Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Roter liv i denne, håper det er greit for deg maurtin.

Lurte på om noen har brukererfaring med motarder? Da tenker jeg spesielt på 450ccm til Husaberg, Husquarna og KTM.

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Husaberg og Husqarna betyr mye mekking. Dette er race-maskiner som egentlig ikke er konstruert for gatekjøring. Intervallene på ventiljustering er svært korte og jeg har hørt om mange totalhavari på lave kjørelengder.

KTM 450 EXC skal være noe bedre i så måte, men det er fremdeles en relativt hardt trimmet konstruksjon som krever langt mer vedlikehold enn en vanlig gatesykkel vil gjøre. KTM har imidlertid mange gatetilpassede modeller med snillere ytelser som holder fint.

Still spørsmål på www.bike.no så får du sikkert mange meninger og innspill. Noen særiøse og mange usæriøse hvis ikke forumet der har forandet seg noe særlig fra da jeg frekventerte det.

Skrevet
Husaberg og Husqarna betyr mye mekking. Dette er race-maskiner som egentlig ikke er konstruert for gatekjøring. Intervallene på ventiljustering er svært korte og jeg har hørt om mange totalhavari på lave kjørelengder.

KTM 450 EXC skal være noe bedre i så måte, men det er fremdeles en relativt hardt trimmet konstruksjon som krever langt mer vedlikehold enn en vanlig gatesykkel vil gjøre. KTM har imidlertid mange gatetilpassede modeller med snillere ytelser som holder fint.

Still spørsmål på www.bike.no så får du sikkert mange meninger og innspill. Noen særiøse og mange usæriøse hvis ikke forumet der har forandet seg noe særlig fra da jeg frekventerte det.

vil tro du tar litt feil der. husqvarna har opp til flere gatemodeller, og er mye innen supermotard, er jo asfalt kjøring det, så hvorfor skulle den ikke tåle veg me fartsgrense og andre kjøretøy? så, skruing, ikke egentli, men en del olje skift og slikt, ja. justeringer og slikt. koster å kjøre;)

men aprilia har laget en meget gate venlig supermotard. sxv 550\450, og har 2syl istede for 1syl, som mange andre supermotard.

jeg for min del kjører bare supermotard sykler, liker ikke annet. men vær sin smak :P

Skrevet

Det ble både sykkel og lapp på meg :) for de som måtte lure så ble det en '97 gsx-r 750. Jeg er iallefall strålende fornøyd, og jeg har brukt hodet såpass at jeg fortsatt sitter her og venter på ny sesong 8)

rdo6wdbp7j7a0genuf8s.jpg

ang www.bike.no så synes jeg det er et litt userriøst forum, men tror der skjer en revolusjon om dagen med nye moderatorer å slik..

Skrevet

Grom sykkel det der. Tør ikke å begynne med r-sykkel tror jeg. Var det en lang og dyr prosess å ta lappen? Vet du om det eventuelt blir satt opp intensivkurs for klasse A?

Skrevet

vil tro du tar litt feil der. husqvarna har opp til flere gatemodeller, og er mye innen supermotard, er jo asfalt kjøring det, så hvorfor skulle den ikke tåle veg me fartsgrense og andre kjøretøy? så, skruing, ikke egentli, men en del olje skift og slikt, ja. justeringer og slikt. koster å kjøre;)

men aprilia har laget en meget gate venlig supermotard. sxv 550\450, og har 2syl istede for 1syl, som mange andre supermotard.

jeg for min del kjører bare supermotard sykler, liker ikke annet. men vær sin smak :P

Hva du legger i gatevennlig er nok ikke det samme som meg. En vanlig gatesykkel tåler 50-100.000 km med mishandling før motoren raser. Det gjør ganske enkelt ikke en motard. De får riktig nok et annet bruksmønster og blir neppe kjørt like langt.

Ja, en supermotard er laget for å brukes på asfalt. Men Husaberg og Husqarna lager like fullt RACING-sykler, ikke gatetilpassede modeller som skal gå og gå kun med oljeskift. De krever langt mer vedlikehold og pga trimmingsgraden slites de også mye raskere. De har heller ikke budsjett til å utvikle motorer med kvalitet på linje med de store fabrikantene. KTM sine EXC-modeller tilhører det samme segmentet. Kvaliteten skal være bedre enn Hus-greiene, men det krever også vesentlig mer vedlikehold.

Dette er crosssykler som blir strupet ned på innsug og eksos for å få dem godkjente, påmontert lys og sendt ut på gaten, også kalt endurosykler. I motardsetup får de andre felger og dekk, større bremser og fastere setup på dempere. That's it.

Etter hva jeg har husker fra den tiden SXV kom så var det endel motortrøbbel pga helt ny konstruksjon. Har de fått orden på det nå?

Skrevet

Har lest hele tråden nå og må si det er langt bedre svar gjennom denne tråden en noen tråd jeg har lest på bike noen gang. (Og det på er bmw forum :lol: )

Sxv'n har jeg hørt at skal være bra etter 07 eller 08 omtrent. 550'n er vel på lik linje som husaberg 650'n angående effekt.

Selv har jeg en drz400 som går for å være den mest holdbare motarden. Men en kammerat av meg fikk motorhavari og måtte bytte mye av inmaten i motoren. Min har en ulyd som Suzuki mener har skjørte bank. Den gikk også sikkelig dass og vill ikke opp på turtall etter Suzuki hadde satt på mellomklasse kit :roll: Ikke finni ut av det enda da det har vært mye med bilen i det siste.

Skrevet

For rundt 40K så har du mulighet til og velge mellom gsxr.cbr og zx-r rundt 98-99 mod i bra stand. Og det er holdbare sykler. Er heller ikke så dyre deler på de. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...