Gå til innhold

S: BMW M3 E46 ESS - "csl-makeover"


jonr-
 Share

Anbefalte innlegg

morteym:

Bremse mer ja, men også mindre effektivt, ergo mindre varme.

Og det som tar knekken på bremser ved banekjøring er nettopp varme. Fading kjenner vi alle til, og det er det man prøver å unngå. Bremse evne er ikke bedre enn dekkets gripe evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 744
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

og det med bremsene ligger nesten bakerst i planene mine også.. tror jeg fort må ut med 10-15-20 tusen for noen ordentlige bremser.... og før den tid har jeg nok investert i MYE masse anna morro....

Skal du ha AP Racing som er noe av det gromeste, så må du nok ut med mer penger enn du anntyder :wink: Sjekket på min forrige bil, som ikke engang var en M-bil. Der skulle AP Racing ha 27 000,-kr for kun bremsekitt foran og det var da snakk om 330mm br.skiver og calipere med stålomspunnede slanger. Men skal du "herje" på bane, så holder ikke original bremsene mener jeg. Men for all del du kommer langt med å oppgradere til andre bremseklosser og annen bremsevæske hvis du skal "hobby"-banekjøre :P . Kan annbefale Ferodo DS2500 bremseklosser og Castrol SRF bremsevæske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nei.. Det blir nok å dra'n kanskje litt for langt. Ihvertfall mtp mitt bruk. I første omgang skal jeg bytte bremseveske og gå for de ferrodo klossene som joar nevner. Det kan fort hende det holder på bane for meg:)

Nå skal jeg snart kjøre inn bilen på bilpleie.

jeg kan legge ut bilder "steg for steg" om sånt noe er interessant.

For jeg blir nok der å ser på de første timene...

eneste jeg vet er at de bruker meguairs produkter også skal de blant annet: lakkrense, polering av bilen 2 ganger, polere vinduer/glass/lykter, rens av stoff innvendig, rens av skinn innvendig.. både jeg og bilen gleder seg til dette:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha bedre bremser på E46 M3 så er Performance Friction sine skiver og klosser (av typen 01) å anbefale. Ser ikke like fett ut som Brembo/AP sine kit, men bittet i bremsene er noe inni helvete bra (testet senest i dag). 17 runder i ett strekk på Rudskogen med en mye bedre sjåfør enn meg og bremsene var bare lunkne foran og absolutt 0 nada niks antydning til fading!

Fullt kit med skiver og klosser foran og bak koster vel ca 18-20 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var presis det samme tipset jeg fikk etter at jeg forbannet meg over at bremsene mine forsvant etter 3-4 runder på Våler i fjor høst. Så ut som bilen skulle ta fyr i depotet (!)

PFC flytende skiver + PFC 01 klosser.

Er enig i at standard bremser fungerer mer enn godt nok på veien, men er man litt bråkjekk på bane med gode dekk, varer det ikke veldig lenge før en må kjøre noen "kjølerunder". Det er ikke spesielt moro.

Også viktig å ta med i betraktningen at en f.eks. kompressormatet bil med vesentlig mer effekt enn standard E46 M3 gjerne kommer 20-30 km/t fortere inn mot nesten hver sving, slik at energien som må bremses opp dermed er mye større. Våler og Rudskogen er som tidligere sagt en orgie i gass og brems :-D

ESS - kittene er definitivt "spikern i kista" for bremser som allerede i utgangspunktet er for svake for gjentatte runder på bane.

Hvem i Norge er det forresten som selger PFC ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var presis det samme tipset jeg fikk etter at jeg forbannet meg over at bremsene mine forsvant etter 3-4 runder på Våler i fjor høst. Så ut som bilen skulle ta fyr i depotet (!)

PFC flytende skiver + PFC 01 klosser.

ESS - kittene er definitivt "spikern i kista" for bremser som allerede i utgangspunktet er for svake for gjentatte runder på bane.

Hvem i Norge er det forresten som selger PFC ??

Er en gammel jagerfly-pilot som holder til oppe ved vormsund. Husker ikke hva firmaet heter, men det kan jeg finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shiningen tok vel litt lengre tid enn antatt får man si......

jeg skriver litt info og legger noen par bilder ettersom bilpleie er morsomt for noen :)

han som gjør jobben var veldig grundig, men samtidig effektiv i det han gjorde. jeg er hittil fornøyd.

På omlag 5 timer med noen få matpauser så hadde vi sammen gjort:

jeg:

støvsugde innvendig

støvsugde matter og vasket dem (de ser nå splitter nye ut..)

vasket hele bilen innvendig og påførte noe slags ting for "ekstra glans".

vasket vinduer innvendig.

han shine-mannen gjorde:

lakkrenset begge sidene på bilen 2 ganger.

polerte over 2 ganger.

så tok han på en carnuba voks.

mer rakk han ikke!

selv om det tok lang tid, så er jeg veldig fornøyd med at han er så nøye som han er.

så imorgen skal vi starte opp igjen i 1200 tiden.

da skal han ta hele bilen på nytt.

det blir da snakk om HELE bilens lakkflater både plast og metall, inni dører osv:

2-3 ganger lakkrens.

2-3 ganger polish

pluss carnuba voksen.

muligens også lakkforsegling... får se hva vi får tid til.

etter endt arbeidsdag, så kjørte jeg bilen ut i sola. og fy fader....

bilen glinsa som aldri før.

panseret mitt, som da ikke er tatt enda, ble uten og overdrive matt svart i forhold til sidene på bilen. (så da vet jeg hvordan det ser ut med carbon panser.. ca :P )

han sa det hadde blitt et par kjørestriper, så han ville ta det på nytt igjen..

virker som han vil ha dette 110% strøkent, noe jeg såklart setter pris på.

legger med litt bilder..

dette er mobil bilder, men skal ta neste bilde-session med et ordentlig kamera... så de kommer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cknblyn9tnpo87j321al.jpg

skapet med det fine i.

km00aqlui1sct7gjns8o.jpg

div sprayfalsker

lb8i3vc4wdfak67aa8a2.jpg

pute av noe slag :P

xifsppuihr5ie9dvlorr.jpg

glass cleaner... jaja.

arlaifdemny1bzc9yf4a.jpg

mye av detta lukta VELDIG godt... ::)

5qi04n87gfamygig5tig.jpg

denne lukta godt..

rc3vaya3d8hp7bmdnrah.jpg

reklame for meguiars..

e8or49e9b39puev8dfz9.jpg

her blåser han rein bilen i alle kroker og kriker.

jn6p1by5lorj266ardrl.jpg

her klager han over en pute som var helt ny og dermed litt for hard:P

denne pusset han ned litt med en slags tannbørste:)

dette er ikke mitt "teppe", så fagspråket blir vel noe feil:P hehe

rq2k9pkkns4ny9l7wtug.jpg

her lakkrenser han for 1.gang.

oqo1y2j57u9xmmnyeo0u.jpg

pusser litt.. det blei mye pussing!

uansett, hyggelig kar:)

----> to be continued..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du sitte på med ragnar i hans m3++?

JEg kjenner han, og har både sitti på og kjørt m3`n hans, å det er helt sykt hvor bra det går.. Meiner han fikk 600hk på hjulene...

ja, satt på og kjørte den.

Det går sykt, ja.... ikkenoetvil om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...