Gå til innhold

Jarmund/ In Consulting e30 M3 Grp-A-v8+div


jarmund e30m3-v8
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

takk for det. :D

har vært i fotostudio og tatt bilder av bilen min til coversak til julenummeret til gatebilbladet. og i den sammenheng gjorde jeg enda et forsøk på å spore opp all historikken på bilen min. og jeg ante ikke at jeg satt på en gullgruve, og jeg fikk mer info om bilen enn jeg kunne drømt om for å i det mildt. historien er lang,men jeg har fått alle papirer,bilder,resultater,lisenser,avisuklipp og en 40 siders FIA godkjenning på alle delene på bilen ink alle delene fra BMW motorsport.med bilder,nummer og stempler. det samme på buret :D

i korte trekk, bilen ble kjørt av Roger Sandberg i div1 i EM i rallycross,det er den første M3'n som ble bygget til EM i rallycross og den første som vant en EM runde i rallycross, han var bmw's fabriksfører i 1987-88 og bilen ble bestilt ny hos bmw året før e30 M3 skulle lanseres i sammarbeid med bmw motorsport og alt ble betalt av bmw norge den gangen.chassi ble en av 200 som ble tatt av samlebåndet og brukt kun til motorsport.

Alle delene ble bestilt direkte hos bmw motorsport og flydd inn til fornebu til dagen etter.motorer ble bygget i sammarbeid med Lindner motorsport i tyskland som bygget DTM utgavene av e30 M3 for bmw, så det ble DTM spec med 320 graders kammer og 308 hester, registeret var fra 7000-8700 rpm så det var mildt tatt kort.

Roger ble ferdig med bilen midt i 87 sesongen og lå ab til en andre plass sammenlagt men ble torpedert av bjørn skogstad og havnet på femte plass totalt i EM i 1987. han vant masse annet med bilen også, bla nederlands mesterskap og NM.

i 1989 ble bilen solgt til svenske bernt schuman som kjørte med den i EM som bakhjulstrekker frem til regelendringene kom i div1 og bilen ble bygget om til 4x4 og s14 motoren ble preppet om med sylinder foringer og turbo som resulterte i 740 hk :shock:

firehjulstrekken ble utviklet i sammarbeid med prodrive i england som også var med på utviklingen av bilen fra begynnelsen, da var det ingeniøren David Lappworth som senere ble teamskjefen til peter solberg i WRC som var med på utviklingen. siste løp med bilen i EM var i 1994 og siste løp med den var i SM i rallycross i 1996 siden har bilen stått og bare byttet eiere. til nå... :D

både roger sanberg og bernt schuman trodde bilen var borte for lengst så begge ble mildt sagt overrasket når de fikk en tlf fra meg. :D

er litt fornøyd nå kan man si, jeg syklet som guttunge til lyngås for å se på bla roger sandberg,kenneth hansen, bjørn skogstad,luvig hunsbedt, jean luc pailer fighte i div1 så det er litt absurd å eie den bilen i dag :D

wyi02gs565unhgh53kg1.jpg

zzsq5hc88rkxewrifcqx.jpg

på vei inn i studio

1np9fbhicpxwzbyhgi7j.jpg

bilen kliss ny. kostpris på litt under 700.000 kr i 1987 :shock:

xsvuhtm86n8yz3fr92pi.jpg

2jfcn3k8hjra3xzc6gyz.jpg

har en feit perm med avisutklipp og bilder fra hele karriæren.

2fvivf667e12dnia96un.jpg

Henning isdal som mange kjenner igjen fra motorsport på tv oppgjennom årene var medie ansvarlig i teamet og lagde promofilm om hele oppbyggingen av bilen, så den filmen fikk jeg på VHS :D:D:D

crb7xz9ttvjiddpl2z9a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra historie bak bilen, tenker du føler att alt arbeidet du har lagt i bilen gjer litt meir meining no og.

Er jo tross alt en liten legende den bilen :) få den VHS'n ut på youtube då !

er glad jeg ikke viste det mens jeg holdt på for da hadde jeg aldri blitt ferdig :D

filmen kommer lett ut :D på nett, må bare få den digitalisert først. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he ja det kan du si, viste den hadde noe hisorikk,men ikke i nærheten av det jeg har fått vite nå. nei jeg tror nok ikke det blir aktuellt, suge s14 og 15" hjul er ikke like gromt i 2012,men turbo konverteringa og alt det andre er en del av historikken det også. roger sandberg syns den var blitt helt rå og ville gjerne kjøpe den tilbake :D

e92'n står for tur, en grei demonteringsjobb venter, må bare bestemme meg om jeg skal ta den helt ut med rørrame så sjekker opp litt før kappinga starter, ESS kompressor blir løsninga på denne også. :D

a8qb4g0hi7aqnvltqmux.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen der er en LEGENDE i rallycross! Moro å se at det er liv i disse gamle bilene som ble pisket i filler på 80-tallet. RS200'n til Glomma papp er vel gamlebilen til Jon Arthur Iversen vil jeg tippe? Han hadde i et par stykker på 80-tallet. Så har vel Åge Flugre MG Metro'n som Glomma Papp sponset.. synd med motorhavariet hans da. Blir vel ikke noe grom suge-v6 i den igjen, siden ny blokk visstnok koster 600.000. Eller så har Bjørn Viko noen legendariske RS200'r på bruket i Gol:) Står en del klenodier rundt om fortsatt, og godt er det i disse moderne toyota avensis-tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...