E36Cab1 Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 Trimkongen skrev: håper da det ikke er mot sin hensikt?hehe.. det er flere grunner til at de er polerte, en grunn er jo at når rådene er helt glatte og uten de støpe sårene og hakkene som er orginalt så vil oljen finne veien tilbake til bunnpannen fortere. Rådene vil også i teorien bli litt sterkere, dette er pga du har fjernet evt hakk og sår hvor disse sprekkene har tendenser til og begynne sin vandring.. Viss du har sår eller hakk i rådene ville eg ikke ha brukt de uansett. Den ru overflaten som rådene har etter støping hjelper til med stress-reduksjon og hindrer tretthet i metallet,eneste en polerer vekk kan være kanten der støpeformen sluttet(avskjæringen). Å polere metallet gjør det kansje glattere ja mht at oljen renner av,men en glatt overflate suger også til seg olje og oljedamp,så det er mot sin hensikt. Skal du absolutt polere rådene likevel bør du blastre dem etterpå,ellers er det som sagt mot sin hensikt. Er jo en grunn til at overflaten i f.eks innsug bør ha ru overflate.
Trimkongen Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 Bilde fra m20b25 blokken som er originalt uten dyser til spyling under stempler. Her er litt bilder av en m21 diesel blokk som har orginalt oljekjøling på stemplene, og utsparing på stempelet slik at dette ikke slår borti dysene.
Trimkongen Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 http://www.sa-motorsports.com/blkdiy.aspx Her har man litt lesing av polering av råder og andre motor deler. Ved og polere og fjerne skarpe kanter på rådene,veiv, blokk vil man redusere farene for stress osv på disse delene. Jeg har ikke gjort denne poleringen på rådene selv, da jeg fikk disse ferdig polert i en motor jeg kjøpte. Kan derfor ikke si noe om det er bedre eller dårligere med polerte råder, men i teorien skal det hjelpe mot motorras. Her er bilder av mine råder som er polerte, og noen som jeg har som ikke er polerte.
Jørgen-Fastbmw Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 Slike bruer som står på m21'n blokka, passer dei over på m20 blokka og ? i tilfelle er jo de eit godt alternativ (billigere) en "stødgørdel" som svenskene kaller det.. hukser ikkje fra min m2o blokk om det var hull til slike bruer der... Eg tar tjangsen på å kjøre med upolerte råder hvertfall Uansett fint prosjekt og lykke til
Trimkongen Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 Nei beklagelig vis passer ikke disse støttene over på en m20b25 blokk. M21 blokka har støpt inn fester til 3 stykk slike forsterkninger i blokka.. det har ikke m20 blokka..!! Burde vært slike i alle disse motorene spør du meg, men bmw var vist ikke helt enig med det når disse motorene ble produsert..hehe..
E36Cab1 Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 Har vært mye diskusjon angående fordelene og ulempene med å polere råder og veiv etc,men spesielt råder ettersom de har noe av den største belastninga i motoren. Fordelene er(alt ettersom hvordan og hvor mye en sliper/polerer bort) redusert vekt og dermed redusert stress/tretthet i komponenten. Dette er egentlig kun nødvendig på motorer som skal vesentlig overskride rpm angitt for den spesifikke råden/komponenten(e). Men: ser heldigvis at rådene dine kun er polert på den smale enden,alså der støpeforma ender(slik som eg nevnte kunne gjøres i mitt forrige innlegg). Men ser at det ikke er tatt radius på nedre ende ved boltene,det er viktigere spør du meg ettersom det er en relativ tynt gods der som med fordel kan taes for å unngå brudd under stress og lang levetid(noe vi alle håper på!). Har vært brukt en metode kalt "shot-peening" innen fly- og romfart-industrien som skal tilføre styrke igjen til materiale som har blitt polert. Dette for å tilføre styrke og stress-reduksjon igjen til materialet,ettersom poleringa faktisk svekker dette... Blir også anbefalt brukt på råder etter slik behandling. Men koster sikkert skjorta Sier ikke dette for å kverulere eller lage en krangel,virker som du er godt inne i det du holder på med Og hvorvidt dette er noe å henge seg oppi mht levetid og forventa/ønska resultat er jo diskutabelt En siste ting: noen som har brukt M21 blokka ombygd til bensin motor? Veit det har blikt brukt Volvo dieselblokk med Audi topp på med hell(mye arbeid dog..) pga styrken og bl.a allerede innlagt oljekjøling.
