Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

jeg er blitt den lykkelige eier av en BMW1 116i 2006-modell. Er bare såå glad jeg valgte den, og ikke en Audi Sportback, som vi også vurderte.

MEN: Jeg opplever et problem. Utvendige dørhåndtak (på alle fire dører) er utrolig treige til å gå igjen når man har åpnet dem. Stort sett må jeg dytte håndtakene tilbake på plass, hvis ikke blir de stående i åpen stilling, og døra går ikke i lås...

Selger viste til at han hadde spylt bilen og mente det måtte skyldes det kalde været. Men nå har bilen stått et døgn i varm garasje, og håndtakene er like treige. Upraktisk..

Noen som har vært borti det samme problemet, og har forslag til hva jeg kan gjøre? Har vurdert å spraye med noe låsspray eller lignende, men vet ikke om det er så lurt...

Hilsen newbie bimmer.

Skrevet

Hei og velkommen til Bimmers!

Jeg kjenner dessverre ikke problemet, men det kan virke som det er noe relatert til smøring. Ikke vet jeg om det holder med låsolje/spray eller lignende hvis det er enkelt å finne en åpning, eller om det må kraftigere lut til.

Skrevet

Hei,

Hadde sammen bil og årsmodell som du har nå. Hadde samme problemet, først hadde jeg bilen inne for å få smørt opp håndtakene, dette hjalp, men bare en kort tid.

På våren i fjor kom det nye håndtak fra BMW så da klaget jeg igjen og fikk satt på nye håndtak på alle 4 dørene. Gikk på garantien. Dette løste problemet permanent.

Dette ble gjort på Bavaria i Kristiansand

Skrevet

Garantien på bilen gikk ut for to måneder siden... Noen som har en idé om BMW ser litt rundhåndet på garantitiden i slike tilfeller? Norsk kjøpslov er jo ganske streng.. og sier jo noe om garantiansvar ut over det forhandlerne selv lover.

Skrevet

Jeg ville forsøkt meg, og BMW vet at det er et problem på disse bilene og at det eneste som løser det er å bytte håndtakene. Selv om BMW bare gir 2 års fabrikkgaranti så er de stort sett velvillige til å fise ting etter dette. Du kan evt henvise til mitt tilfelle og si at det er et kjent problem.

De gangene de smørte opp håndtakene måtte de demontere håndtakene så det er ikke noen enkel jobb dessverre.

Skrevet

Hvis bilen er kjøpt ny i norge, så har du 5 års reklamasjonsrett, er den privatimportert, så har du ikke reklamasjonsrett. Er den importert av en forhandler (f.eks BMW premium selection) så har forhandleren som importerte bilen reklamasjonsansvar. Mine håndtak var også litt trege, så jeg smurte dem opp for et år siden, å de har fungert fint etter dette.

• 1 month later...
Skrevet

Hei Grenadier!

Velkommen til forumet! Skriver det selv om ikke er noe veteran her selv.

Min samboer har en 116, og vi opplevde samme problemet på denne. Fikk høre at dette var en "barnesykdom" for bilen og at håndtakene måtte byttes for å løse problemet. Bilen er en 05-modell og garantien for denne var også utløpt.

Vi gikk i dialog med BWM om dette. I tråd av BMW's gode service ble disse bytte uten noen diskusjon om garanti eller reklamasjonsrett :-D

Det beste tipset er å kontakte din nærmeste forhandler å høre med dem.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...