Dirty Skrevet Mars 28, 2010 Skrevet Mars 28, 2010 hvordan fikk du den til å veie 1300 KG ? veide min 3.2 igår 1500 kg, kan umulig ha 200 kg med mer stash en deg på den
Pedi Skrevet Mars 28, 2010 Skrevet Mars 28, 2010 500hk på org inmat på 3.2l? jeg snakket med ppf i sverige og dem sa at det ikke lønnet seg å presse noe mere enn 400 hk med orginal innmat ved turbobygg på motoren da det ikke ville holde i lengden på S50B32n.. Men så sier PPF mye rart også, ikke sant... Jeg kjenner godt til de guttene fra FØR de ble slike "BMW-Turbo-guder" som de har fått stempel på å være nå, og da hadde pipa en helt annen låt. Husk at gjennombruddet til PPF var at de overladet motorer med orginale og godt brukte motorer... Tilogmed racing-E21en deres het jo "Snålblå Racing" (snål=gjerrig). Brukte komponenter og skroten var gode stikkord - iallefall til de fikk opp internettsiden sin, og begynte å selge deler selv. Da ble det plutselig KUN dere NYE deler som var gode nok... Det var på den tiden jeg sluttet å ringe til Sverige for å snakke med guttene der. Missunnelsen er stor ser jeg!! javel? Vil ikke akkurat påstå at jeg er det, men det blir for lett å komme med slike påstander, når det går ganske mange 3.2er med kompressor som har orginal innmat og 400+ hester. Så jeg ser ikke akkurat at dette skulle gjøre meg misunnelig.
oddis Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Pedi: Hvis du titter på hvor mange som har rast stempler nedover i Europa på kompressorsatser så forstår du at dette er et problem på S50 motorer. Stemplene er også såpass marginaliserte orginalt opp mot turtall. Kjenner ikke til noen som over lang tid (1år) har kjørt med org S50 innmat og overlading på over 0,5 bar og har holdt. Vet at en svenske dreide de ned og ladet 0,75 bar med MLS pakning, og det gikk visstnok bra en halv sesong. Wallin på PPF forumet kan du også høre med angående overlading av org s50....husker rasbildene hans enda. Det stemmer at Backis starta med den "snålblå". Men når det kommer til S-seksere kan man ikke sammenlikne stemplene. En M50B25 f.eks vil holde lengre som 450hk motor enn en S50B30, på org innmat med overladd. PPF har helt klart "vokst" på kompetansesiden, og før mente de at du måtte ha lav komp, rundt 8,0:1 på alle motorer skulle de funke med mye overlading, men nå er det normalt med 8,5-9-9,5 :1. De har også fått en stor erfaring på mapping, og blir rost opp i skyene (Artan som mapper). Nå er det også riktig å få med at teknologien har gått framover, og nye muligheter har åpnet seg mtp på optimalisering. Smidde stempler har også sunket i pris, så nå er det nesten dumt å ikke rive i det når du først skal rive motor, maskinere og betale for nye orginale stempelringer (som er latterlig dyrt!). Har vært medlem på PPF forumet siden rett etter det ble opprettet, og har ikke fått noe inntrykk av at man MÅ ha nye deler. Syns de gir mye bra råd der, selv på ganske basic bygg for den vanlige gjerrige svensken (og dem er det mange av der inne!). Nå har jo svenskene et sykelig behov for 2,5 bar i overladd og minimum 9sek på 402m til enhver pris, og da er det klart det blir ras på orginale deler. Selv har jeg fler kompiser som kjører med orginal maskinerte stempler på sine turbobiler enn jeg har de med smidd innmat. Men så har ingen av de S50 eller over 500hk da... Men M20 og M50 og noen M30. Jeg er av oppfatningen at man må tenke over hvor dyrt det blir når det raser, og bestemme seg for hvor mye man vil forsikre seg mot det. Det er stor forskjell på todelt støpte orginalstempler fra BMW, og et "smidd stempel" maskinert ut fra et stykke gods og tilsatt legeringer anno 2010. Jeg vet du har enorm kompetanse på dette Pedi, men akkurat ditt syn på overladede S50r er jeg uenig i. Se bare på forskjellene mot S54. Det er en helt annen motor i den sammenheng. Der kjøres det ESS kit på turtallsperra opp til 550hk.
Øyvind L. Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Pedi:Hvis du titter på hvor mange som har rast stempler nedover i Europa på kompressorsatser så forstår du at dette er et problem på S50 motorer. Stemplene er også såpass marginaliserte orginalt opp mot turtall. Kjenner ikke til noen som over lang tid (1år) har kjørt med org S50 innmat og overlading på over 0,5 bar og har holdt. Vet at en svenske dreide de ned og ladet 0,75 bar med MLS pakning, og det gikk visstnok bra en halv sesong. Wallin på PPF forumet kan du også høre med angående overlading av org s50....husker rasbildene hans enda. Det stemmer at Backis starta med den "snålblå". Men når det kommer til S-seksere kan man ikke sammenlikne stemplene. En M50B25 f.eks vil holde lengre som 450hk motor enn en S50B30, på org innmat med overladd. PPF har helt klart "vokst" på kompetansesiden, og før mente de at du måtte ha lav komp, rundt 8,0:1 på alle motorer skulle de funke med mye overlading, men nå er det normalt med 8,5-9-9,5 :1. De har også fått en stor erfaring på mapping, og blir rost opp i skyene (Artan som mapper). Smidde stempler har også sunket i pris, så nå er det nesten dumt å ikke rive i det når du først skal rive motor, maskinere og betale for nye orginale stempelringer (som er latterlig dyrt!). Riktig!! Folk er bare opptatt av hvor mye HK de har for det kan de skryte av. De tenker ikke på og lage noe som faktisk holder i lengden. Det er for dyrt... Er maaaange som raser S50 motorene, men de fleste er ikke så flinke til å skryte av det..
oddis Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Jepp. På PPF forumet er omtrent samtlige enige om at M50 motoren er veien å gå til billigst hk pr. krone i forhold til holdbarhet. Og det er jeg helt enig i. Går man for E85 på tanken som de ofte gjør i Sverige, er 500hk et faktum. 3,5mm MLS pakning og skikkelig pinbolter er et fint utgangspunkt og deretter spesialutviklet Frekzen chip eller billig MS PNP system.
einar Skrevet Mars 29, 2010 Forfatter Skrevet Mars 29, 2010 Reiner me at alt går bra viss ikkje e d bare å kjøpe ny motor
e30 tic Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Reiner me at alt går bra viss ikkje e d bare å kjøpe ny motor
Kristov Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Reiner me at alt går bra viss ikkje e d bare å kjøpe ny motor Er det ikke smartere å bare bygge smidd innmat med en gang? Hvis den motoren du har nå sprenger vil du vel neppe sette inn en helt identisk en for å sprenge den litt senere.
einar Skrevet Mars 29, 2010 Forfatter Skrevet Mars 29, 2010 heheh sant nok men de jeg har kjøpt kittet av sier det går helt fint så da tar jeg den tjangsen så blir det nokk smidd inmat til vinteren reiner jeg med skal være klar til mai treffe på rudskogen så må bruke tiden men å få den til å gå skikkelig først
einar Skrevet April 29, 2010 Forfatter Skrevet April 29, 2010 hvordan gikk det her? ble det ras? Naida bilen går så et Lyn den driver på å fin justerer mappen i orginal hjernen så den ikkje fjusker på 50% gass ellers er alt på stell
Kristian Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 SUPERT! var det 1 bar du kjørte på nå? ca. effekt? edit: ser du opplyser om 480hk i motor, å 370hk på hjula.. er ikke det litt urealistisk mye drivverkstap?
einar Skrevet April 29, 2010 Forfatter Skrevet April 29, 2010 Trykket ligger på mellom 0,65-0.70bar reima slurer litt på topp turtall på lave gear hk har jeg tatt i fra Internett siden til rms om d er reelt vet jeg ikkje. Har snakka me han på tlf å da sa ann d var 480 hk i motor med mindre dyser og litt mindre trykk. Så må nok hive bilen på ei rulla å se hvor mye d blir går vertfall så fort at eg ikkje har full kontroll å jeg har kjørt go-kart i 12år å den går 0-100 på 3,2sec
Kristian Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 hørest bra ut... må si jeg er spent på holdbarheten...! kan du sende meg et tilbud på pm? på kompressor kit til s50.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå