Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå mistanke om at lambdaen er gåen igjen. De går jo fløyten hele tiden. Denne gangen kjøpte jeg original sonde til 400 kr på ebay (Bosch). I norge koster den 1800 +. Uansett, hvor ofte må man regne med å skifte sonde, og hvor mange 10.000 kroner skal man bruke på disse forbanna lambdasondene? Nå er jeg skikkelig lei! Skifta 4 sonder på m40-maskinen min også

Skrevet

Den mest vanlige sonden er Zirconia-sonde,består av et kjeramisk zirconium-dioksid og platina. Det ytre laget av sonden er også et kjeramisk materiale,men er hovedsakligt for varmebeskyttelse(bør ikke overstige ca 850grader).

Sonden virker på den måten at den reagerer med positive&negative ladninger beroende på forskjellene på mengden O2 som er i lufta utenfor eksosen og mengden i eksosen. Dette lager en liten volt-styrke.

F.eks har du like mye O2 i eksosen som i ute-lufta blir det ca 0.0volt,alså mager blanding.

Den andre typen sonde er Titania(?) eller noe sånt meiner eg,men den har eg aldri vært borti knapt. Den har spenning opp mot 4volt,lettest å skille de på å måle denne spenninga.

Har aldri prøvd å vaske sonder,men kansje det går?

Ifølge Zalo er jo 1 dråpe nok ;)

Skrevet

Det drar omtrent 10W,men husk at det ikke skal være konstant spenning på den! Når sonden når ca.300grader begynner den å fungere...

Ja er førstnevnte som er mest vanlig,ofte omtalt som bare HEGO også(Heated Exhaust Gas Oxygen sensor el noe sånt).

Skrevet

"......Nyere biler har ofte en mere avansert A/F-sensor (Air/Fuel-ratio, Luft/drivstoff-forhold) istedet for Lambdasonden....."

:shock: Has someone been in the medicine cabinet? :shock:

Skrevet

sonden er jo noe som normalt ikke ryker så ofte. Du har ikke et annet problem med innsprøytningen din som gjør at sonden sotes ned ? Muligens luft mengde måler? . Har du lest ut feil koder? Selv om du får ute en kode som tilsier at lambda verdier er utenfor normalen, trenger det ikke nødvendigvis være syre sensoren som er gåen.

en orginal bosch oppvarmet sensor har en livstid på ca 150000km, forutsatt at resten av motorstyringen fungerer selvfølgelig.

Skrevet

Jeg føler med deg!

Måtte selv bytte Lambda ca. 1gang i året.

De skulle ha kostat 50kr stk med et slikt forbruk er dette med Lambda er tydelig et BMW-fenoment.

Jeg har fått et tips at det kan være noe feil med bensintrykkregulatoren på dyserailen. Tipset er å få målt bensintrykket.

Det måles statisk: Ikke start motor, men overstyr bensinpumpen.

Og dynamisk når motoren går på tomgang.

Det skal være forskjell på trykkene, men jeg husker ikke tallene.

Du kan jo høre med et BMW-verksted om dette, for jeg tror det er billigere å måle bensintrykke, enn å kjøpe Lamda hele tiden.

Lykke til!

RS

Jeg har nå mistanke om at lambdaen er gåen igjen. De går jo fløyten hele tiden. Denne gangen kjøpte jeg original sonde til 400 kr på ebay (Bosch). I norge koster den 1800 +. Uansett, hvor ofte må man regne med å skifte sonde, og hvor mange 10.000 kroner skal man bruke på disse forbanna lambdasondene? Nå er jeg skikkelig lei! Skifta 4 sonder på m40-maskinen min også
Skrevet
Jeg har nå mistanke om at lambdaen er gåen igjen. De går jo fløyten hele tiden. Denne gangen kjøpte jeg original sonde til 400 kr på ebay (Bosch). I norge koster den 1800 +. Uansett, hvor ofte må man regne med å skifte sonde, og hvor mange 10.000 kroner skal man bruke på disse forbanna lambdasondene? Nå er jeg skikkelig lei! Skifta 4 sonder på m40-maskinen min også

Hvilken ebay er det du finner lamdasonde på, ebay.co.uk eller ebay.com?

Og hva heter lambdasonde på engelsk? Lambthen probe? :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...