariserings filter, hvordan vet jeg hvor mange mm jeg må ha? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Desember 5, 2008 Share Skrevet Desember 5, 2008 Blenderåpningen kommer an på hva du ønsker fokus på. Dersom du bare vil ha fokus på et lite sted må du jo naturligvis ha blenderen på et så lavt tall som mulig (altså f.eks. f2,, og vil du se "alt" klart bør du ha høyt blendertall, slik som det er gjort i bildet av den røde og svarte bilen. Når det gjelder lukkertiden varierer jo denne veldig etter ISO og blender, men klarer du deg med kort lukkertid er vel det bare bra. Mindre risiko for bevegelse i bildet, og mindre sannsynlighet for at du trenger stativ. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Desember 5, 2008 Share Skrevet Desember 5, 2008 burde jeg bruke lang lukketid på bilder av bilen stående i ro? hva med blender åpning i dette tilfellet?tenkt å kjøpe meg polariserings filter, hvordan vet jeg hvor mange mm jeg må ha? Står på linsen til kameraet.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 5, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2008 hm..står: DC VARIO - ELMARIT 1:2.8 - 3.7 / 7.4 - 88.8 ASPH er det bra? og hvilken størrelse trenger jeg på filteret? når jeg har rask lukketid 1/2000 og tar bilde av feks dataskjermen (bare for å teste) så blir resultatet et svart bilde ? :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Desember 5, 2008 Share Skrevet Desember 5, 2008 Det står nok Øxx på den et sted, sannsynligvis helt foran på linsen (tenk deg at du ser rett i kamera) de xx er antall mm. At det står 1:2.8-3.7 vil si at laveste blender varierer fra 2.8 ved max vidvinkel til 3.7 med max zoom. Dette er ikke så aller verst. Ikke sikkert at det er mulig å få tak i vanlig filter til denne da det ikke er speilrefleks. Mulig produsenten, Leica, har spesialprodusert et filter, men undersøk på sidene deres. Hva slags innstillinger står på nå siden du får svart skjerm? Edit: Søkte litt rundt, og fant ut at du kan få kjøpt filter og adeptere osv til kamera ditt. Bare ta et lite google-søk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 5, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2008 svart skjerm når jeg bruker 1/2000på shutter-priority.. står ikke noe med MM framme..det jeg skrev var det som stod forann på linsa når jeg så rett på den.. hvordan visste du det var leica? synsk? står 35mm equiv på zoome hjulet helt opp til 420..? er det 35mm da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Desember 5, 2008 Share Skrevet Desember 5, 2008 Hmmm, rart det der. Sette det på blenderprioritet og sett blender til 2.8 og ta et bilde. Pass på at ISO er på 1600 (evnt høyeste tall), og du er sikker på at du får noe på skjermen hehe Pleier å stå i fronten på speilreflekskamera, men da du har dette Leica-kameraet kan du nok bare bruke spesiallagede filter. Søker du etter Leica V-Lux 1 finner du nok litt forskjellige filtere. De har hvertfall et filter som heter Leica E55 UVa Glass Filter. Koster en del Vil anta rundt tusenlappen her i Norge Det med 35mm-420mm vil si hvordan zoomen din er. Vanlige kompaktkamera starter som regel på 35mm og går et stykke oppover, men du har hvertfall mer zoom enn det "normale" kompaktkamera har Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 5, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2008 på 2.8 får jeg jo bilde..da står isoen som vanlig på 100..800 er det meste jeg kan iso på! er det bra det filtret da? hva er forskjellen på det og di filtrene til 250,- jeg finner på nettet da? såpass. ja 420mm er vel ganske drøyt? ikke leica kamera, leica linse ;P MEN haha, det er HELT likt utseende messig som mitt kamera..alt av knapper,design,vekt osv..rip off! ;P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 5, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2008 målte førvrig INNSIDEN av linsen (er gjenger på innsiden også) og der er den 55mm..og det filtret du sa het jo 55.. (koster forøvrig 2000,-!) men di linsene jeg finner i norge som er 55 mm har ikke gjenger på utsiden og ser ut som di skal "tres" på hele objektivet..faen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snadder Skrevet Desember 5, 2008 Share Skrevet Desember 5, 2008 Snadder bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå