C.Ellingsen Skrevet Desember 23, 2008 Skrevet Desember 23, 2008 Hei jeg har en E30 som har begynt å tikke noe forferdelig nå i det siste. Det begynte vel forrige måned sånn ca, den har alltid hatt litt kosetikking men ikke noe sånn som dette. Så kom spørsmålet: Hva kan jeg gjøre med dette? Har prøvd å bytte olje men til ingen nytte. Jeg bruker statoil 10w-30 Fullsyntet.
Z1 Skrevet Desember 23, 2008 Skrevet Desember 23, 2008 Ta av toppdekselet og sjekk ventilåpning,ojlerør,kam.
Simon S Arvesen Skrevet Desember 24, 2008 Skrevet Desember 24, 2008 Hei jeg har en E30 som har begynt å tikke noe forferdelig nå i det siste. Det begynte vel forrige måned sånn ca, den har alltid hatt litt kosetikking men ikke noe sånn som dette. Så kom spørsmålet: Hva kan jeg gjøre med dette? Har prøvd å bytte olje men til ingen nytte. Jeg bruker statoil 10w-30 Fullsyntet. Lenge siden du har tatt oljeskift? Hvor langt har den godt ca? Prøve med ett oljeskift og en "motor fluch". Er oljen gamel blir den tynn, og den kan tikke. 10/30 er ganske tynn uansett. Men greit til vinterkjøring med mye kulde. Men ta gjerne av oljepåfyllingslokket og se om der er slitekant på kammen, mulig ventilklaringen også trenger en justering. Når ble dette justert sist? Dette var bare noen få enkle tips. Kan jo også vær oljepumpen som er dårlig
icc Skrevet Desember 24, 2008 Skrevet Desember 24, 2008 Oljepumpen er neppe dårlig, da ville du merket det på oljetrykket. 10W-30 er vel litt i tynneste laget for en så gammel bil. Juster ventilene pluss oljeskift.
Fliid Skrevet Desember 24, 2008 Skrevet Desember 24, 2008 Jeg har en M20 som er blitt kjørt på 5-40 helsynt, i hele mitt eie. Like flott enda, så man skal ikke si at 10-30 er for tynn. hehe : )
Azeton Skrevet Desember 24, 2008 Skrevet Desember 24, 2008 hva slags olje er det som passer en litt sliten M20 da? Hvor mange liter olje går det på M20 med oljekjøler?
C.Ellingsen Skrevet Desember 24, 2008 Forfatter Skrevet Desember 24, 2008 Ta av toppdekselet og sjekk ventilåpning,ojlerør,kam. Ja får prøve dette. Er det noen som vet hvilken ventil klaring jeg burde ha? Kan jeg justere ved varm motor? Å forresten så var det en som anbefalte Statoils racingway 25w-50 olje kan denne være bra? litt i det tykkeste laget kansje?
Fliid Skrevet Desember 24, 2008 Skrevet Desember 24, 2008 Putt det på. Litt tykk, men med tiden så blir det anbefalt tykk olje. Må innrømme at mitt innlegg var litt flåsete, da jeg kjører på helt feil olje. Skrekk historiene går på hull i blokk (fra Tyskland's eksperter) ved for tynn olje på en slitt M20. Kjør på med tykk olje ; ) Er mye meninger ute å går når det er snakk om ventil klaringer, men ved kald justerer du til 0.25 tight. Ved varm, hmmm, husker ikke : )
Larsinnj Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 Sikker på at det ikke er dysene som tikker da?
C.Ellingsen Skrevet Desember 25, 2008 Forfatter Skrevet Desember 25, 2008 Sikker på at det ikke er dysene som tikker da? Ja er sikker på det. Det er en litt hardere tikking/klakking som fåregår oppi toppen min. Takker for svar alle sammen Jeg skal nok få fikset det iløpet av kort tid. MVH
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå