Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes en slik bok/hefte som det står listepris. Så ser du hvor mye du skal legge til eller trekke fra på prisen etter hva slags utstyr som er på bilen osv.

Jeg vet ikke hva den boken heter, men den kommer vel hvert år.

Listepris kan være ganske forskjellig fra prisnivå på nettet egentlig.

Skrevet
Det finnes en slik bok/hefte som det står listepris. Så ser du hvor mye du skal legge til eller trekke fra på prisen etter hva slags utstyr som er på bilen osv.

Det er det som populært er kalt rødboka. Den er nå kommet online på nettet. Det den viser er et gjennomsnitt på salgspris hos forhandler.

Det som er problemet er at når vi snakker om så gamle biler som e30, så vil det ikke være hensiktsmessig å gå etter disse listene. Dette pga at tilstand på slike biler vil variere fra "vrak" til strøkne. Mye bedre og sjekke salgsannonser på nettet og gjøre seg opp en mening om hva bilen er verdt.

Ingen bilforhandlere som går "blindt" etter boka. Den blir en retningsviser. På nyere biler vil den stemme rimelig bra. Spesielt på bilmodeller det er solgt en del av.

Eks. Hvis det er blitt solgt en stk Mercedes slr 2004 modell hos en forhandler det året, blir listeprisen på mb slr 2004 modell det som den bilen ble solgt for.

Er det solgt 150 Ford mondeo 2004 modeller hos forhandlere det året, så blir listepris et gjennomsnitt av dette.

Derfor viktig å lese materialet ut fra hvordan det er samlet inn.

Personlig synes jeg det er enklest å bruke finn.no. Meget enkelt å søke opp tilsvarende biler og sjekke prisnivået i markedet.

Viktig å huske på at bilforhandlere ligger høyere i pris enn privat, og at merkeforhandlere ligger prosentvis høyere i pris på sine egne merker, enn fremmede merker.

Skrevet
Faan, er jo sånn sms greie det der som koster penger og finne ut av.

Ja, 15 kr er jo helt forferdelig.... Er det mulig :shock: Og i disse finanskriser :shock:

Hehe, neida... Bare tuller, men det mest reelle er vel egentlig å sjekke priser på finn og autodb og så ligge seg laaangt under prisene der.

Skrevet

Det er som skrevet under rødboka og blåboka. Funker ikke i praksis. Listepris på en bil er ett min mening hva en bil er værdt. i noen tilfeller umulig å si, men i de aller fleste tilfeller ganske enkelt.

Når man ser på nyere biler så ser jeg ofte på ett år eldre og ett år nyere en den aktuelle bilen. Er det en 2000 modell søker jeg da på finn.no på 1999 til 2001 i modell. er bilen gått 100 000km så tar jeg med opp til 130 000km.

Listepris etter min mening er hva ligger den billigste bilen til som er mer eller mindre tilsvarende som den bilen jeg ser på eller jeg har.

Bøkene sier ofte at en bil er vært 250 000kr inkludert alt utstyr.

De kommer vel ut 4 ganger i året og DA veldig nøyaktige i ca 1 mnd. Kan skje så ekstremt mye med markedet på 1 uke!!

dagens lille forelesing, selv om det er langt fra en fasit.

• 2 months later...
Skrevet

låner tråden litt for å forhøre meg litt : p

har sendt inn min E30 på verksted at jeg ble truffet av en kar som rygga: p

Men nå etter takstsering virker det som at d kan bli for dyrt å fikse i forhold til verdien på bilen : p

Hva går forsikringsselskapet ut ifra når de ser på hva jeg skal få igjen ?

hadde ikke vært så kult å få mye mindre enn jeg har betalt for bilen liksom: )

ikke at jeg er sikker på listepris osv på E30, men kan vell ikke være all verden ?

Skrevet

Jeg tror du får utbetalt det det vil koste å reparere skaden uansett. Jeg kjenner ihvertfall til tilfeller hvor bakluka ble trykket inn, og personen fikk igjen 20-30k samt beholde bilen som han hadde kjøpt for 10k eller noe. Det høres jo helt feil ut egentlig, men...

Men hvis man vraker bilen så må jo utbetalingen gå etter listepris. Det kan slå begge veier. Derfor lønner det seg ikke å ha en bil med lav listepris som er kosta på 300k, for den er ikke forsikra for mer enn det som er listepris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...