Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

m20b23'n min har skjørtebank, eller er det vi tror ivaffall.

når motoren er justert til tenning på der den skal så går den som en kule, men bråker endel og ryker greit mye, bråker mest ved pådrag, men og ved holde farta gass.

ingen lyder på tomgang (sett bort ifra normale lyder seff).

når jeg da justerer tninga til omtrent ved øvre dødpunkt, kanskje noen grader mellom det og der den skal være så forsvinner alt som heter u-lyder. men motoren går mye dårligere. røyken forsvinner og. ellers fungerer alt fint

ingen nevneverdige lyder når kald heller samme hvor tenninga er.

rådebank har vell litt andre lyder, så såvidt jeg har skjønt så er dette skjørtebank. motoren har visstnok hatt et hardt liv og dne har gått godt over 300000km, så er vell ikke så rart egentlig :P

men da kommer spørsmålet, hva må byttes ved skjørtebank?

holder det å bytte stempler?

eller må det gjøres noe med rådene også?

noen som btw vet hvor lange m20b23 råder er?

har både en m20b20 og en m50b20 delemotor liggendes. så om noe kan brukes fra de så hadde det vært kjekt :P

Skrevet
Viss det er skjørtebank må stempler skiftes pga kollaps i skjørta,og sylindre må kontrollmåles for ovalitet og slitasje.

så hvis det er skjørtebank, så kan jeg bare slenge veiv og slikt over i m20b20 blokka, bytter stempler seff, m20b20 og b23 er lik blokk så.

evnt måle b23 blokka, men er enklere å bare slenge inn i b20 blokka.

Skrevet

Skjørtebank hører du bare ved kald motor. Er lyden der når den er varm er det rådebank. Høres godt over 3000 rpm.

Skrevet
Skjørtebank hører du bare ved kald motor. Er lyden der når den er varm er det rådebank. Høres godt over 3000 rpm.

ok, skal se på det når jeg demonterer :P

er vell rådebank om det er "slark" i råden?

hva må byttes da btw?

Skrevet
Om lyden forsvinner når du senker tenningen, så er det vel heller tenningsbank du hører.

tenningsbank er det ikke, isåfall så hadde den gått dårligere, men dne går mye bedre med ulyd enn uten.

og må ha tenningen til øvre dødpunkt omtrent for at lyden skal forsvinne.

skal demontere motoren til uka håper jeg, menhar en delebil å demontere først :P

• 1 year later...
Skrevet
Hvordan har det gått med motoren?

motoren står demontert i kjelleren insmurt i olje, så godgjør seg der til jeg har tid til å fikse på den :P

fikk kjøpt en ferdig overhala m20b23motor preppa for turbo som skal inn i "nye" bilen min som allerede er godkjent med turbo.

men blir nok å overhale motoren her etterhvert neste vinter elns.

Skrevet

hvis ulyd forsvinner med tenningjustering så var det nok tenningsbank... :wink: ingen slakk i lagre eller skjørtebank som forsvinner med tenningsjustering... jo mere fortenning desto bedre går det til en viss grad.. du finner nok ingen feil på motor skal du se. men når den likevel er i deler så sitt på en tykkere topp pakning. Dette vil hjelpe og ett must om du skal klesse på en turbo uten å senke komp på noen annen måte...

Skrevet
hvis ulyd forsvinner med tenningjustering så var det nok tenningsbank... :wink: ingen slakk i lagre eller skjørtebank som forsvinner med tenningsjustering... jo mere fortenning desto bedre går det til en viss grad.. du finner nok ingen feil på motor skal du se. men når den likevel er i deler så sitt på en tykkere topp pakning. Dette vil hjelpe og ett must om du skal klesse på en turbo uten å senke komp på noen annen måte...

jeg har ikke studert motoren så mye, men tipper rådebank eller skjørtebank ivaffall, lyden var der hele tia samme hvor tenninga stod, bortsett fra når tenninga var på øvre dødpunkt, da forsvant lyden,

men blir nok å overhale denne med nye lager og stempelringer, for å ha en sugemotor liggendes i reserve tilfelle jeg føler for å gjøre noe med motor som står i e30'n fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...