Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

huff, det var jo den perfekte plassen og leke på! kan ikke trådstarter (som hadde kontakt med bonden) prøve og se om det er mulig med noen datoer da det er lov og kjøre? synd og bare la den isen ligge spør du meg!

• Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Typisk nisse-norge.... Men sjansen for å bli tatt der oppe er mindre enn minimal..tipper lensmannen i Re har nok av andre ting å finne på enn å kjøre rundt å se etter iskjørere.

Skrevet

Jeg synes dette bare er tull. Det MÅ da kunne gå an å komme til enighet med naboene om dette? Siden tydeligvis ikke grunneieren har noe han skal ha sagt, så er det vel opp til politi/lensmann om dette får fortsette.

"ferdsel i utmark" argumentet synes jeg rett og slett ikke holder her, da det er snakk om IS og SNØ (dvs. frossent vann) som det kjøres på.

Men så lenge naboene klager, har vel ikke politiet noe valg.

Skrevet

Dessverre, men dette kom ikke som noen overraskelse på meg. Jeg, og vi i motorklubben som arrangerer lokal isbanekjøring i mitt distriktet vet "alt" om problemene med "ferdsel i utmark" etter årelang avvikling av iskjøring.

Vi fikk innvilget søknaden hos kommunen om kjøring på sjøen, fordi den så og si er "ødelagt", uten noen form for plante og dyreliv. Men etter noen år får man påpakning fra Fylkesmannens kontor om å utarbeide en reguleringsplan for bruken av sjøen. Takk og lov så ordnet kommunen dette helt selv, av egen lommebok. En slik reguleringsplan bruker ofte å komme på bortimot 40 000kr, noe mange isbaner har fått påpakning om de siste år. Og noter: ikke alle kommuner dekker disse kostnadene!!

Det rent praktiske med naboer osv er ganske så viktig. Naboene må dere prøve å få på deres side, og inngå kompromisser for når det skal kjøres og hva som skal tillates av støy. En egen gruppe som styrer dette burde være på sin plass. Nå skjønner jeg at dette vannet er gigantisk, og derav vanskelig å holde kontroll over, men det burde alikevel være mulig å ordne en kjetting foran nedkjørselen ol. Selv fikk vi tildelt tider av kommunen, i samråd med naboene. Dette ble fra kl. 10 - 18 på lørdager, og fra 12 til 18 på søndager (visstnok pga av kirketid, av alle grunner.. )

Kjøring hver dag er iallefall ikke en ideel situasjon.

Men jeg må bare nikke annerkjennede med de som mener denne lovgivningen er en farse. Tenk på ungdommer som bor i høylandet, og bruker ATV/Snøcooter som eneste alternativ. De blir jo plent nektet. Og samme med de stakkarene som har hytte på fjellet. Det var bare med nød og neppe vi fikk løyve for scooterkjøring opp til hytta, enda vi eier hver bidige meter av skogen på vei opp dit!

Men det er viktig å skille ansvar her. Dette er IKKE politiets skyld, de har som sagt en jobb og gjøre. Samtidig som man får naboklager er det ingenting å utsette på deres jobb. Hva skal de gjøre, late som de ikke ser det, enda klagene ramler inn?

Nei, send et brev til kommuenen dere, dann et styre/klubb som skal ha ansvaret. Dette er ene og alene norges nisselover der fylkesmannens kontor håndhever ting (på en brutal måte).

Kommunen kan gi dere ekstraordinær dispensasjon, men kun hvis de har noen å delegere ansvaret og logistikken til - en klubb / personer.

Synd det har blitt sånn her i Nord-Albania. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...