Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på om automatkassene til bmw tåler banekjøring godt?

Dette har litt å si for om jeg skal beholde bilen min eller ikke.. Morro å kjøre på bane :)

Har ikke gjort det med denne bilen enda, men vil ikke gjøre det heller om det tar mye på.

Bilen er en 320ia 2003mod med steptronic og sportsmodus, etc. 2.2 liter.

Skrevet

Har aldri kjørt automat på bane men vet bl.a SteffanC på fora her har prøvd det. Men det er vel litt forsjell på de kassene også kansje? Du kunne jo sende han en pm og høre. Eventuelt kan du høre på bmwccn fora.

Skrevet

Hvorfor høre på bmwccn når jeg kan høre her ;)

Kan kjøre ganske aggresivt med kassa i sportsmodus, men spørsmålet er hvor lenge den tåler det? Blir jo fort noen timer på bane.

Skrevet

kjørt en del med en e36 328ia på acr, fungerte greit så lenge jeg ikke kjørte så lange heat. etter ca en halvtime med hard kjøring tror jeg kassen gikk varm.. ble en skikkelig sluromatic kasse etterhvert :D var også egen oljekjøler til automaten..

Skrevet

Normale mennesker utvikler magesår med automatbil på bane, men mindre man er naturlig handicapped. Automat hører hjemme på dragstripa, i noe frisert form.

Skrevet

Som uerfaren på bane, storkoste eg meg bil og automat.

Kassa hadde eg ingen problemer med i det heile tatt.

Eneste som irriterte var at kassa ikkje lot meg gire ned før turtallet var under ca 4000o/min...

Skrevet
Normale mennesker utvikler magesår med automatbil på bane, men mindre man er naturlig handicapped. Automat hører hjemme på dragstripa, i noe frisert form.

Hva mener du med dette?

Skrevet

har kjørt min 540iA e34 både på ACR og Nurburgring og er moro det selv med automat.

Har ikke hatt noe problemer med at kassa har gått varm. Men du trenger ikke være en halvtime ute på banen av gangen.10-15min er nok i massevis. Da trenger uansett du og bilen en hvil ;-)

Ikke bry deg om hva andre her skriver, du er på banen for å ha det gøy, andre kan vel drite i om du kjører automat.

Skrevet

Hvis ikke kjøretøyet tåler mer enn 10-15 min før ting overopphetes er det ikke noe jeg ville tatt med på bane.

Full belastning over lang tid er definitivt ikke bra for automatkassen. Hvis du begynner å kjenne svidd lukt er det på tide å stoppe. Blir det sluromatic har du kjørt for lenge.

Så lite kjøring som 10-15 av gangen er for meg ikke nok til å få opp tilstrekkelig tempo, forbedre bremsepunkt og sporvalg etc før man må inn i depot igjen. Jeg pleide å begynne moderat for så å øke hastigheten gradvis gjennom passet.

Skrevet

For en nybegynner er nok automat like greit, da man kan konsentrere seg om andre ting enn å gire. Dessuten hindrer det jo at man ødelegger noe ved å gir ned for tidlig eller rett og slett velge feil gir. Er vel noen som har opplevd det...

Det er nok andre ting som gir seg før automaten, så jeg hadde ikke vært spesielt redd for det. Men.. Når man har kjørt litt er jeg helt enig med Oddis, automat er seriøst irriterende ved aktiv kjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...