TDV Skrevet Desember 20, 2008 Share Skrevet Desember 20, 2008 Noen som har prøvd å sette i lengre råder og kortere stempler i en m20b25 før? noen vits i d hele tatt. tenker da uten turbo. vil da få ett litt annerledes brytningspunkt men er det verdt det?. ønsker å få litt mer turtallsvillighet. prøver da på n/a tuning. blir selvfølgelig med tilhørende snacks på resten av motoren. (6 individuelle spjeld, porting, større ventiler, meget fint grenrør, datasprut, 272 eller kvassere kam osv). vil dette da utgjere noken forskjell på om eg har 135mm råder med orginal stempler eller om eg bytter til 145mm smidde og tilhørende stempler for å oppnå 10,5 i komp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Desember 20, 2008 Share Skrevet Desember 20, 2008 Blir akkurat det samme.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TDV Skrevet Desember 20, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2008 noke du bare seier, eller noke du veit? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Desember 20, 2008 Share Skrevet Desember 20, 2008 Sier seg jo selv at dette blir akkurat det samme. Alt du gjør er jo og kompansere med lengre råder, for jo kortere stempler du har.. de går jo verken lengre opp eller ned, sålenge du ikke gjør at feks. stemplet er 1mm høyere, da vil du jo få litt høyere komp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TDV Skrevet Desember 20, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2008 As RPM's increase, so does friction and side loading of the piston skirt against the cylinder walls. The shorter the rod you use for any given stroke, you increase this side loading of the piston skirt against the cylinder walls, thereby increasing friction, heat, and piston/cylinder wall wear. Also, at higher RPM's, a longer connecting rod tends to "dwell" longer at the top/bottom of the stroke (i.e.-it has stopped moving at bottom dead center for a few micro seconds longer than would a shorter rod). This has advantages in certain applications where you are trying to fill the cylinder at higher RPM with a later closing intake valve, like if the piston were moving upwards ever so slightly at, say, 7,000 RPM's, it would be fair to assume that the piston which remained "at rest" longer (However slight) would allow more complete cylinder filling. However, in a low RPM "torque monster" engine, the short rod accelerates away from TDC more quickly, thereby exerting a more powerful "draw" on the intake charge sooner than a "lazy" longer rod would. You will almost always find engine builders favoring the longest rod they can reasonably fit into the engine. But the longer the rod, the shorter the piston skirt must be, and that allows for the piston to "rock" in the cylinder more due to less support of the short skirt against the cylinder wall. Soooe noke må de no ha å jere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Desember 20, 2008 Share Skrevet Desember 20, 2008 Fordelene med dette du har tenkt på er ganske få. Med lengre råder og kortere/lavere stempel er at ende-belastningen på råden blir mindre pga lavere vekt,og en reduserer stress. Effektøken på økt fylling pga lengre tid på ND f.eks er mikroskopisk! Trur neppe den vil slå ut i en måling uten å forandre råde- og stempellengden med 1meter(dette alså UTEN å forandre slaglengden!). Minuset er økt fare for skjørtebank,spess ved kald motor,samt mindre gods på f.eks ringland,ved kryssbolt og som nevnt ovenfor:kortere skjørt. Så viss du er intressert i mikroskopiske effektauke:go for it Eg hadde iallefall ikke giddet.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 20, 2008 Share Skrevet Desember 20, 2008 Fordelene med dette du har tenkt på er ganske få. Med lengre råder og kortere/lavere stempel er at ende-belastningen på råden blir mindre pga lavere vekt,og en reduserer stress. Effektøken på økt fylling pga lengre tid på ND f.eks er mikroskopisk! Trur neppe den vil slå ut i en måling uten å forandre råde- og stempellengden med 1meter(dette alså UTEN å forandre slaglengden!). Minuset er økt fare for skjørtebank,spess ved kald motor,samt mindre gods på f.eks ringland,ved kryssbolt og som nevnt ovenfor:kortere skjørt. Så viss du er intressert i mikroskopiske effektauke:go for it Eg hadde iallefall ikke giddet.... Jepp... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TDV Skrevet Desember 20, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2008 okidoki. var det eg og kom from til til slutt. var tatt opp på andre forum, men ingen kunne finne ut noke veti. men noken som veit vekt på orginal staker då? er offshore så får ikkje skrudd så mykje no;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TDV Skrevet Desember 22, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2008 http://www.stahlheaders.com/Lit_Rod%20Length.htm les og prøv og forstå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Desember 23, 2008 Share Skrevet Desember 23, 2008 Forstår dette,mht karakteristikken til en motor som kan forandres osv. Men sier som eg har sagt før: blir så lite utslag av dette....ville vurdert noe mer omfattende viss du førsdt skal til å skifte råder og stempler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TDV Skrevet Desember 24, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 24, 2008 skal bytte råder og stempler uansett. og prisen for begge er lik. so lurer på om eg skal prøve ellr ikkje. blir da 10 mm lengre råder. mede tanke på att eg skal opp i fra 9,4 til 10,5/11 i komp. så får eg jo litt "høgre" lavere stempel og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen-Fastbmw Skrevet Desember 24, 2008 Share Skrevet Desember 24, 2008 Skal du prøve dette ilag med dieselveiva eller ? Om eg ikkje tar heilt feil då må du modifisere stempel en del får å ungå kontakt med ventiler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TDV Skrevet Desember 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2008 Nei dette blir gjort på orginal veiv. bare for å prøve egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå