Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser nettutgaven i dt.no http://dt.no/article/20081220/NYHET/980 ... 1063/NYHET

"Ingen vil lenger kjøpe dyre, tyske biler. Finanskrisen har knekt Lopez Bil i Sande".

Resultat av finanskrisen der nisje blir dratt over ende. Vet ikke hvordan det er med bilbutikker som satser på flere type prisklasser eller bilmerker?

Var i vel i artikkel jeg leste der bmw selv også hadde utsatt noen modeller.

Skrevet

Dette kan bli et problem for enkelte: Ikke bare i bilbransjen, men for næringsdrivende i flere bransjer som i stor grad har levd av å selge luksusprodukter til kunder som nå finner at store deler av deres disponible midler har forsvunnet i forbindelse med nedgangen på børsene...

Skrevet

Ja faktisk enkelte privatpersoner også. Kompis av meg som måtte krype 40 000 under pris for å få solgt sin A8 grunnet finanskrisen.

Det skumle er vel når for mange blir forsiktig når det gjelder vanlige gjenstander der etterspørselen blir borte. Skulle tro at de som hadde råd til luksus biler kjøpte uansett tider.

Skrevet

Er vel samme som skjedde med Askeladden-makerne. Hadde lagt seg på dyre og eksklusive båter og plutselig ville ingen ha dyre og eksklusive båter lenger...

Skrevet

Jeg ville også tro at de som hadde rå til luksus biler ikke brydde seg om tiden de kjøper. Men syns det er litt rart at det er en del som fortsatt satser på å kjøpe luksusbiler i håp om å få solgt dem. Serlig når prisene på bilene er over 1million per stykket.

Skrevet

De som har råd til luksusbiler, kjøper gjerne ikke luksubiler. Mange av de bilene som ligger rett over hva en vanlig husholdning har råd til, enten lånes ned eller spares opp til - i hvert fall er det det inntrykket jeg sitter med. Forbes.com gjorde en undersøkelse i Amerika som gikk hva de med mest penger i Usa gjerne kjørte. Svaret var at en overraksende stor andel kjørte ford f150.

Selvsagt skal man alltid være litt skeptisk til hva sånne undersøkelser kommer frem til, men jeg sitter med inntrykket av at sånne halvrådyre (tror muligens jeg fant på et ntt ord nå) biler blir solgt til de som ikke helt har råd.

Som vi alle vet for skal ikke personer som egentlig ikke har helt råd få sånne lån mer -om vi skal tro media om ikke annet- og andelen av slike biler som blir solgt vil nok synke/har sunket.

:)

Skrevet
Jeg ville også tro at de som hadde rå til luksus biler ikke brydde seg om tiden de kjøper. Men syns det er litt rart at det er en del som fortsatt satser på å kjøpe luksusbiler i håp om å få solgt dem. Serlig når prisene på bilene er over 1million per stykket.

Kansje de som selger luksus biler er mere grådige enn andre eller så var forsent ute så de ble sittende med lager. Timing for denne finanskrisen tror jeg ingen kunne forutsi. Ellers tenker jeg at media til tider er farlig kanal til skape frykt slik at det skapes kaos. Kansje mange bruker finans krisen til renske litt i dårlige arbeidstakere, levrandører etc.. også.

Syntes det har vært mye grådighet der blandt eindeomsbransjen som jeg syntes er greit kommer seg ned på jorda igjen. Burde ha lært etter alle it boblene som sprakk slutten av 90 tallet.

Skrevet

Skjønner at enkelte tar opp lån for å få en fin og bra bil. Det som irriterer meg mest er at bankene gir dem lån selvom de vet at det kommer til å bli vanskerlig for vedkommende å betale tilbake..

Skrevet
De som har råd til luksusbiler, kjøper gjerne ikke luksubiler.

Olav Thon har vel for eksempel kjørt Subaru Forester.

Det som har skjedd nå, er imidlertid at mange av dem som har ment de hadde råd til luksus, finner at deres velstand stod på langt dårligere grunn enn det Olav Thons gjør.

Skrevet
De som har råd til luksusbiler, kjøper gjerne ikke luksubiler. Mange av de bilene som ligger rett over hva en vanlig husholdning har råd til, enten lånes ned eller spares opp til - i hvert fall er det det inntrykket jeg sitter med. Forbes.com gjorde en undersøkelse i Amerika som gikk hva de med mest penger i Usa gjerne kjørte. Svaret var at en overraksende stor andel kjørte ford f150.

Selvsagt skal man alltid være litt skeptisk til hva sånne undersøkelser kommer frem til, men jeg sitter med inntrykket av at sånne halvrådyre (tror muligens jeg fant på et ntt ord nå) biler blir solgt til de som ikke helt har råd.

Som vi alle vet for skal ikke personer som egentlig ikke har helt råd få sånne lån mer -om vi skal tro media om ikke annet- og andelen av slike biler som blir solgt vil nok synke/har sunket.

:)

Men de som du nevner her er enten entusiaster å prioriterer der etter ellers er det folk som tenker på bygge fine fasader å går på trynet i disse dager.

Skrevet

Men de som du nevner her er enten entusiaster å prioriterer der etter ellers er det folk som tenker på bygge fine fasader å går på trynet i disse dager.

Nettopp det som er poenget mitt. Mange av de som kjøper luksusbiler - dv.s. de som er opptatt av å bygge fasada, unne seg litt ekstra eller idioter- har ikke lenger mulighet til å skaffe seg penger for å kjøpe luksusbiler. Om man har råd bringer det derimot med seg ypperlige muligheter til å skaffe seg fin bil for grei pris.

Skrevet

Nettopp det som er poenget mitt. Mange av de som kjøper luksusbiler - dv.s. de som er opptatt av å bygge fasada, unne seg litt ekstra eller idioter, har ikke mulighet til å skaffe seg penger for å kjøpe luksusbiler. Om man har råd bringer det derimot meg seg ypperlige muligheter til å skaffe seg fin bil for grei pris.

Ja å her tror jeg import fra usa kunne vært stede for kuppe seg fin bil til fin pris om enn kunne cashet.

Skrevet

Nei, jeg tror nok man heller skal satse på hjemmemarkedet nå. Kronekursen har gått ned i forhold til hva den var på topp., noe som gjorde at svært mange valgte å importere bil. Jeg tror ikke billigere bilpriser veier opp for svekket kronekurs.

Om jeg skulle importert vill jeg tippe at Sverige kan være et godt forslag.

Det som har skjedd nå, er imidlertid at mange av dem som har ment de hadde råd til luksus, finner at deres velstand stod på langt dårligere grunn enn det Olav Thons gjør.

Sjansene er dog store for at de finner at deres mentale tilstand er langt bedre.

Skrevet
Ja å her tror jeg import fra usa kunne vært stede for kuppe seg fin bil til fin pris om enn kunne cashet.

Siden vi må betale nesten 40% mer for en amerikansk dollar nå enn i sommer, er jeg ikke fullt så sikker.:)

Skrevet

Siden vi må betale nesten 40% mer for en amerikansk dollar nå enn i sommer, er jeg ikke fullt så sikker.:)

Såpass ja. Hørte om en i høst som hadde handlet seg porsche ceynne til rundt 100 000 kr fra usa. De fikk ikke lån i usa så de dumpet for skaffe seg kapital. Vel for egen del bruker jeg like mye penger som før, dog kansje litt anderledes med tanke som personlige investeringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...