Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har diskutert litt med frua i huset og funnet ut at vi kanskje vurderer en X5 neste gang. Lurer på om noen vil dele noen erfaringer rundt X5 fra 2001-2003. Er vel disse modellene som er mest aktuell prismessig. Tror jeg vil satse på bensinutgave istedet for diesel, automat og 4x4 er et must for frua i huset, tipper enten 3,0 eller 4,4 (med gass)

Er det spesielle feil/mangler man bør se etter på disse modellene etter antall år, rust, svakheter osv.

Kan vel også være verdt å ta hensyn til når facelift kom, andre moderniseringer, når kom X-drive f.eks på X5.

Er det store forskjeller kjørekomfort- messig X5 kontra X3. Har også spekulert i E46 325xia stv. Men heller vel mest mot X5. Har prøvd X3 2,0D virker litt stiv karosserimessig, gynger etter veien synes jeg. Blir sliten etter å kjørt en langtur i ryggen.

Så kom med erfaringer.

PS! Andre merker er ikke uaktuelt

Skrevet

Fordi hvis du hadde tatt deg tid til å lese hele annonsen istedet for å kun se bilder ville du sett at jeg selger også en 75 Corvette som er avbildet på siste bildet :lol:

Men bildene er av en fiiin bimmer da så kanskje vanskelig å la være å se bilder. Jeg kan iallefall ikke få nok av å se på bilder av fine bimmers....

Skrevet

har kjørt en del rundt i x5 03' hvis jeg ikke husker feil, meget behagelig bil å kjøre automat det også. vet ikke om noen svakheter osv fordi jeg ikke eier den men skal si en ting at batteriet er plasserts usaklig under reservehjulet. men meget god bil å kjøre men litt i det største laget for min del. og 3 literen holder i massevis, bruker veldig mye bensin ved entusiastisk kjøring men så kjører jeg 2 liter til vanlig da :lol:

Skrevet

se etter rust i dør falser, og innvendig i tank lokk. Er bilen under 6 år får du dette dekket på garanti, men det har vært et stort problem på mange biler. Også baklukene har jeg sett rust på.

Pass på slitt hjuloppheng og tannstang som kniper. Spess om om bilen har gått i byen med brosten og trikke skinner. Sånt er dyrt å reparere og forekommer dessverre ofte. På diesel, pass på turboen da disse har en tendens til å gå pga motoren går tungt da det er en tung bil, og ofte blir kjørt hardt kalde av uvitende velstående mensker.

Sjekk baklampene at lys virker som det skal, veldig vanlig at lampa innvende er irret så parklyset bak ikke virker. Det skal være 2 lys på hver lampe som kjørelys.

Girkassene er også noe å passe på ,spess tidlige årganger.

Men om det er et velholdt eksemplar, som har lav kilometer som ser pent tatt vare på kan en x5 gå like langt problemfritt som hvilken som helst annen bmw.

Skrevet

Generelt når jeg ser etter bmw så ser jeg ikke så mye på km.stand så lenge det ikke er langt over 250+ på 2000 eller nyere. Lav km.stand kan fort bli en bil der masse slitedeler må byttes, mens på de med normal km.stand har byttet dette underveis. Så kvitteringer, servicehefte er et must. Blir uansett tatt NAF-test eller tilstandsrapport av bil før kjøp.

Jeg er for å si det mildt perfeksjonist når det gjelder bil. I kompis kretsen så er jeg kjent for dette å de ringer meg for å bli med de å kjøpe/prøvekjøre bil og ofte også søke etter biler for dem. Hjelper dem med salg av gammel bil, kontrakt, hvordan betalingen skal foregå, osv.

Skrevet

X5 er en fin bil, men den begynner å bli gammel. Mht det teniske aspektet skal ikke jeg uttale meg annet enn at problemet med automatkassene i utgangspunktet var knyttet til X5 med dieselmotoren, da denne enheten ikke kunne koples opp mot ZF girkassene. Følgelig fikk X5 med diesel en dårlig GM-girkasse som det visstnok har vært problemer med. Finnes tråder om dette her på forumet, så det er bare å bruke søkefunksjonen.

Personlig liker jeg X5 4,4 veldig godt. M62B44 motoren passer godt i X5, så vel som i E39, og gjør ferden til en fryd. Mange av X5'ene som ble solgt i norge hadde sportspakken, noe som medførte 19" hjul og sportsunderstell. Vær oppmerksom på at dette utstyret gjør bilen veldig stiv. En X5 uten sportsunderstell føles mer naturlig og ikke minst mer behagelig ved bykjøring.

Skrevet

Akkurat det du nevner med sportspakken så er dette noe jeg har hørt av flere. Er man også litt kresen mister man oppvarmet ratt på sportspakken pga sportsrattet...

Har også sett på muligheter for å ettermontere gass eller kjøpe X5 4,4 med gass. Men så fort på enkelte annonser at gassflaska tar fort halve++ bagasjerommet.

Skrevet
Akkurat det du nevner med sportspakken så er dette noe jeg har hørt av flere. Er man også litt kresen mister man oppvarmet ratt på sportspakken pga sportsrattet...

Har også sett på muligheter for å ettermontere gass eller kjøpe X5 4,4 med gass. Men så fort på enkelte annonser at gassflaska tar fort halve++ bagasjerommet.

Sportspakken er noe du tester ut. Noen mennesker liker at bilen er hard, og for dem er sportspakken perfekt. Jeg tror imidlertid mange som kjøpte X5 ny ikke var klar over hva de sa ja til når de valgte sportspakken. Til E70 fungerer det greit i kombinasjon med Adaptive Drive (Dynamic Drive og EDC) men ellers er det ganske jævlig.

Tror du vil bli veldig fornøyd med en 4,4. Fantastisk bil, og kombinasjonen bil/motor er veldig god.

Skrevet

Frister veldig med 4,4 må jeg si, men den koster dog noget mere enn 3,0. Noen som vet om det lønner seg å importere fra Sverige eller Tyskland?

Finner 4,4 i Tyskland med gass, dette er vel fordelaktig på alternativ beregning vil jeg tro, men mye hk og vekt avgift da. Synes også gass beholderen tar mye plass i bagasjerommet på de jeg har sett på nett.

Skrevet

Blir vel å belage seg på mye prøvekjøring først for å være sikker på både motorvalg og utstyrspakke. Men frykter vel at prøvekjøring av 4,4 vil falle i mersmak....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...