Gå til innhold

Hvordan er Bmw'ene e39 serien? Samboeren har lyst på


BimmerE46
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er den 5 serien som er mellom 97-2004 eller noe sånt, i hvertfall e39 serien.

Bilen skal brukes som pendle bil, 140-200 km daglig.

Har hørt at den er litt sånn som krever nye deler ofte, bærekuler, nivåreguleringen bak har jeg hørt er dårlig og sånne ting?

Er dette en bil for ei jente som pendler, (kjører ikke alltid hardt med bilen) :) Er ikke alltid jeg får tid til å kontrollere bilen hennes, siden den er for det meste borte, så om det oppstår feil så ikke sikkert hun merker den, eller husker på å si fra, så hadde vært fint å lært litt om den???

Hva er de vanligste feilene på den, og kan den anbefales?

alle synspunkter er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei

Har hatt det meste av E39; 523,528,540,530d,m5 osv.. og syns det er meget gode biler! Jeg vil anbefale deg å finne en med lavest mulig km-stand, eller en som har komplett servicehefte eller er eid av folk som har tatt godt vare på den. Selv har jeg en 530d som har gått 230 000 som er i TOPP stand grunnet godt vedlikehold siden den var ny i 2001. Har også eid andre E39 med samme km-stand som har vært i langt dårligere stand.

Hvilken årsmodell og motor du ender opp med spiller igrunn ikke så stor rolle så lenge du finner en som er i god stand - det er alfa og omega i denne sammenhengen. E39 kan bli kostbart om du finner en "problembil".. Jeg har hatt generelt lite problemer med mine, men merker at de som har hatt en eier, eller har fullt servicehefte er de bilene jeg har hatt minst problemer med.

Til pendling så vil jeg anbefale en bil med skinninteriør der du har komfortstoler. De er sinnsykt gode! Sportsetene er ikke like bra til langkjøring/pendling etter min menning.

Ellers vil jeg trekke fram 523 som en bil der du får mye for pengne.. vil du ha noe som er billigere i drift må du ha diesel; 520d, 525d, 530d.. der må dere nesten finne ut selv hva dere trenger av motorkraft..

Typiske feil kan være slitedeler i forstilling og bakstilling, slakk i rattet, problemer med minne på radioen, pikselfeil i speedometeret, tannstang etc.. er vel mye å ramse opp der - men generelt er det en biltype jeg har hatt svært lite problemer med! Prøv å finn nyest mulig bil, men ikke la det gå på bekostning av hvordan den er stelt og passet på med servicer osv..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, takker for et meget utfyllende svar.

Er ute etter en stasjonsvogn, fra 98 mod og oppover.

åssen er den med rust å sånn?

Må ha/være:

Manuell kasse

Bensin

Sort eller mørkt intr, da skinn som du sier er bra.

Setevarmere, veit ikke når dette kom??? Etter 99 kanskje?

Farge: sølv, grå, mørke blå, eller noe i den duren.

Motoreffekt spiller ikke så stor rolle, bare den ikke sluker opp alt suppa, for ho liker å tråkke litt på gassen når hun er stressa på morgenen. Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. har selv hatt tre e39. solide biler, men med en så lang årlig kjørelengde som 140-200 km daglig ville jeg satset på noe nyere kanskje. 150 km daglig blir jo over 50000 km i året. Ryker nok med en del slitedeler da. diesel må vel være et must da, hvis ikke drivstoff regningene skal bli høye.

typiske feil jeg har hatt å mine:

pixel feil i instrumentet, ac radiator lekkasje, caster stag foringer fremme, dårlig handbrekk, sub frame foringer bak, hjullager, rust i bakluke, div vibrasjoner pga slitte foringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. har selv hatt tre e39. solide biler, men med en så lang årlig kjørelengde som 140-200 km daglig ville jeg satset på noe nyere kanskje. 150 km daglig blir jo over 50000 km i året. Ryker nok med en del slitedeler da. diesel må vel være et must da, hvis ikke drivstoff regningene skal bli høye.

typiske feil jeg har hatt å mine:

pixel feil i instrumentet, ac radiator lekkasje, caster stag foringer fremme, dårlig handbrekk, sub frame foringer bak, hjullager, rust i bakluke, div vibrasjoner pga slitte foringer.

noe av det du nevnte er jo egentlig dyre reperasjoner. som må utføres på verksted???

Er ikke en 520i sånn tålig lønnsom å kjøre med? bruker ved like mye som en 523d eller 525d?

520d blir kanskje litt for slapp? den kommer ofte til å være lastet med minst 100 kg i bagasjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt to 528ia. jeg ligger på et snitt forbuk på 1,3l/mil. Dette kan vel betegnes som blandet kjøring. mulig det går ann å få den ned mot literen, men det har ikke jeg klart iallefall.

'

har to kompiser som har 520ia. de bruker egenlig like mye drivstoff. skaffer du deg en diesel vil du kanskje ligge rundt 0,8 på langkjøring.

litt vanskelig å anbefale en modell, når en ikke vet hvor mye penger du har tenkt å legge ut. e39 får en jo fra 60000 og opp til en halv million i dag, så hvis du slenger ut et prisoverslag på hvor mye du vil bruke så blir det litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn rundt 140-150.000kr tusen maks, bilen blir jo brukt opp likevell, kommer til å kjøre ca 60.000 i året.

Ja da hadde kanskje en diesel vært det beste, men åssen er en 520d med litt last i bagasjen? ca 100 kg, drar den noe godt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en 97 520i, manuell gir. pendler ikke, men kjører opp mot 10.000km i jobb pr år og det blir en del lange turer.

Som tidligere nevnt her prøv å få tak i en med komfort seter.

Er standard seter i min, og de er dårligere enn det jeg har verdt vant med (volvo)

Skal du ha bensin søk på forumet her angående vanos o-ringer.

520 med manuell går helt greit bare den får litt turtall.

Kjører min på 0.7 på snill langkjøring. 0.8 når det går litt fortere og 0.9-1.0 på blandet kjøring.

Jeg ville ikke verdt så opptatt av å finne en med lav km, bilen vil uansett fort ha gått langt når man pendler såpass. Finn heller en som er blitt godt tatt vare på.

Ellers er bilen veldig komfortabel og ligger i tillegg bra på veien når svingene kommer.

Edit: jeg ville kjøpt en eldre enn 2000 da disse er mye billigere og i bunn og grunn samme bil som etter facelift. Hvertfall om det er snakk om bensin. Du skal også kjøre relativt langt for å spare inn den høyere innkjøpsprisen på en dieselbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du mener en 520i bruker rundt 0.8 på snill kjøring. Da er det litt forskjell i kjøringene, for en her litt lenger oppe i tråden mener kompiser med 520'ere ligger på ca 1,3. sikkert litt mer gassing der da.

Har i utgangspunktet lyst på en 520i bensin. Er det noe pris forskjell på 520d og 520i bensin på forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...