Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kjedelig sak, men er du sikker på at det er filteret på veivhusventilasjonen som er skyld i turbohavariet ?... Det er ikke akkurat uvanlig at tidlige M47TUD20 motorer får turbohavari og årsaken er normalt ikke veivhusventilasjonen, men derimot en svakhet i selve turboladeren (variabel turbogeometri). Det at man chipper motoren og/eller gjør andre konstruktive endringer på motoren (fylningsgraden) gjør ikke vondt bedre for å si det forsiktig.

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

oki. bilen har gått nå 193000km. filter er så sei tett.

men har bestilt en bytte turbo no. 5995kr + moms.

over hælga så blir det full skruing. masse bilder blir tatt også.

Skrevet
Hadde vært helt toppers om du kunne lagd en DIY!! Tror mange hadde satt pris på det ;) Jeg hadde hvertfall gjort det :D Lykke til isåfall!

Jeg er ikke tilhenger av "DIY" på endringer av motoren som ikke er dokumentert at er forsvarlig i forhold til virkning, sikkerhet og holdbarhet. Folk tar alt for lett på slike ting... kanskje spesielt i forhold til chipping av dieselmotorer... og det straffer seg i form av nettopp motorhavari eller andre alvorlige feil. Et annet aspekt er et erstatningsansvar hvis guiden ikke er korrekt... fint nok at man gjør arbeidet på eget ansvar, men jeg mener at med såpass mange unge og uerfarne bileiere som det er her inne bør vi i forumets ledelse advare mot hva som kan bli følgende av guider som ikke holder mål.

Det er forståelig at mange lar seg friste til å få mer effekt i en dieselmotor, men det er ikke forståelig at mange ukritisk aksepterer nesten alle typer endringer på motoren bare fordi noen påstår at en chip, bypass-ventil eller andre ymse endringer gir mange flere hestekrefter. Moderne dieselmotorer er avanserte konstruksjoner og den tiden da man kunne skru på en motor med mer ungdommelig pågangsmot enn erfaring og kunnskap er forbi.

Det går nesten ikke en dag uten at jeg leser om uheldige bileiere (ofte unge) som har problemer med deres E46 320d eller andre turbodieselbiler... stort sett fordi de selv enten har chippet motoren eller gjort endringer på det elektriske annlegget. I tillegg kommer det faktum at de eldste moderne dieselmotorene (som er lette å chippe) nå er over 10 år gamle (gjelder bl.a E46 320d) og ofte har de hatt både tre og fire eiere før en ambisiøs 20 åring slår til og har planer for bilen som ligger langt utenfor det som var BMW´s intensjoner da den ble konstruert.

Slikt må gå galt og det gjør det dessverre alt for ofte også... og det er den samme elendigheten i Sverige, Danmark, Tyskland og England. Problemet er så stort at her i Danmark er det faktisk svært vanskelig å selge en BMW med en dieselmotor til en bilforhandler tiltross for at man kan garantere at motoren aldri har vært chippet. Denne utviklingen kommer ganske sikkert til Norge også og da vil ikke denne historien og tilsvarende historier gjøre situasjonen bedre.

Skrevet

Er det ikke forsvarlig å skifte turbo selv da med andre ord ?

Kan jo være kjekt for folk å se hvordan de skifter turbo på bilen i stedet for at de skal sette den inn på verksted å bruke 10000 kr i arbeidspenger.

Enig i mye av det du skriver, men det med at en DIY for turboskifte ikke er bra må jeg si meg sterkt uenig i.

Skrevet

Kan jo være kjekt for folk å se hvordan de skifter turbo på bilen i stedet for at de skal sette den inn på verksted å bruke 10000 kr i arbeidspenger.

Enig i mye av det du skriver, men det med at en DIY for turboskifte ikke er bra må jeg si meg sterkt uenig i.

Selvfølgelig kan man godt skifte en turbo selv (original-original), men man bør i det minste være klar over vanskelighetsgraden og følgende av en evt. feilmontering/tilpasning... det kan bli svært kostbart. Mitt poeng var først og fremst rettet mot uoriginale deler som f.eks chip, ventiler, ladeluft, ureglementerte justeringer etc.

Skrevet

no har jeg byttet turboer på vw/audi/bmw/MB osv osv. jeg jobber selv på ett verksted og har tilgang til alle slakt vertøy. og turboen har brukt olje før chip og jeg hadde en anelse at det kommer til å gå ganske så snart. derfor fikk jeg bilen billig for at jeg fikk pruttet ganske så mye på grunn av turbo.

ingenting har heftet meg før å skru.å bytt turbo på bmw E46 er bare barnemat i forhold til resten av diesel varianter som er ute å går i forskjeliger biler. turbo har vårti en forbruksvare å det blir den for altid! uansett om man chiper eller ikke.

og ja. en turbo kan holdlenge vist man bruker den sjelden. men dagens biler så må man bruk turboen meir på grunn av mindre motorvolum og skal var billigere å produser turboer så da må det nok gå ut over noe billigere ting i turboen. sånn er det og sånn blir det.

no kommer jeg til å legg utbilder å beskriv litt.

Skrevet
Hei..hvordan visste du at turboen var i ferd med å ryke?? Hva skjer liksom like før den ryke??

vist motoren begynner å bruk olje å det er ingen plass det er lekasje.

så kan man merk det på bilen når motoren er varm. gi full gass og slipp gassen å vist motoren enda girlitt gass etter du har slippet gassen så har man olje i innsuget å varm dieselmotor + olje = opprusning av motor og svart røyk akkurat når man slipper gassenpedalen. ikke enkelt å legg merke til sånt vist man ikke er oppmerksom på det.

Skrevet

Selvfølgelig kan man godt skifte en turbo selv (original-original), men man bør i det minste være klar over vanskelighetsgraden og følgende av en evt. feilmontering/tilpasning... det kan bli svært kostbart. Mitt poeng var først og fremst rettet mot uoriginale deler som f.eks chip, ventiler, ladeluft, ureglementerte justeringer etc.

Da skjønner jeg litt mere hva du mener.

De fleste som begynner med ett turbo skifte vet vell at det kan bli litt skruing av det. :)

Skrevet

Hvor bestilte du turboen.

Tror jeg skal bytte selv da jeg har en liten lekkasje i turboen.

Har en 02 320 m-sport som sikkert har samme turboen.

• 2 weeks later...
Skrevet

Hvor bestilte du turboen.

Tror jeg skal bytte selv da jeg har en liten lekkasje i turboen.

Har en 02 320 m-sport som sikkert har samme turboen.

Bestilt i fra Norsk Turbo Service

http://www.turboservice.no/

Skrevet

Når man blokker EGR ventilen på så bør man vel være ektra obs på veivhusventilasjonsfilteret, for det er vel via det filetret at avgassene går videre opp til EGR ventilen. ?

Skrevet
Når man blokker EGR ventilen på så bør man vel være ektra obs på veivhusventilasjonsfilteret, for det er vel via det filetret at avgassene går videre opp til EGR ventilen. ?

EGR og veivhusventilasjonsfiltre har ingenting med vær andre å gjør.

EGR går rett i fra Eksos manifoilen å rett til innsuget med en vakum spjeld.

Ånding på motoren går går inn før turboen.

Men.. vist man kjøper en åndingfilter no. så får du en forbedret verson. det er faktisk ingen filter lengere. det er en reint hull. ingen filter som kan gå tett. koster 500kr fra BMW

Jeg fikk i hop bilen på Onsdagen. bilen fungere bare fint no. skal legg ut noen bilder seinar. og en liten film kordan turboen var. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...