Gå til innhold

Bytta nederst bærearm, hvor mye skal den strammes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har bytta nedre bærearm på begge sider på bilen min. Har skrudd den skikkelig fast bak calipper etc, men inne på "karosseriet har jeg stramme den bra også. Men begynte å tenke på, skal denne kunne vandre fritt? Kan en stramme for mye slik at den blir stående fast i nedre stilling og evt, knekke bærearmen hvis jeg har stramme for mye, så den ikke får vandra fritt når jeg slipper bilen nedigjen på? Eller vil foringen som bolter går gjennom, bevege seg?

Skrevet

Du MÅ dra til når bilen står på bakken, slik at der bærearmen er festet i undersiden av bilen (gjennomgangsbolt, ikke sant?) beveger armen seg fritt når bilen henger i lufta. Så dra til skikkelig til når bilen står på bakken.

Grunnen er at foringa vil alltid stå i spenn hvis du strammer når bilen er i lufta. Da ryker dem veldig fort.. Det er foringa som skal bevege seg..

Dette er med forbehold om at e34 og e39 er lik..

Skrevet
Kan trekkes til med bilen i løftebukk også,har ingen betydning.Skal kunne gå hele den normale fjæringsvei.

Så normal fjæringsvei er fra når hjulet er en halvmeter til hjulbuen til når hjulet er under hjulbuen? Da vil det jo være langt bedre hvis foringa ikke er under stress når bilen står i ro.

På senka biler blir det jo bare værre.

Har hørt av samtlige jeg har spurt at man skal stramme når bilen står nede. Ikke at det var nøye nå da, men for fremtidig referanse kan det jo være litt greit å avklare..

Det står blant annet i Bentley-manualen at det skal gjøres slik.

Skrevet

Høres ut som sjau å stramme når man har bilen nede. Har alltid stramma understell når bilen er på bukk og skjønner ikke helt problemet.

Hvordan tror du et verksted gjør det? :roll:

Skrevet
Høres ut som sjau å stramme når man har bilen nede. Har alltid stramma understell når bilen er på bukk og skjønner ikke helt problemet.

Hvordan tror du et verksted gjør det? :roll:

Nettopp ;)

Skrevet

lars89. Variert praksis. Foringer skal trekkes til med bærearmer osv i normal hvile høyde ( når bilen står rolig på bakken). Å ta girkassejekken under det ene hjulet for så og jekke opp til hjulet står der det skal stå til vanlig i buen er da ikke noe pes. Skal trekkes til for at foringer ikke skal stå i stress, kan ryke fortere av den grunn (vil ryke hurtigere). Men som sagt, variert praksis. Ikke vært verksted som tar seg tiden til å stramme på denne måten, og noen som mener at det ikke spiller noen rolle.

Skrevet

Vet det varierer mye. Der jeg jobba før (Opel/Saab merkeverksted) var det ingen som brydde seg (10 forskjellige). Om det skyldes tidspress eller uvitenhet vet jeg ikke helt.

Ser poenget ditt, men kan ikke tenke meg at det har så mye å si i praksis. :wink:

Skrevet
///Mysild, du har ikke forstått poenget å hva som ligger i teorien bak dette.

Lars89, nei, veldig delte meniger om dette tema i bil bransjen.

hehe... jo, har mekanikk, fysikk, materialtretthet og diverse på maskiningeniørstudiet jeg går 3 året på... så jeg vet nok det... men skulle bare sette det på spissen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...