Trimkongen Skrevet Mars 3, 2009 Forfatter Skrevet Mars 3, 2009 Har ett lite felg dilemma. Angående hva som ser best ut på bilen! Bare til og komme med kommentarer : 16x9" Borbet felger 17x7,5" Real felger 16x7,5" tsw felger 17x7,5 Ukjent merke
Trimkongen Skrevet Mars 10, 2009 Forfatter Skrevet Mars 10, 2009 Er vel ikke så veldig mye fremgang på e30 nå siden jeg holder på og bygge nytt verksted med løftebukk osv så blir bilen litt nedprioritert! Men litt updates har det vært. Har testet bilen på prøveskilter, pga at bilen skal til eu kontroll, så da er det vel best og teste at alt fungerer! Det var jo som forventet litt små problemer bilen har jo stått i 1 år, men ikke noen større feil. Har også gått til innkjøp av en mitsu c13 turbo, som jeg tenkte og bruke på motoren som står i nå (M20b20) Noen som vet hva mer som må gjøres enn montering av turbo, 535 dyser og lmm, intercooler, eksos på disse motorene?(skal bruke tds eksosmanefoild) Er jo fordeler og ikke føler på veiva som styrer tenninga på disse motorene, så jeg må vel endre tenninga litt? Hva kan jeg få ut av en skal m20b20? tenkte og overbooste motoren og se hvor mye jeg kan tvinge ut av den før den takker for seg. "Det er alltid ett nederlag og ta ut en motor av en bil, uten at den er sprengt i filler av for mye trykk"
jojr Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Hei Synes tsw felgene passet bilen bra, men er det bare meg eller er det veldig stort mellomrom mellom bakfanger og hjul. På et par av bildene så det nesten ut som bakstillingen var presset frem, det syntes jo best på 16" felgene
Trimkongen Skrevet Mars 10, 2009 Forfatter Skrevet Mars 10, 2009 Hmm.. Jeg ser hva du mener med hjul plasseringen i hjulbuen bak.. Jeg tror dette har noe med bildevinkelen, og det faktumet at rieger fangeren er ikke er helt tilpasset.. den står litt lenger bak enn den skulle.. men dette skal jeg sjekke opp i når jeg kommer hjem fra offshore Det e godt du har øynene med deg jojr Jeg syntes personlig at real felgene passet bilen bra, men de skal lakkeres hvit så prøves på igjen. Borbet felgene er egentlig nydelige på e30 men syntes ikke de passet så bra sammen med rieger stylingen.. hadde jeg hatt m-teck 1 hadde det vært fetttt..
Trimkongen Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Skrevet Februar 18, 2010 Da har det endelig skjedd noe her igjen.. vært opptatt med og bygge verksted så no har eg endelig fått med litt tid igjen til og bruke på bilen Det som har skjedd her er at rieger stylingen er blitt demontert, og de orginale fangerne har blitt montert, de crom vindusspylerne har blitt byttet ut til orginale, har loddet og fikset alle lysene på bilen så no e alt oppe og fungerer Fått montert ferdig interiøret, byttet diff til en som ikke er sveist, da jeg skal på eu kontroll med bilen og ser for meg at det ikke er gode greier med 100% sperr da.. Gleder meg mye til og få skilt på bilen, den har jo vært avskiltet siden 2007... Skal bytte litt diverse deler på bilen framover for og gjøre den tilnæremet strøken teknisk før det evt skjer videre ombygginger med bilen..!! Bilder av hvordan bilen ser ut no kommer seinere
Jørgen-Fastbmw Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Det var ikkje for tidleg med oppdatering her
Trimkongen Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Skrevet Februar 18, 2010 ja ett lite år er da ingenting? hehe.. nei det har ikke gått så fort kan du si.. men DENNE sesongen, da er jeg klar Bytta nettopp radiator på bilen.. den som stod på var fra en audi 80.. Fant noe lite kult i kjølevannet.. type motorolje.. Får bare håpe motoren holder til bilen er godkjent.. har 2 motorer stående som kan settes nedi, men gidd ikke bytte før bilen er godkjent...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå