jensemann23 Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Jeg har nå mistanke om at lambdaen er gåen igjen. De går jo fløyten hele tiden. Denne gangen kjøpte jeg original sonde til 400 kr på ebay (Bosch). I norge koster den 1800 +. Uansett, hvor ofte må man regne med å skifte sonde, og hvor mange 10.000 kroner skal man bruke på disse forbanna lambdasondene? Nå er jeg skikkelig lei! Skifta 4 sonder på m40-maskinen min også
E36Cab1 Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Skal vare ei god stund,så lenge motor er i god stand og ikke forurenser sonden med en gang. Mine har vart langt over 100K .....
jensemann23 Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Skrevet Januar 3, 2009 går det an å fikse en forurenset sonde da?
jensemann23 Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Skrevet Januar 3, 2009 oki:)hva er det egentlig som er inni der? en tråd? hva blir ødelagt?
jensemann23 Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Skrevet Januar 3, 2009 oki:)hva er det egentlig som er inni der? en tråd? hva blir ødelagt?
E36Cab1 Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Den mest vanlige sonden er Zirconia-sonde,består av et kjeramisk zirconium-dioksid og platina. Det ytre laget av sonden er også et kjeramisk materiale,men er hovedsakligt for varmebeskyttelse(bør ikke overstige ca 850grader). Sonden virker på den måten at den reagerer med positive&negative ladninger beroende på forskjellene på mengden O2 som er i lufta utenfor eksosen og mengden i eksosen. Dette lager en liten volt-styrke. F.eks har du like mye O2 i eksosen som i ute-lufta blir det ca 0.0volt,alså mager blanding. Den andre typen sonde er Titania(?) eller noe sånt meiner eg,men den har eg aldri vært borti knapt. Den har spenning opp mot 4volt,lettest å skille de på å måle denne spenninga. Har aldri prøvd å vaske sonder,men kansje det går? Ifølge Zalo er jo 1 dråpe nok Bimmernew reagerte på dette 1
jensemann23 Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Skrevet Januar 3, 2009 takk for utfyllende svar:) Mener sonden min gir ut mellom 0 og 1,5 volt. Også er det varme element i tillegg da, kan jo være det som er gåent også..
E36Cab1 Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Det drar omtrent 10W,men husk at det ikke skal være konstant spenning på den! Når sonden når ca.300grader begynner den å fungere... Ja er førstnevnte som er mest vanlig,ofte omtalt som bare HEGO også(Heated Exhaust Gas Oxygen sensor el noe sånt).
Sir Hofstad Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Har noen ganger tidligere lagt ut utfyllende info på 02-sensorer. Din 325 bør ligge og svinge mellom 0-1V. Varmeelement er bare å ohme.
Glenno Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 For de av oss som prøver her å kansje lære noe slenger jeg ut denne linken også. Håper det er greit trådstarter? http://no.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde
E36Cab1 Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 "......Nyere biler har ofte en mere avansert A/F-sensor (Air/Fuel-ratio, Luft/drivstoff-forhold) istedet for Lambdasonden....." Has someone been in the medicine cabinet?
bmw pat Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 sonden er jo noe som normalt ikke ryker så ofte. Du har ikke et annet problem med innsprøytningen din som gjør at sonden sotes ned ? Muligens luft mengde måler? . Har du lest ut feil koder? Selv om du får ute en kode som tilsier at lambda verdier er utenfor normalen, trenger det ikke nødvendigvis være syre sensoren som er gåen. en orginal bosch oppvarmet sensor har en livstid på ca 150000km, forutsatt at resten av motorstyringen fungerer selvfølgelig. Bimmernew reagerte på dette 1
Mons1 Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Jeg føler med deg! Måtte selv bytte Lambda ca. 1gang i året. De skulle ha kostat 50kr stk med et slikt forbruk er dette med Lambda er tydelig et BMW-fenoment. Jeg har fått et tips at det kan være noe feil med bensintrykkregulatoren på dyserailen. Tipset er å få målt bensintrykket. Det måles statisk: Ikke start motor, men overstyr bensinpumpen. Og dynamisk når motoren går på tomgang. Det skal være forskjell på trykkene, men jeg husker ikke tallene. Du kan jo høre med et BMW-verksted om dette, for jeg tror det er billigere å måle bensintrykke, enn å kjøpe Lamda hele tiden. Lykke til! RS Jeg har nå mistanke om at lambdaen er gåen igjen. De går jo fløyten hele tiden. Denne gangen kjøpte jeg original sonde til 400 kr på ebay (Bosch). I norge koster den 1800 +. Uansett, hvor ofte må man regne med å skifte sonde, og hvor mange 10.000 kroner skal man bruke på disse forbanna lambdasondene? Nå er jeg skikkelig lei! Skifta 4 sonder på m40-maskinen min også
Simpel Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Jeg har nå mistanke om at lambdaen er gåen igjen. De går jo fløyten hele tiden. Denne gangen kjøpte jeg original sonde til 400 kr på ebay (Bosch). I norge koster den 1800 +. Uansett, hvor ofte må man regne med å skifte sonde, og hvor mange 10.000 kroner skal man bruke på disse forbanna lambdasondene? Nå er jeg skikkelig lei! Skifta 4 sonder på m40-maskinen min også Hvilken ebay er det du finner lamdasonde på, ebay.co.uk eller ebay.com? Og hva heter lambdasonde på engelsk? Lambthen probe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå