Simpel Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Hei, Har sett litt rundt at M50 originalvannpumper ikke er noe bra, spesielt ikke de med skovler laget av oransje plast. Begynte å merke at varmeapparatet virket bare av og til, mistenkte sirkulasjonsfeil, men tempmåleren viste at alt stod bra til. Kjøpte vannpumpe og termostat og hus og greier og skulle kjøre til et verksted (nedlagt bensinstasjon) som jeg har tilgang til for å sette i alt dette. En tur på ca 12 mil. Halvveis måtte jeg opp en bakke som tar litt på, og så sa det "PLING" og "Kühlwassertemp!" stod det i sinte oransje bokstaver. Skrudde opp lokket på exptanken og slapp ut noe,det løste problemet og jeg kjørte videre. Til det sa pling igjen etter et par kilometer. Dette gjentok seg sikkert 20 ganger, fikk lurt det til med litt gass-sjokking og litt generell herjing. Men når det var 2 mil igjen var det helt slutt, nyttet ikke å lokke og godsnakke lenger. Nåla 3/4 oppe mot rødmerket, og ville ikke ned igjen. Ikke om det smalt i helvete. Måtte få en til å taue meg siste biten, grøss for en ydmykelse... Dagen etter fikk jeg skrudd opp stasen, og fant feilen kan en si... Ser det ikke på bildet, men skovlen står bare og slurer, går ikke rundt når jeg snurrer på akslingen. 186734 kilometer. Bra innsats, på tide med avløsning. Hvis det er flere der ute som har M50 motor men ikke vet om pumpen er byttet: Bare gjør det. Allerede i morgen. Selv om det er fælt med havari, hadde jeg flaks med tidspunktet. At noen kunne taue meg og at det ikke skjedde f.eks. i en kolonne på Hardangervidda eller noe kan jo taes fram. Motoren har oppført seg fint siden byttet, ingen nye ulyder og det ser ut som vannstanden holder seg. Flaks der og På den annen side: Kunne den ikke bare holdt 60 kilometer til så jeg hadde fått byttet den, det var jo det jeg skulle! Argh.
Ad|oS Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 En kamerat av meg med en 2,5liters diesel motor fra BMW. Bilen ble levert på verksted, og de klarte ikke å finne ut av problemet. Bytta toppen og skifta toppakning og mente det var årsaken. Det de ikke fant ut, men som eieren fant ut var at vannpumpe-skovlene va helt ødelagt. Bare smådeler hele greia. Ble bytta i en med metallskovler, og det hele ble bra igjen...
Hoem Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Kjent problem det driten med plastskovlene, de er forresten sorte orginalt ;] Byttet du til en med metallskovler ?
Fliid Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Original pumpe er grusomme pumper. Metall skovler er tingen. : )
-Roger- Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Akkurat dette skjedde med meg også en gang. Fant ikke ut hva det var for noe. Leverte den inn på verksted der de konstaterte at toppakningen var gåen. Kostet meg 14 000 kr... Problemet var bare at bilen gikk seg fremdeles varm Demonterte da vannpumpen og den var helt lik som vist på øverste bildet her oppe.
tomerikk Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Som jeg har hevdet mange ganger bør termostat og standard vannpumper byttes hver gang man bytter kjøleveske. Ønsker man en bedre pumpe eller har trimmet motor bør man bruke denne fra bimmerbum.com Stewart EMP High Flow Water Pump Item# stewart-emp-high-flow-water-pump Regular price: $194.50 Sale price: $194.50
Fliid Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Akkurat kjøpt Stewart pumpen, men da fra turnermotorsport, kan varmt anbefales.
Simpel Skrevet Desember 11, 2008 Forfatter Skrevet Desember 11, 2008 Den nye jeg satt i var av plast den og. Bestilte pumpe fra GS og fikk en med svarte plast-skovler og ble litt forundret. Det var jo metall jeg ville ha. Spurte litt her og da ble jeg fortalt at vannpumpeutviklingen har gått fra dårlig plast til metall til bra plast. Må og nevne at kjølevæsken så ut som kloakk. En mekaniker som var innom og så på når jeg holdt på kjeftet på meg. Sa at jeg burde skamme meg Aner ikke når det ble byttet kjølevæske sist..
Ceylon Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 noen som vet om vannpumpen som står i s38b36. Min fungerer helt fint men kan faktisk kjenne slark når jeg tar tak hjulet.. Føles ikke helt betryggende.
Simpel Skrevet Desember 12, 2008 Forfatter Skrevet Desember 12, 2008 Er ikke bare skovlene som kan ryke. Se på bilde 11 her, akslingen er blitt skjev og tror det var en av grunnene til at reima røk i dette tilfellet. http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=71
336mik Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 Dette er kanskje noe å tenke på for meg også,siden min bil ikke blåser varmt på tomgang.
Gjest Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 Er ikke bare skovlene som kan ryke. Se på bilde 11 her, akslingen er blitt skjev og tror det var en av grunnene til at reima røk i dette tilfellet.http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=71 Dette skjedde med min, lageret skar seg og jeg unngikk dermed at motoren kokte.
Rayb Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 Ups... tror jeg skal gå i gang med vannpumpe og termostathus bytte snart... Har en M54 motor som er gått 100.000Km nå, tenkte også på disse Tunap-produktene til GsBildeler, en sånn kjølesystemrens før jeg sitter i gang!? Men hvordan får jeg spylt skikkelig gjennom systemet med en hageslange, hvor sitter jeg slangen og hvor skal vannet helst komme ut igjen?
Steffan C Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 Ja, det er virkelig noen forbanna dritt pumper . Slik så den ut på den gamle BMW'n min, impeller var helt løs fra akselen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå