Gå til innhold

Hvor mangen Hestekrefter ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

tenkte på en ting i dag. jeg har en 2001` BMW 325Ci med Dinian effektanlegg (helt frem) + et digert K&N filter. vet ikke om bilen er chippa.

hvor mye HK er det da ca i bilen min?

0qjzvembiudxm89cjkth.jpg

7sho14aw208telrzqhs9.jpg

Skrevet

Du har så godt som original effekt, dvs 192hk. Hvis eksosen inkluderer racekatalysator og grenrør har du ca 200 (i teorien, motoren er ikke ny)

Skrevet

Tviler på den fær 8 hk med de modifikasjonene..

Tipper den har akkurat like mange som når den er orginal. KN filter hjelper ikke en dritt. Effektanlegg hjelper nok noe i mellomregisteret og bunndrag, men ikke på toppeffekten alene.

Skrevet
Effektanlegg hjelper nok noe i mellomregisteret og bunndrag, men ikke på toppeffekten alene.

Helt sant!

Men hvis du kjøper deg et par trimkammer, og så chipper bilen din vil du merke forskjell...

Skrevet

Om eksosen skulle gi deg noe effekt, så vil du miste det med det åpne luftfilteret uansett, så du har nok ikke noe mer enn org hk.

Så lenge et konfilter ikke har varmeskjold rundt er det dårligere enn org filter.

Skrevet
Så lenge et konfilter ikke har varmeskjold rundt er det dårligere enn org filter.

Jeg trodde poenget med åpent filter var at det skulle være akkurat det; åpent. Når du lager masse rart rundt det er du jo omtrent tilbake på utgangspunktet og kunne like gjerne satt et sportsfilter i orginalboksen.

Skrevet

det skal jo stå så åpent som muligt da.men det skal ikkje ha varm luft.derfro må du ha et deksel føre motoren mot filtere,ikkje noe mer en det.så varmen fra motoren ikkje kommer til filteret

Skrevet

Hvis du har sportscat eller cat er fjernet så er det ikke usannsynlig at du har fått en del hk til. Grunnen til dette er at caten lager MYE motstand som senker effekten på høyere turtall når eksosen er varmest (krever mest plass) og har høyest fart. Normalt er opptil 15-20hk på å fjerne caten. Det er alltid ett men, og her kommer det, for at du skal få utnyttet effektanlegget så må bilen justeres om for da motstanden i eksosen er forandret så en live-mappet chip er veien å gå.

Med det lille filteret der tror jeg du heller burde gått for ett innsatsfilter. Eneste filtrene som har blitt målt til å gi bedre effekt og allikevel like god filtrering som orginalt er de store trompetfiltrene og da selvsagt med trompeten. Da burde det også blitt plassert bak fangere for å få god tilgang på luft. (for alt i verden IKKE lag åpning så det får vinden fra kjøringen rett på seg da dette vil skape turbulens og HELE vitsen med trompeten faller vekk) Trompeten skal øke hastigheten på luften uten å skape turbulens og dermed vil motoren jobbe mindre for å få fatt i luften den trenger og dermed får høyere moment og effekt. Stort sett får en også kjappere respons med disse filtrene, men de koster også en del. Helt vanlig med oppunder 2000kr.

GOD JUL folkens

Skrevet

et konfilter skal på ingen måte stå så åpent som mulig.. vil du ha noe som helst effekt ut av det bør det faktisk stå i org boks, da denne (spes på e46 da denne får lufta fra grillen, og den går i " sjakter"...

når et konfilter står helt åpent, eller bare med et lite deksel, suger det inn varm luft (mindre massetetthet), og oljedamp og helvette fra motorrom.

Skrevet
. Normalt er opptil 15-20hk på å fjerne caten.

GOD JUL folkens

vis meg dwen motoren som tjener 20 hk på å fjerne kat! :!:

EDIT: trøkkleif

Skrevet

Siden det er så mange her som sier at fjerning av kat å bytte til grenrør ikke gjør noe særlig så vil jeg bare si at det gjorde utrolig mye for min bil. Helt enorm forskjell i respons og bilen gikk veldig mye bedre. Jeg har rustritt hele veien med kat erstatter med x pipe som og skal gi en del hk/respons.

(å nei det er ikke bare pga lyd, for jeg hadde nok lyd ifra før med de harry japse pottene mine...:).

Hørte og ifra fler at de m3 3.2 kattene jeg hadde, er en stor brems.

Go` jul :D

Skrevet

vel, en tett kat er en vanvittig stor brems.. en vanlig en er dog ikke nok til å ta 15-20 hk..hehe..

Skrevet
Så lenge et konfilter ikke har varmeskjold rundt er det dårligere enn org filter.

Jeg trodde poenget med åpent filter var at det skulle være akkurat det; åpent. Når du lager masse rart rundt det er du jo omtrent tilbake på utgangspunktet og kunne like gjerne satt et sportsfilter i orginalboksen.

Kansje jeg formulerte meg litt feil, et konfilter (åpent luftfilter) har mindre motstand enn org filteret dermed har motoren enklere for å suge i seg luft. Men om det ikke er avskjermet mot motorvarmen vil det som sagt suge i seg all den varme lufta vilket gir dårligere ytelse.

Org filteret er avskjermet fra motorvarmen samt har en liten snorkel som går fra front og tilføyer frisk luft.

Konklusjon, et åpent luftfilter gir mer effekt så lenge den har tilgang på kald luft. Er jo forskjell på luftfilteret og, et biltemafilter er sikkert ikke like godt som toppmodellen til KN/Green.

328motoren etc. suger i seg mengder med luft, det er lett å høre at det store åpneluftfilteret jeg har gjør effektmessig godt for motoren.

Skrevet

ja det er ikke tvil om at bmw's motoringeniører ikke greide å regne seg frem til hvor mye luft (eller motstand på å suge inn) motoren trenger...

Skrevet

Har vel helst med at de ikke ønsket å gi motoren det den ville ha..

En enkel måte å regulere effekt og holdbarhet på..

Tror ikke akkurat ingeniørene på hvilken som helt bilfabrikk er noen idioter til å regne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...