Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er parafin som tilsettes i dieselen for at ikke det skal vokse seg. Når diesel blir for kald, så blir den til voks.

Hvis du har olivenolje stående i nærheten, sett den i kjøleskapet i ett par dager og den vil ha vokset seg. Tenk å ha det der inne i drivstofftanken ... :o

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
  Idyll skrev:
Det er parafin som tilsettes i dieselen for at ikke det skal vokse seg. Når diesel blir for kald, så blir den til voks.

Hvis du har olivenolje stående i nærheten, sett den i kjøleskapet i ett par dager og den vil ha vokset seg. Tenk å ha det der inne i drivstofftanken ... :o

jeg glemte bæreposen med olivenolje i bilen over natten for et par uker siden.. da var urgen min blitt til slush..

Skrevet

Kan noen komme med en god forklaring på hvorfor ikke la bilen stå på tomgang i 10 min etter oppstart i mange blå, kontra å begynne å kjøre. Jeg har store problemer med å forstå den logikken.

Olja er jo som sirup kald.. hva skjer da du skal klemme sirup gjennom et hull FORT(ere)?

Skrevet

Oi, her har det foregått ting!

For det første, jeg er en kuldeveteran. Jeg har da bodd her på Tynset i over 6år nå, hatt et utall biler som har blitt tuktet igang uten varmer i temperaturer ned mot -45. Greia er at det var billigbiler kontra den jeg har nå. Ja, jeg er litt vel overfølsom mht bilens ve og vel, men for meg er ikke bilen bare en bil. Jeg vil at den skal ha det så bra som mulig! Selvfølgelig må slitasje tolereres, vi snakker trossalt bruksbil. :)

Kjører med Castrols 5w-30 olje. Magnatec eller noe. Ellers er alt av oljer og væsker generelt byttet i sommer.

Hadde en gammel Mazda 929 for noen år siden. Brukte 15w-40 motorolje på den. Uten varmer i -30 og lavere var den _svært_ lite fornøyd de første minuttene. Makan til kakling har jeg aldri hørt før! :D

Skrevet
  oddis skrev:
Kan noen komme med en god forklaring på hvorfor ikke la bilen stå på tomgang i 10 min etter oppstart i mange blå, kontra å begynne å kjøre. Jeg har store problemer med å forstå den logikken.

Olja er jo som sirup kald.. hva skjer da du skal klemme sirup gjennom et hull FORT(ere)?

Kan ikke komme med en forklaring, men det står i instruksjonsboken :wink: Regner med BMW skriver det av en grunn..

Skrevet
  oddis skrev:

Teorien er at det er verre å la motoren stå og putre iskald i 10 minutter før den får temp, enn at den får litt å jobbe med, slik at den blir mye fortere varm. Da får den nok noe større slitasje de første par minuttene, men så har den fått temp og slitasjen reduseres. Tanken er altså da at summen av slitasje under en kjøretur med kaldstart er høyere ved å først tomgangskjøre motoren enn om man bare begynner å kjøre. Hvor stor forskjellen er vet jeg ikke.

Skrevet

Biler er da vel vitterligen laget for å gå vinter som sommer? Må virkelig være dårlig stilt med bilparken deres dersom bilen knekker sammen av noen skarve minusgrader.

Skrevet
  oddis skrev:

Fordi den får bedre smøring fortere på utsatte plasser,spes i topp,ved kjøring pga høyere turtall.

Skrevet

Syns min dieselbil blir veldig fort varm, selv ved -30 grader begynner tempmåleren og stige nesten med en gang og varme kommer ut av varmeapparatet... Noen som vet om det er en form for elektrisk koble som hjelper til å varme opp vannet ?

Skrevet
  316 skrev:
Biler er da vel vitterligen laget for å gå vinter som sommer? Må virkelig være dårlig stilt med bilparken deres dersom bilen knekker sammen av noen skarve minusgrader.

Hallo? Noen hjemme?! :wae:

Det er ikke poenget! Poenget er at kulde m/kaldstart fører til økt slitasje på bilen. Jeg kunne ha fyra bmw i dag, men jeg lot være siden det er meldt mildere i morgen. Såå da fikk Comboen kjørt seg istedet! :wink:

Skrevet

Hallo? Noen hjemme?! :)

Hva er poenget? Tror du ikke at for eksempel BMW har tenkt på at bilene skal tåle å startes i 20 minusgrader? Hvis ikke er det noe alvorlig galt i Tyskland, hvertfall. Uansett trenger man ikke å dra bilen på turtallssperra hver eneste tur, noen turer er faktisk for å komme seg fra a-b. (Angående økt slitasje....)

Skrevet

Kom faktisk nettopp hjem! :D

Joda, selvfølgelig har de tenkt på det. Er en grunn til at mange bilfabrikanter vintertester bilene sine her i Nord :)

Men! Kaldstart fører uansett til økt slitasje. Økt slitasje er teit hvis en kan unngå det f.eks ved å ha en søt Combo stående :)

Hvordan klarte jeg forresten å skaffe meg 2 biler uten motorvarmer? :oops:

Skrevet
  BMW 2002 Fredrik skrev:
Syns min dieselbil blir veldig fort varm, selv ved -30 grader begynner tempmåleren og stige nesten med en gang og varme kommer ut av varmeapparatet... Noen som vet om det er en form for elektrisk koble som hjelper til å varme opp vannet ?

Det er ikke usannsynlig at du har tilleggsvarmer, dvs. Webasto/Eberspächer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...