Mons1 Skrevet Januar 14, 2009 Skrevet Januar 14, 2009 Hvordan gikk det? RS hehe klart det, en DIY kommer vet du. Er ikke sikker på om jeg får lagd den før enn til neste helg. Legger den ut på nytt, kan sende deg en PM når den ligger ute.Kenneth
Zap Skrevet Januar 15, 2009 Forfatter Skrevet Januar 15, 2009 Hei, Har dessverre ikke fått gjort dette enda Det som Helgeb sa vedr. moment på 18Nm, syntes jeg var litt lite. Men BMW kunne bekrefte det at det var riktig (Beklager skepsismen Helgeb) Ettersom jeg bare hadde momentnøkkel som ikke var gradert så langt ned venter jeg nå på at momentnøkkelen skal komme. DIY kommer så fort den er på plass. Kenneth
Mons1 Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Jeg gjorde et forsøk på å bytte glødepluggene på min 320dA 150hk, men måtte gi opp. Det er et plastdeksel bak mot torpedoveggen som ligger over halve innsugsmanifoilen og den går videre ned på baksiden av motoren mot gearkassen. Dette plastdekselet var helt umulig å få ut og uten at jeg får fjernet den, så får jeg ikke løsnet innsugsmanifoilen. Noen som vet hvordan man fjerner dette dekselet? RS Hei,Har dessverre ikke fått gjort dette enda Det som Helgeb sa vedr. moment på 18Nm, syntes jeg var litt lite. Men BMW kunne bekrefte det at det var riktig (Beklager skepsismen Helgeb) Ettersom jeg bare hadde momentnøkkel som ikke var gradert så langt ned venter jeg nå på at momentnøkkelen skal komme. DIY kommer så fort den er på plass. Kenneth
Zap Skrevet Februar 25, 2009 Forfatter Skrevet Februar 25, 2009 Nå har jeg fått endelig tid til å byttet glødepluggene (å bli foreldre for første gang snur oppned på alle prioriteringer og ønsker). Skal legge ut bilder og litt beskrivelse senere i kveld. Men jeg kan ikke si jeg hadde de samme problemene som Mons1 beskriver, så det kan jo tyde på at det er forskjell på E46 og E39. Merk da at dette gjelder en E39 M47 (136hk) motor, i korte trekk hva jeg gjorde. Av med deksel på topp slik at jeg kom til innsuget, av med innsuget og da var det bare å dra av hettene og skru ut glødepluggene. Kenneth
Aroid Skrevet Februar 25, 2009 Skrevet Februar 25, 2009 Jeg gjorde et forsøk på å bytte glødepluggene på min 320dA 150hk, men måtte gi opp. Det er et plastdeksel bak mot torpedoveggen som ligger over halve innsugsmanifoilen og den går videre ned på baksiden av motoren mot gearkassen. Dette plastdekselet var helt umulig å få ut og uten at jeg får fjernet den, så får jeg ikke løsnet innsugsmanifoilen.Noen som vet hvordan man fjerner dette dekselet? RS Hei,Har dessverre ikke fått gjort dette enda Det som Helgeb sa vedr. moment på 18Nm, syntes jeg var litt lite. Men BMW kunne bekrefte det at det var riktig (Beklager skepsismen Helgeb) Ettersom jeg bare hadde momentnøkkel som ikke var gradert så langt ned venter jeg nå på at momentnøkkelen skal komme. DIY kommer så fort den er på plass. Kenneth For å ta av den deksle så må man skru ut dem 3 skruene på motoren så dreger du deksel mot turbo/eksos siden. slipper ta den helt bort. men selv klart må pollenfilterhuset også bort
Mons1 Skrevet Februar 25, 2009 Skrevet Februar 25, 2009 Grattis med pappa-status! Ja det skulle bare mangle at bilen blir satt litt til sides under slike omstendigheter! Det var hyggelig og høre at pluggbyttet gikk greit. Ja det er nok endel karroseri-forskjeller på E39 og E46. Du har nok bedre plass under lokket Jeg gjorde det enkelt og lot bilavdelingen ved den videregående skolen jeg jobber ved få oppdraget. Det har vært veldig kaldt og måtte bare få det gjort. De fant ut at under pollenfilter-"hyllen" var det et deksel til i torpedoveggen som åpner inn til varmeapparatet. Denne fjernes med 2 skruer og da var alt plankekjøring. Jeg ble litt skremt å se at innsuget var veldig igjennsotet. Dette fikk jeg høre fra BMW at det var helt normalt. Euro4-motorer har eksosresirkulering via EGR-ventil og ved tomgang og lavt turtall, slipper den eksosen inn i innsuget. Diesel-eksos er som sagt veldig sotet og med dårlige glødeplugger blir det enda værre. Fikk rengjort EGR og innsuget, byttet plugger og satt alt på plass igjen. Fikk en ny bil. Lettstartet, roligere og mykere gange når motoren er kald. Jeg målte de gamle glødepluggene og der var det brudd i en og kortsluttning i 2. Dvs kun 1 glødeplugg fungerte, så det er utrolig at jeg i det hele tatt fikk start. En ting som overrasket med var innsuget. Det er dobbel. 4 runde rør mot toppdekselet og 4 firkantige rør inn mot toppen. Noen som vet grunnen til dette? RS Nå har jeg fått endelig tid til å byttet glødepluggene (å bli foreldre for første gang snur oppned på alle prioriteringer og ønsker).Skal legge ut bilder og litt beskrivelse senere i kveld. Men jeg kan ikke si jeg hadde de samme problemene som Mons1 beskriver, så det kan jo tyde på at det er forskjell på E46 og E39. Merk da at dette gjelder en E39 M47 (136hk) motor, i korte trekk hva jeg gjorde. Av med deksel på topp slik at jeg kom til innsuget, av med innsuget og da var det bare å dra av hettene og skru ut glødepluggene. Kenneth
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå