Morbus Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 Vurderer ny bil. Og da er det disse to som er aktuelle. Er en 530dat verdt de 40-50.000 ekstra vs en 525dat? Svakheter med noen av disse motorene? Tåler automatkassene på disse chip?
Chris_325iM Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 525dat er veldig fin motor, har de kreftene du trenger og litt ekstra når du skal more deg. 530dat er det mye mer moment i, antispinn lampa lyser hver gang du gir gass i 1 og 2 gir og med automat så blir hvertfall kjøringen min tullete bruker alt for mye diesel... ser også på finn at det er mye mer å velge i av 525 enn 530, også er 525 gjerne bedre utstyrt virker det som... når det gjelder ting du må passe på så er det en del! først og fremst motor, en stor svakhet på disse er at spjeldene inni innsugsmanifolden løsner og blir med inn i motoren, gjerne på syl 5 el 6. dette koster deg alt fra 30 - 50k og fikse! så vær nøye på motordokumetasjon. dvs har dette skjedd så se at eier har papirer på at det er gjort riktig! dvs at ventiler er byttet, og toppen reparert eller evt om hele toppen har vært byttet. er stempel byttet? ble det skadet? at turboen er byttet/overhalt/uskadet også at det er kjøpt nytt innsig, ikke brukt osv. hvis det ikke er gjort riktig så vil motoren aldri fungere slik den skal, før alle feil er rettet og på disse motorene så er det dyrt! av andre ting så pass på rust i bånn av dører og i bakluke, test vindusvisker bak, og kjenn om den går tregt... Typisk M pakke biler er at de er helt ødelagte under i fronten, bilene er utstyrt med alt for dårlige dempere fra fabrik ifh til høyden, så det er ganske vanlig at plast deler på undersiden er slått i stykker, det går med fester og kjøleviftekapper og det som er! legg deg under å sjekk! Min personlige mening: kjøp 523i, 525i eller 528i ikke diesel. bensinbilene er mye billigere og tryggere, i tillegg så er bensin billigere enn diesel dette håper jeg ble ganske utfyllende svar
Tore Diesel Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 525dat er veldig fin motor, har de kreftene du trenger og litt ekstra når du skal more deg. 530dat er det mye mer moment i, antispinn lampa lyser hver gang du gir gass i 1 og 2 gir og med automat så blir hvertfall kjøringen min tullete bruker alt for mye diesel... Min personlige mening: kjøp 523i, 525i eller 528i ikke diesel. bensinbilene er mye billigere og tryggere, i tillegg så er bensin billigere enn diesel dette håper jeg ble ganske utfyllende svar Bruker alt for mye diesel? Hva mente du egentlig med det? I forhold til hva da?
Morbus Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 Min personlige mening: kjøp 523i, 525i eller 528i ikke diesel. bensinbilene er mye billigere og tryggere, i tillegg så er bensin billigere enn diesel dette håper jeg ble ganske utfyllende svar Takk for svar, er feilen på spjeld i innsug gjeldene for både 530 og 525? bensinbil er ikke aktuelt.
Morbus Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 Hvordan er draget i en 520d da? Blir for liten motor i så tung bil?
perkjetil Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 Bakdelen med 520d er vel at de ikke er levert med automat.
Morbus Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 I mine øyne igen bakdel, heller fordel med manuell. Grunnen til at jeg nevner 525 og 535dat er fordi manuell ikke er å oppdrive i bruktmarkedet pr i dag. Kjører i dag en passat 1.9tdi 4motion manuell. Er kjempefornlyd, men savner draget. 130 hk er ikke store greiene når den drar på 4.
Andreas1 Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 Bakdelen med 520d er vel at de ikke er levert med automat. -og at den mangler to sylindere og at den bruker for lite drivstoff og at den ikke har samme draget og at...
Tore Diesel Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 I mine øyne igen bakdel, heller fordel med manuell. Grunnen til at jeg nevner 525 og 535dat er fordi manuell ikke er å oppdrive i bruktmarkedet pr i dag.Kjører i dag en passat 1.9tdi 4motion manuell. Er kjempefornlyd, men savner draget. 130 hk er ikke store greiene når den drar på 4. Da er vi enige der Er steika fornøyd med min 530 d med manuellkasse hvertfall. Og ikke minst så slipper man å sitte med den store angsten for at kassa skal ryke hvis man skal trimme litt Er hvertfall ikke noe å si på dieselforbruket på min bil, i følge computern ligger den på 0,56 på mila på den kjøringa jeg har til daglig, og da anstrenger jeg meg ikke for å kjøre fint. Vet ikke hvor nøyaktig computern er, men er sikkert ikke helt på bærtur da, selv om den sikkert har en viss feilmargin. (I det daglige kjører jeg sjeldent lengre turer enn 20 km, på veier med fartsgrenser fra 50-80) Og ja jeg har hatt E39 med automatgir også, og vet hvor behagelig det også kan være. Ikke minst på bykjøring. Det var en 2001 525 DAT. Men den brukte vesentlig mer drivstoff enn min 530 d med manuellkasse. Hvilken pris er du intr. i å gå opp i for en velutstyrt 530 D med manuellkasse da?
Morbus Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Skrevet Januar 3, 2009 Maks er 200.000(alt etter hva jeg får for den jeg har nå) Din er nok dyrere enn det da den er en M-tech? 0.56 hørtes litt urealistisk ut for blandet kjøring. Da de bruker rundt 0,6 på lang kjøring. Hvordan synes du 525dat gikk kontra 530d? er forskjellen verdt 40.000 ?
Tore Diesel Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Ja min er nok noe dyrere enn 200, da den er komplett m-tech med det meste av utstyr. Vil tro jeg får min under 0,6 på lankjøring ja, siden det er manuell. Men kan ikke forstå at det på computern stemmer med den kjøringa jeg har i det daglige nei. ( Bare for å ha nevnt det, så gikk forbruket på computern merkbart ned etter at jeg gikk over til KN innsatsfilter, pluss bytta dieselfilter ) Jeg for min del synes forskjellen er verdt 40 lapper ja, men da bør ikke den jeg sammenligner med ha mindre utstyr eller ha gått lengre. Heller tvert i mot. Man bør få litt mer utstyr for å forsvare de 40 Litt vanskelig å sammenligne de 2 jeg har hatt opp mot hverandre, i og med at 525'n hadde automat og 530'n har manuell, men merker godt forskjellen ja, spesielt ved forbikjøringer. På den annen side så synes jeg 525'n også dro meget godt, og hadde aldri problemer med å holde trafikken selv om jeg dro en 1600 kg campingvogn og ferielasta bil. ( Kun da jeg så fordelen med steptronic kassa, i forhold til vanlig automatkasse) Ikke sikkert dette hjalp deg noe særlig da
Torbjørn E39 Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Chip skal ikke være noe problem på disse. Eneste man skal passe på er at om du kjøper en med automatkasse at du får oppdatetert timingen på girkassa. Samt sikkert fornuftig å bytte girkasse olje litt oftere enn normalt. Har du automatkasse så hold deg unna tuningbokser. Det er det jeg har hørt av flere da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå