Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

motorene er meget bra ja,men kan være verdt å nevne splinten på forkant av veiv...disse har det vært en del tull med opp gjennom,og i verste fall risikerer du havari,så det er en ting jeg ville tatt i betraktning

Skrevet

nei, du får ingen tips!! disse bilene er UKNUSELIGE!! kan lett kjøpes usett og det er INGEN problemer med dem! kongebiler! løp og kjøp!!!

Voldtatt i flere generasjoner? Gjør INGENTING!!! de sviver like godt fordet om!

Skrevet

sjekk for rust bak side skjørtene. bilen min så temmelig fin ut til jeg tok av di. framskjermene var som kjeks bak der.

ellers er vel et fult service hefte greit og ha så du vet at den er vedlikeholt. er ikke billige og overhale en slik motor!

samt spør når ventilene sist var justert, disse skal vel justeres ca hver 30-40 tusen km.

+ at regkjed strameren er vel en kjent feil. lurt og bytte til s50 strameren (mener det er den som er bedre)

Skrevet

her er for m5 generelt. tatt fra svensk m5 forum

Vanliga fel och brister på bilarna

En komplett servad och korrekt skött bil ska i regel inte ha några allvarliga slitage, men eftersom inte alla bilar är korrekt servade så kan det vara bra för spekulanter att känna till vanliga tekniska brister och fel. Här listas några av de mer vanligt förekommande felen.

* Motor

- läckage oljetrågspackning (korkpackning)

- luftbälg insug torr och/eller sprucken, bör kontrolleras regelbundet!

- ventilspel för stort, oljud (eftersatt service - ev. slitage kamaxlar)

- mer än lovliga "ryckningar" vid 1500 rpm (kan tyda på dåliga tändstift)

- kraftiga misständningar efter 6000 rpm (dåliga tändstift eller fördelare)

- torra kilremmar (kan lätt gå av, ska bytas regelbundet!)

- läckage vattenpump

- sliten/läckande kamkedjesträckare (risk för att kamkedja "kuggar över")

- insugspackningar M5 3,6 (läckage kan orsaka ojämn gång och dåliga avgasvärden)

Kamkedjesträckaren innehåller ett membran som kan börja läcka med tiden

* Klimatanläggning mm

- läckage kondensor (konvertering till R134a köldmedium upp tom -92 års modell)

- fel på värmeventiler (enbart kalluft eller enbart varmluft tillgängligt)

- kupéfläkt går endast i högsta hastighet (fläktresistor defekt)

- kondensorfläkt ur funktion, rostangrepp (måste fungera för att kunna fylla klimatanläggningen)

* Växellåda och övriga drivlina mm

- missljud bottenstockslager vid landsvägsfart utan belastning (molande ljud)

- missljud alt. skrap vid växlingar (synkroniseringsringar utslitna)

- dunkande ljud från kardanaxel (stödlager defekt)

- dunk från bakvagn vid exempelvis gaspådrag (silentblock utslitna)

- koppling tar högt upp eller slirar vid växling (sliten lamell)

* Chassi/Övrigt

- läckage bakre stötdämpare (nivåreglering som standard)

- felaktiga ej för M5 anpassade stötdämpare monterade vid reparation (från 535i eller dylikt)

- glapp/lagerslitage i framvagn (styrleder, krängningshämmarstag, bärarmar)

- stolsminne till elstol ej programmerbart/M-lampan lyser ej (trasig minneskontakt)

- defekt belysning och funktion till vissa el-detaljer inne i bilen (färddator, elhissreglage mm)

Skrevet
sjekk for rust bak side skjørtene. bilen min så temmelig fin ut til jeg tok av di. framskjermene var som kjeks bak der.

ellers er vel et fult service hefte greit og ha så du vet at den er vedlikeholt. er ikke billige og overhale en slik motor!

samt spør når ventilene sist var justert, disse skal vel justeres ca hver 30-40 tusen km.

+ at regkjed strameren er vel en kjent feil. lurt og bytte til s50 strameren (mener det er den som er bedre)

pleier og bytte til s50b32 strammeren

Skrevet

Jeg tror fallgruvene ved kjøp av slike biler er mange. Typisk hardt kjørt i 15-20 år av mangfoldige eiere. Slike biler skifter gjerne eier ganske ofte har jeg observert.

Du finner unntaksvis vedlikeholdte perler med ryddig historikk som er verdt å ta en titt på, men da gjerne til en litt annen pris enn flertallet som ligger avertert.

Skrevet

tror disse bilene nærmer seg bunnnivå i pris nå snart. får håpe det blir litt som med e30 m3 at de blir mer samleobjekt og det er klare prisforskjeller mellom fine og nedsarvete biler. idagens marked er det nesten sånn at en ombygd går for mer enn en org bil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...