Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å lukte litt på familiebiler, og da virker umiddelbart 535d som et fornuftig valg. (kanskje med en chip til og med....?) Har søkt litt rundt, men klarer ikke helt finne så mange til salgs i Norge. Er det noe med denne modellen som gjør den mindre populær i landet vårt?

Etter å ha sklidd rundt på vinterføre i noen uker nå, må jeg jo også høre hva folk synes om 5-serien på glattis. Selv har jeg en E46 328, og den er mildt sagt elendig (ok, jeg har ikke de beste vinterdekk, men jeg sliter stort med bakker over 10 grader). Står det bedre til med mer moderne 5´ere?

Skrevet

Det som gjør 535d upopulær i Norge er selvsagt prisen og avgiftene man må betale for å få to turboladere. Skal ikke skryte på meg at jeg har rattet en 5 serie rundt på glattis, men at jeg har kjørt i ganske røft føre er det vel ingen tvil om. Jeg har brøytet og kost meg på fjellet og det var en ren nytelse. Fremkommeligheten er det ingenting å utsette på, riktige dekk spiller selvsagt stor rolle. Jeg føler imidlertid at jeg kom meg bedre frem med min nåværende 2008 520dAT med 245/40 R 18 Nokian Hakkapelita RSi enn med min tidligere 2004 520iA med 225/55 R16 Nokian Hakkapelita RSi.. Jeg bør vel også gjøre deg oppmerksom på at 535d finns som 272hk utgave og 286hk utgave. Sistnevnte er facelift og er en betydelig bedre bil enn pre-facelift - hvertfall sett på interiørfronten.

Skrevet

Joda, pris er jo alltid et problem, men jeg synes ikke nordmenn generelt er redde for å betale mye for bil. Det ruller da haugevis med X5er (ja, også vurdert som familiebil) rundt, og de er ikke billige.

Skrevet

Mye av det handler nok om image.. Prismessig ligger både E61 535dAT og E70 X5 xDrive30d relativt likt priset. Ergo tror jeg at en del av de vil skille seg ut litt mer (man får kanskje følelsen av at man har en dyrere bil?) enn hva personen som kjører en vanlig 5 serie gjør. Dessuten så tror jeg mange tenker som så at firhjulstrekk og høy bakkeklaring veier opp og at valget deres faller på sistnevnte. Disse SUV'ene, eller "børstraktorene" som det så gjerne blir kalt handler ganske sikkert svært mye om status. Jeg tror rett og slett det er _noe_ av det som gjør at folk heller velger X5.. Jeg ville også ha droppet E61 535dAT til fordel for E70 X5 xDrive30d. Ikke på grunn av status, men økt trygghetsfølelse (både i form av verditap og kollisjon) og høyere bakkeklaring. Jeg har hytte på fjellet (ca. 1000 m.o.h) og det kan til tider være svært tøft for en usenka 5 serie der oppe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...