Gå til innhold

El. feil instrument E39 (Update: Feil løst)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger ut denne her, og håper på noen tips, eller at posten inneholder tips til andre som har samme problem.

I fjor høst begynte 523'n å oppføre seg merkelig. Varsellampene til blink/fjern og tåkelys kuttet ut, ryggelysene sluttet å virke, klokka i Businessen ble borte, og nærlys (kjørelys) sto på i noen minutter etter at bilen ble stoppet. Jeg regnet med at det var lysmodulen som var problemet, så jeg skaffet en brukt en som jeg monterte.

Men det løste ikke problemet, og jeg fant ut at det må være selve instrumentet. Ryggelysene forvirret meg litt, helt til jeg fant ut at bryteren er koblet på instrumentet, og dette gir beskjed over K-bus til lysmodulen om å tenne lysene. Resten av feilene er logisk relatert til instrumentet, eller rettere sagt K-bus kommunikasjonen. Varsellampene går over K-bus, kjørelysene er trolig styrt av signaler fra instrumentet, og Businessen er også koblet til K-bus så det forklarer klokka som blir borte.

Feilen oppstår når jeg har kjørt en stund, og ting blir varmt. Desto kaldere det er ute, desto lengre tid tar det før feilen dukker opp. Først slukker klokka, deretter slutter varsellampene å virke. Og når bilen stoppes, står kjørelysene på i 2-3 minutter.

Er det noen som har erfaring med feil med instrument/K-bus? Jeg kommer til å plukke ut instrumentet og ta en visuell sjekk, men tviler på at jeg finner noe.

Takk for svar!

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Skrevet

Takk! La ikke merke til dette, er ikke hver dag jeg er her inne.

Har du samme problemet, altså? Hva har du gjort for å rette dette? Eller er det slik fortsatt? Mitt virker en stund, men det klikker når det blir varmt inni bilen. Så i 28 kuldegrader virket det faktisk nesten en time. He, he.

Jeg har forøvrig CarSoft selv, men har ikke installert det på den nye pc'n da jeg ikke har com port, og ikke vet om dette virker på USB adapter.

Skrevet

He, he. Dere blir vel snart leie av å høre om dette, men oppdaterer dere likevel.

I kveld installerte jeg omsider CarSoft og fikk denne til å virke over Serial/USB adapter etter litt konfigurering av Com porter. Og det viste seg at mitt instrument har samme feilen; 87 Body-Bus (K-Bus)

Men etter å ha lekt litt med CarSoften, fikk jeg etterhvert melding fra bla. Aircon og LCM at "Module does not respond" Jeg mistenkte da at K-busen hadde gått ned, og mistanken ble bekreftet av at klokka i Businessen hadde sluknet.

Spørsmålet er da om feilen virkelig ligger i instrumentet. Er det herfra K-bus kommunikasjonen blir "initialisert"? Jeg håper det, og ref. annonse på Ønskes Kjøpt sidene håper jeg å få tak i et instrument for å sjekke ut dette.

Jeg skal holde dere oppdatert. Hadde vært artig å hørt fra "Sharif" hva som skjedde med feilen din.

Skrevet

Hei! Jeg fant løsningen på problemet, det virket vertfall hos meg.

Det jeg gjorde var og koble av pluss og minus polen på batteriet i to timer så virket alt tipp topp etterpå, det er veldig viktig at du tar av begge polene, jeg prøvde en gang med bare minus polen av og da skjedde det ingenting, men når jeg tok av begge virket det. Jeg leste at alle modulene trenger ca. 2 timer for og resette seg.

Jeg har hørt fra Bavaria at på mange E39, er det den lille spenningsfordeleren bak på tenningslåsen som tuller seg, det kan også være det, den koster ca. 500 kr. men prøv først den måten jeg beskrev.

Lykke til, håper det virker hos deg også, det er utrolig irreterende feil, jeg kjørte med det i omtrent 3 måneder :P

Skrevet

Hmm. Jeg har hatt av minuspolen, det var omtrent det første jeg prøvde. Men ikke begge to. Da skal jeg gå ut og ta de av, og la de være av i natt. Det er verdt forsøket. :-)

Skrevet

Jeg ga også opp resettingen etter at det ikke virket å ta av minuspolen, men så satt jeg en kveld å søkte på et forum som heter "e46fanatics" og der leste jeg om mangen som hadde de samme symptomene på bilene sine av forskjellige årsaker, det som hadde sakpt mest problemer var vist en ipod interface til business cd spilleren, og de fleste fikk løst problemet med og koble av pluss og minuspolen, det som lagde feilen hos meg var at jeg skulle resette webastoen (dieselvarmeren min), og da jeg satte i styrestrømmen sto ved et uhell tenningen på, jeg fryktet at jeg hadde ødelagt lyskontroll modulen, men fant aldri ut hva som gjorde det, så jeg ga opp en stund å bare levde med det, helt til alt ble helt kake, og vindusheiesen sluttet og virke samt vindusviskerene, og da måtte jeg bare finne en løsning på det.

Skrevet

Desverre ble det ikke bedre. :-( Etter å ha kjørt en halvtimes tid i dag sloknet klokka igjen, og da jeg stoppet sto lysene fortsatt på i 2-3 minutter. Så feilen er der fortsatt, og det tyder på at dette er en feil som oppstår når komponenter blir varme.

Da får jeg prøve å få tak i et instrument og prøve å bytte det. Jeg vil tro at K-bus kommunikasjonen blir initialisert derfra, og at det er en feil her som gjør at den går ned. Det er en fyr som kan selge meg et billig et, men dette har tatt såpass lang tid nå at jeg tviler på at det blir noe av. Så vi får se.. Ellers skal jeg ringe BMW og høre om det er noen gjengangere som kan forårsake feil med K-busen. Slik som spenningsfordeleren Sharif nevner.

Skrevet

Kjært barn har mange navn; spenningsfordeler, bakstykke og tenningsbryter. Her er en bra DIY.

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/244045

Den koster ikke mye, men for meg gikk det sport i å fikse selv. Bryteren er robust, så det holdt å pusse bort litt irr. Men jeg fiklet litt for å åpne den. Flere småfeil ble borte etter fix, men ikke direkte sammenlignbart med dine feil.

Skrevet

Takker uansett! Skjønte ikke hva "spenningsfordeler" var, men dette er jo rett og slett tenningsbryteren. :-) Er ikke delen dyr, er det mulig jeg prøver å rett og slett bytte den. Spenningstap over en kontakt som blir varm kan knekke en ømfintlig kommunikasjon.

Ellers ringte jeg verkstedet i dag. De hadde ingen konkrete tips, så det er mulig jeg kommer til å kjøre den inn slik at de kan scanne K-busen. Da får de finne ut hva som er feil, og så kan jeg eventuelt bytte deler selv. Det ser ikke ut til at jeg får kjøpt det superbillige instrumentet jeg håpet på, og instrumentet er en litt for dyr del å bare kjøpe for å prøve. Selv om også fyren på Bavaria mistekte en feil i instrumentet.

Ikke helt stemt for å koste på en gammel bil verkstedbesøk og dyre deler, men dette bør virke dersom bilen en vakker dag skal være salgbar.. :-)

Skrevet

Rutetabellen for K-bussen har jeg ikke greie på, men det er utrolig hva man kan finne ut ved å rote rundt i de forskjellige forumene. Og for BMW-entusiaster er det mange bra. :D

Lykke til, og fortell oss gjerne hva du finner ut.

Skrevet

Det var verdt forsøket, men jeg hørte fra dem på bavaria at bakstykket på tenningslåsen, det jeg har kalt for spenningsfordeler er noe som har gått på mange e39'er, du kan jo ta den av og bøye til kontaktene litt, og se om det blir bedre.

• 1 month later...
Skrevet

Det tok en stund, men feilen er nå fikset.

Og feilen lå som jeg trodde i selve instrumentet. Verkstedet fikk ikke kontakt med instrumentet i det hele tatt, og hverken reset eller initialisering hjalp. Nytt ferdigprogrammert instrument ville komme på 7000,- så enden på visa ble at jeg bestilte et brukt instrument hos GS. Dette ble montert i dag, så nå virker klokke, alle lys og signallampene som de skal igjen.

Det morsomme er at det nye instrumentet har check control panel (Det lille, med bilde av bilen) Og dette virker, selv om jeg ikke hadde det fra før. Det eneste som ikke virker er varselet for spylervæske. Føleren mangler trolig på bilen min, så varselet lyser i 1 minutt etter at jeg starter bilen. Ellers virker de andre varslene, og jeg fant plutselig ut at baklyktene har 2 pærer på hver side. Jeg skjønte ikke hvorfor det indikerte feil på baklyktene mine, men det viste seg at den ytterste pæra på begge sider var gåen. He, he. Så det virker som om en del funksjonalitet ligger klart i alle bilene. Et tips til dere som av en eller annen grunn må bytte instrument.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...