Kjennern Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Kjipt, hatt en lignende sak selv. Ble aldri klok på feilen og ingen "fant" den etter uttalige timer og dele bytte på verksted. Endte opp med å bytte den inn hos forhandler jeg kjøpte den av. Lenge har du hatt bilen? Vær klar over at forbrukerkjøpsloven gjelder på brukte biler også. Om du da kjøpte den av forhandler vel å merke.
thunderstorm77 Skrevet Desember 10, 2008 Forfatter Skrevet Desember 10, 2008 Kjipt, hatt en lignende sak selv. Ble aldri klok på feilen og ingen "fant" den etter uttalige timer og dele bytte på verksted. Endte opp med å bytte den inn hos forhandler jeg kjøpte den av.Lenge har du hatt bilen? Vær klar over at forbrukerkjøpsloven gjelder på brukte biler også. Om du da kjøpte den av forhandler vel å merke. Jeg har hatt bilen i nesten 3.5 år og kjøpte den hos BMW (2002 modell). Jeg vil anta det er noen begrensninger i forbrukerkjøpsloven her. Hva kan den brukes til her?
Kjennern Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Deler etc. Deler som er forventet at skal leve/fungere lenger en de gjør for eks. Er mye man kan kjøre på mot forhandler, men man vet ofte ikke hva. Det samme gjelder forhandlere. Mange som ikke er klar over sitt eget ansvar. Ta en tlf til de du kjøpte den av. Men ikke regn med at de dekker det du så langt har brukt. Men kanskje de kan hjelpe deg med å finne feil for eks.
thunderstorm77 Skrevet Desember 10, 2008 Forfatter Skrevet Desember 10, 2008 Deler etc. Deler som er forventet at skal leve/fungere lenger en de gjør for eks.Er mye man kan kjøre på mot forhandler, men man vet ofte ikke hva. Det samme gjelder forhandlere. Mange som ikke er klar over sitt eget ansvar. Ta en tlf til de du kjøpte den av. Men ikke regn med at de dekker det du så langt har brukt. Men kanskje de kan hjelpe deg med å finne feil for eks. Nå står bilen der jeg kjøpte den. Men de tar ikke noe ekstra ansvar av den grunn. Jeg er dritt lei av alt sammen og må ha en bil, så jeg ba om en ny bil. Det eneste jeg fikk ut av det var en latterlig innbyttepris.
Kjennern Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Kan vel ikke be om ny bil sånn uten videre. Men opplys om at du ønsker at de utbedrer feilen. Og at du henviser til reklamasjons retten din i henhold til forbrukerkjøpsloven. Skjer det ikke noe da, ring forbruker rådet og hør. Evt send et skriftelig brev til forhandler. Men du må la dem få lov til å prøve å finne feilen først. Og er feilen dårlig vedlikehold for eks så må du dekke dette, men er feilen en del som man ikke skal trenge å bytte etter 4-5 år 150-200K km så bør forhandler fikse det. Dette er bare et eksempel, ikke en gitt fasit.
E36Cab1 Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Når bilen stopper i fart,kutter turteller og andre instrumenter ut også eller er det kun motoren som stopper?
thunderstorm77 Skrevet Desember 11, 2008 Forfatter Skrevet Desember 11, 2008 Når bilen stopper i fart,kutter turteller og andre instrumenter ut også eller er det kun motoren som stopper? Alt stopper, som å skru av tenningen.
Espen M33 Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Kan vel ikke be om ny bil sånn uten videre. Men opplys om at du ønsker at de utbedrer feilen. Og at du henviser til reklamasjons retten din i henhold til forbrukerkjøpsloven. Skjer det ikke noe da, ring forbruker rådet og hør. Evt send et skriftelig brev til forhandler.Men du må la dem få lov til å prøve å finne feilen først. Og er feilen dårlig vedlikehold for eks så må du dekke dette, men er feilen en del som man ikke skal trenge å bytte etter 4-5 år 150-200K km så bør forhandler fikse det. Dette er bare et eksempel, ikke en gitt fasit. Enkel mattematikk. Bilen er en 2002 modell. Vi er nå i 2008. Bilen er altså 6 år gammel. Hva tror du egentlig man da kan hente på kjøslovens punkt om ting som er ment å vare 5 år? Svaret er: Nada! Alle bilforhandlere kunne bare slått seg selv konkurs med en gang om de automatisk skulle måtte dekke alle feil som oppstår 3,5 år etter kjøpstidspunkt på en 6 år gammel bil. Over til feilen: Alt kutter sier du? Da må det jo være en ledningsfeil på en meget vital ledning. Problemet er vel her at det er en periodisk feil, og da er det jo helt normalt at den ikke oppstår når bilen er inne på verksted. Sånn er det som regel. Slike feil kommer heller ikke opp på diagnoseappareter. Det du trenger er ikke en bilmekaniker, men en elektroingeniør, eventuelt en annen person med grei kompetanse innen elektronikk. Vi slet i ukesvis med en mercedes som drev og stoppet for noen år siden. INGEN mekanikere, hverken fra autorisert MB verksted eller vårt eget verksted fant feilen. MB verkstedet insisterte dog på å skifte hjernen til den nette sum av 25.000,- Vi fikk kontakt med en elektroingeniør fra Sri Lanka. Han brukte 1 time på å studere ledningsnettet, og 20min på å finne feilen. Et rele til 180 kroner hvor en lodding hadde fått et lite brudd. Rett mann til rett jobb er det noe som heter.
Kjennern Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Enkel mattematikk. Bilen er en 2002 modell. Vi er nå i 2008. Bilen er altså 6 år gammel. Hva tror du egentlig man da kan hente på kjøslovens punkt om ting som er ment å vare 5 år? Svaret er: Nada! Alle bilforhandlere kunne bare slått seg selv konkurs med en gang om de automatisk skulle måtte dekke alle feil som oppstår 3,5 år etter kjøpstidspunkt på en 6 år gammel bil. Om den er kjøpt brukt av forhandler gjelder fortsatt forbrukerkjøpsloven. Da i 5 nye år slik jeg har lest den. Om dette ikke stemmer ønsker jeg gjerne å få vite det. http://forbrukerportalen.no/filearchive ... sloven.pdf Les dette dokumentet her. Som jeg skrev tidligere gjelder forbruker kjøpsloven også på brukte varer. Mange som ikke faktisk er klar over sine rettigheter og "brukt bil selgere" som ikke er klar over hva faktiske ansvar de har. Sier ikke at alt dekkes av forbrukerkjøps loven. Den tar så klart høyde for slite deler, alder på bil etc men den skal fortsatt dekke ting som er "ment å vare lenger" en det bilen er pr år/KM. Så om trådstarter da har kjøpt bilen innen de siste 5 år, brukt som ny vil jeg mene han kan bruke kjøpsloven til å reklamere på bilen. Min 530dat som var en ekte mareritt bil, ble tatt tilbake av forhandler til normal innbytte pris. men jeg slapp å tenke noe mer på kostnader ifbm å fikse bilen. Dette skjedde rett etter at jeg hintet om forbrukerkjøpsloven. Og dette var en 2001 modell jeg hadde hatt i 2 år. EDIT: Fant denne også: http://www.bilinform.no/index.php?Itemi ... &task=view EDIT2: Enda en link: http://forbrukerportalen.no/Artikler/po ... 3621297.42 Har forsket mye på dette siden jeg slet så med min 530 i 1 helt år....
Espen M33 Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Ofte i slike tilfeller som ditt så vil det komme mer an på forhandler enn det gjør på lovverket. Tror nok ikke at du hadde kommet noen vei om de hadde blånektet. Generelt sett så må man ta utgangspunkt i at femårsregelen gjelder fra gjenstanden var ny. Blir helt meningsløst om en tidsbegrenset regel også skal gjelde på gjenstander som f.eks allerede er 5 år gammel. Hvor mange bilforhandlere tro du hadde overlevd dersom det hadde vært slik? Normal fortjeneste på en bruktbil i dag er tross alt ikke mer enn mellom ti og tjue tusen. Men: Det skal sies at når det gjelder bil så vet man aldri. Det kommer like mye an på f.eks forliksrådet og domstol om man desverre kommer så langt.
Kjennern Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Det som er hele greia, kjøper du brukt så gjelder det 5 nye år. Uansett alder på gjennstand. Så lenge det går via en forhandler med ORG nr vel å merke. Det er et men her, og det er at man skal ta i dette tilfelle bil, bilens stand, km, og alder inn i bilde når man avgjør reklamasjons retten. At dette vil på sikt gå utover forhandlere, ja uten tvil... Men igjen, fryktelig mye uvitenhet om dette også. Sitat fra Bilinform.no "Mange bileiere tror de ikke er beskyttet av forbrukerkjøpsloven når de kjøper bruktbil. - Men nå slår NAFs eksperter fast at de er du. Det kan dermed være mye å hente for en uheldig bruktbilkjøper.Men selvsagt er det ikke slik at du kan reklamere på de samme feilene på en brukt som på en ny bil. Dette blir en vurderingssak i forhold til alder og tilstand på bilen, sier teknisk konsulent i NAF Audun Bergerud"
Espen M33 Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Det som egentlig står i sitatet der er jo at du kan klage, men det vil sannsynligvis ikke føre fram til noe. Fordi at det alltid skal taes hensyn til bilens alder, kilometerstand etc.. Vel, kjøper man en 6 år gammel bil med f.eks 130.000km så må man nesten påregne at det kan skje ting med den etterhvert. Biler blir utsatt for rimelig tøffe påkjenninger, og man kan rett og slett ikke si at den og den delen skulle ha holdt i enda fem år til. Sånn er engang bare bilverdenen. Desverre så skjer slikt som du opplevde av og til, men det er heldigvis sjeldent. Stort sett så finner verkstedene feilen til slutt. Må til slutt nok en gang påpeke at forhandleren som ga deg normal innbyttepris ytte deg meget bra service, når det ble som det ble.
Kjennern Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Det som egentlig står i sitatet der er jo at du kan klage, men det vil sannsynligvis ikke føre fram til noe. Fordi at det alltid skal taes hensyn til bilens alder, kilometerstand etc.. Vel, kjøper man en 6 år gammel bil med f.eks 130.000km så må man nesten påregne at det kan skje ting med den etterhvert. Biler blir utsatt for rimelig tøffe påkjenninger, og man kan rett og slett ikke si at den og den delen skulle ha holdt i enda fem år til. Sånn er engang bare bilverdenen. Desverre så skjer slikt som du opplevde av og til, men det er heldigvis sjeldent. Stort sett så finner verkstedene feilen til slutt. Må til slutt nok en gang påpeke at forhandleren som ga deg normal innbyttepris ytte deg meget bra service, når det ble som det ble. Vi er nok ganske enige der Jeg mente bare at man ikke skal ta alt for god fisk å tro at man selv skal stå for alt av feil på en bil, selv om den er en brukt bil. Forhandler har faktisk litt ansvar selv om den er brukt. På visse ting, som igjen kommer ann på KM/år på bilen. Nå har trådstarter hatt bilen i 3,5 år. Jeg aner ikke KM på bilen eller tilstand på den, men har han hatt normal service vedlikehold hos merkeforhandleren der den ble kjøpt mener jeg de bør stille opp mer en å bare si " Sorry ditt problem" Selvfølgelig kan ting gå i stykker og man må betale dette selv, mener overhodet ikke at Forbrukerkjøpsloven skal gi deg full garanti på alt, var ikke det jeg mente om det kom frem slik. Litt mer på siden av topic: Ja jeg var kjempe heldig at de tok bilen tilbake, og har takket dem for det. Det som er enden på visa er at jeg klart kommer til å se på ny bil igjen hos dem først + at når noen spør vet jeg at jeg trygt kan anbefale den forhandleren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå