Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har du et tilfelle i en motor hvor disse to delene går sammen og den ene har -5 og den andre 80 grader? ;)

Feks rundt forbrenningskammer blir det jo fort varmt.

Stempel mot feks krysspinne,og igjen mot råder.

Og hva med mellom topp og blokk,her vil også varmeutvikklingen ikke være lik,siden alu leder varme fortere en støpejern(vet at det ikke gjelder for denne motoren,siden den har alu blokk).

Og hva med ventiler,ventilseter,og ventilstyringer.

Husk også at kjølevæsken holder lav temp lenge,og når det går kald kjølevæske i en kjølekanal(som ligger like ved forbrenningskammer),og man har forbrenningen som ved pen kjøring kanskje utgjør 4-500grader,så vil jeg da påstå at man får en liten kulturkræsj hva temperatur angår.

Man ser godt hva temperatur gjør med metal hvis man har jobbet litt med å feks feste et laget til en aksel ved hjelp av varme.

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vi hadde exucursion 7.3D for noen år siden, de dagene det var ekstremt kaldt og batteriene ikke klarte å levere nok trykk fra start til å surre rundt motoren ordentlig, trykka vi bare en varmekanon som går på propan under motorrommet :lol: 40-50mins da altså..

Skrevet

Er bare å starte opp å kjøre rolig det. Når bilen er kald, uansett årstid, kjører jeg aldri over 3000rpm før motor er varm, dvs vannet. Har ikke oljetempmåler, men vurderer å sette inn :)

Skrevet

Samme her :) Oljetempmåler hadde vært gull. Gjerne oljetrykk i samme slengen. Kanskje en skal kjøre japsestilen og skaffe seg en gaugepod til a-stolpen eller hva den heter. :D Evt ikke.. Selvom det hadde vært praktisk!

Skrevet
Syns min dieselbil blir veldig fort varm, selv ved -30 grader begynner tempmåleren og stige nesten med en gang og varme kommer ut av varmeapparatet... Noen som vet om det er en form for elektrisk koble som hjelper til å varme opp vannet ?

Det er ikke usannsynlig at du har tilleggsvarmer, dvs. Webasto/Eberspächer.

Snakka med BMW i dag, og han kunne bekrefte at det var en el-kolbe som hjalp til å varme opp vannet ;)

Skrevet

Det er faktisk en morsom funksjon på Hiacen fant jeg ut i dag.. En liten søt knapp som heter "power heat" som gjør at turtallet øker fra 800-1100 rpm... :)

Skrevet

Jaja, skulle på butikken i stad. Satt meg inn i Combo for å fyre, ingenting skjer.. Sååå da måtte jeg fyre Bmw. Den fyra. Ikke ille i -28 grader! Ikke en eneste ulyd heller. Bortsett fra at innslaget på starteren ikke trakk seg tilbake fort nok, så starteren ble med motoren rundt i noen sek :) God og varm bil, fruen mener det er den varmeste bilen vi har hatt. Det sier litt når vi har hatt over 20biler :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...