mehdios Skrevet Januar 10, 2009 Skrevet Januar 10, 2009 hei, jeg har funnet ut at jeg trenger en diff med sperre/brems på bilen min, så da har jeg noen spørsmål: - hvor kjøper jeg en diff? ser at det ligger et par m3 differ for salg(brukt), hvordan blir det å bruke dem mtp at m3 har 6 gir og min 5? - rimligere/bedre å bytte kun innmat i diffen? isåfall hvor er det best å skaffe seg slik? - når jeg først skal ha ny diff/innmat på diff, hvordan blir det med utveksling? en fordel å ha en annen utveksling enn orginalt? Bil: 320 (med kompressor som kommer på nå innen 2måneders tid. ess mener dem skal klare å få ut 250hk om det har noen betydning på diffen) takk for alle seriøse svar=]
M3 Yngve Skrevet Januar 10, 2009 Skrevet Januar 10, 2009 M3 diffen passer ikke rett på, er forsjell på innfestinga og tror på drivakslene. Men du kan sette på hele bakstillinga til M3en, den passer rett på. Har ikke sett eller hørt at du får noe diff brems til E46 org, mulig IXen har noe?? Utveksling har mye å si, med lav utveksling, fra 3.64 og oppover, blir bilen kjapp og virker sprek, med høy, gra 3.15 og nedover, blir den treg og litt "daff" Men utmerket på langkjøring og fine veier. Det å finne eksakt rette utvekksling for god aks, langkjøring osv er ikke altid så lett, men med kompressor kitt og mere hn og nm, så kan jeg tippe at du hadde fått det bra, med rundt 3.40-3.15 utveksling. Da mener jeg du får litt av "alt". Lykke til
mehdios Skrevet Januar 10, 2009 Forfatter Skrevet Januar 10, 2009 Takk Takk yngve=D jepp fant ut at drivakslene ikke passer rett på. men hva med mellomakselen, vil den gå rett på? men det er vel noen her på forumet som kjører en e46 og ikke har m3 og som liker å leke seg litt med sperre? syntes det blir så kjedelig å leke seg med driv på kun ett hjul=/ Vet noen hva orginal utveksling er på en 320?
NiklasJa Skrevet Januar 10, 2009 Skrevet Januar 10, 2009 Hei Jeg lette etter diff til e46 for en stund tilbake. Jeg endte opp med å kjøpe en quaife thorsen diff. Ang utveksling. Alle e46 kassene (både getrag og ZF kassene) er nesten like i utveksling (er ikke sikker på om dette også gjelder m3). Hvis du hadde hatt en 6 trinns kasse hadde dette bare vært et gir ekstra. Se http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm for mer info. Det som skiller bilene er "final gear ratio" aka utvekslingen på diffen. Hvis du vil endre på denne så er det bare et spørsmål om du vil ha mer aks eller kjøre mer økonomisk (og skånsomt) på langkjøring. Hvis du skal få 250hk i bilen ville jeg anbefalt deg og velge 330 utvekslingen som er beregnet på en bil med 231hk, da kommer turtallsperra inn når speedometeret står ganske nøyaktig på 250 km/t med 19" dekk og lite gummi. Når du da ligger i 100 km/t vil du ha et turtall på ca 3000/3500 som er ganske behagelig. Hvis du lurer hva forskjellene på de forskjellige diff typene er les: http://auto.howstuffworks.com/differential.htm Ang antall % sperrevirkning så tror jeg ikke det setter noen begrensning på hvor mye du kan leke med den. Men heller hvor mye grep du får opp slakteren på rudskogen. Yngve har vel org 25% i drifte m3'en sin (tror jeg). Ang differ har du tre valg. (fire med viskosediff fra ix men det har jeg ikke peiling på) 1. Du har quaife diff (thorsen) som har maks sperrevirkning på 95%. Denne kostet ferdig montert på bilen min av kevin bird garage i england kr 17.000. Ble frarådet å kjøpe thorsen diff fordi den ikke skulle være like leken som lamelldiffer. Jeg merker ikke forskjell. Men den er vedlikeholdsfri og har livstidsgaranti, noe som var viktig for meg. Link: http://www.quaife.co.uk/BMW-320i-Quaife-ATB-differential 2. Kaaz sin diff som har 40% sperrevirkning. Dette er en 1.5 veis lamell diff. Mente den kosta 12' men fant den billigste til ca 15.000kr på nettet. Link: http://www.swmotorsport.com/index.html?lang=en-us&target=d154.html&lmd=39067.093299 3. M3 diff med alt som hører til. Du får grommere drivverk. Men med tanke på astronomiske prisene på m3 diffen (ca 25.000kr) og alt drivverk som må byttes for at denne skal passe. Ble dette litt for dyrt også synes jeg motorsport diff er litt råere. Denne har 25% sperrevirkning (men TROR den kan bygges om til både 40% og 70% sperrevirkning). Tar et stort forbehold om feil her. Siden jeg ikke har fakta kilder på alt. Mye her jeg har plukket opp på nettet og div. forums. Som ikke alltid viser seg å være 100% korrekt.
mehdios Skrevet Januar 11, 2009 Forfatter Skrevet Januar 11, 2009 thanx niklas nå har jeg litt å lese om;) fungerer kompressoren enda foresten?
NiklasJa Skrevet Januar 12, 2009 Skrevet Januar 12, 2009 Kompressoren blåser som bare pokker den Mehdi En ting jeg lurer på Yngve. Hvor lenge holder lamelldiffen i ditt bruk? Virker som de slites ganske fort til e30. Ser aldri noen som trenger til e36 f.eks.
zH- Skrevet Januar 12, 2009 Skrevet Januar 12, 2009 Her er det en som selger bakstilling til e46 m3 da http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=101642
mehdios Skrevet Januar 15, 2009 Forfatter Skrevet Januar 15, 2009 oi! se der jah:D er ikke alt for ille pris på den der vel? og vet noen om den der vil være bolt on på en 320? eller om annet må tilpasses/ kjøpes inn?
CrZyWiz Skrevet Januar 15, 2009 Skrevet Januar 15, 2009 E46 M3 har en ganske spesiell og avansert diff. Det er ingen vanlig lamell diff. Det kan vell enkelt forklart sies at det er en hydraulisk lamelldiff. dvs den sperrer mer og mer etter behov. den kan låse opp mot 75%. Igjen, disse kan ikek sammenlignes med vanlig lammeldiff, eller viskose for den saks skyld.
mehdios Skrevet Januar 15, 2009 Forfatter Skrevet Januar 15, 2009 så med andre ord m3 diff bedre/dårligere enn de andre nevnte diffene her?
mehdios Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Skrevet Januar 16, 2009 det er da godt, men tenker du da bedre mtp holdbarhet eller bedre fordi den kanskje er mer leken?
CrZyWiz Skrevet Januar 16, 2009 Skrevet Januar 16, 2009 Begge deler. Den er nok minst like holdbar som de andre. da den er dimensjonert for langt mer effekt Samt, den er nok mer en nok leken. Men tror nok det enkleste å montere er en quaife diff innsats fra Quaife.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå