Gå til innhold

noen som tror bilen min vil bli godkjent ombygd?!?

lorensius
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil tippe akselvektene/tillatt totalvek overskrides siden basisen er en 520i.

Om det er tilfelle så er det bare å glemme godkjenning om du ikke vil lette bilene kraftig.

Og hvorfor tipper du dette?

Bilen er tung i utgangspunktet, originalt utstyrt med bla.a automatgir og takluke (dette veier en del)

M30 motoren veier ikke så voldsomt mye mer enn M20'n, girkassa er samme type.

Bakstillinga og bremsene er litt mer massive, men dette er ikke noe å snakke om..

Jeg har til og med veiet den, og den var 200kg lettere enn min 540 som var fullspekket med utstyr! Men uansett, hvorfor skal en evt. vektøkning være problematisk ved godkjenning, når samme biltype varierer ca. 400kg mellom simpleste E34 og de gjeveste E34?

Det selvbærende karosseriet er helt likt, (Bortsett fra M5 som er forsterket)

"Å lette bilen kraftig" er helt utelukkende, det er ikke lov å fjerne sitteplasser, og det er ingen som fjerner støyisoleringen i disse suverent godt lydisolerte bilene.

Og ombygging fra 520 til 535 har vært utført en del ganger oppigjennom, så dette er absolutt ikke noe problem! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hhv. tillatt totalvekt på denne bilen og en orginal E34 535i av samme årsmodell?

Tillatt totalvekt og akselvekter kan ikke lenger økes uten at fabrikant garanterer for dette (noe BMW ikke gjør). Når man da heller ikke kan fjerne sitteplasser for å øke egenvekt innenfor tillatt totalvekt blir det plutselig mye vanskeligere å få godkjent ting.

Men om du mener at alt dette går innenfor vektgrensene er det jo bare å kjøre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke vognkort av 520 og 535 foran meg, så klarer ikke svare på det, men om det absolutt skulle bli nødvendig med dokumentasjon fra BMW, er det godt nok å få det av et sertifisert BMW-verksted, og etter min hukommelse, så er mannen som jeg solgte bilen bil, som nå har solgt den videre,- ansatt hos BMW i Stavanger.

Så jeg veit ikke helt hva som skal kunne sette en stopper for dette altså :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fortærende.. :?

Men på denne bilen her er batteriet flyttet fra motorrommet til under baksetet. Ombyggingen er utført med originale kabler.

Forflyttingen av batteriet alene vil kompensere for ekstra tyngde i motorrommet og trykket på framakslingen.

Noen flere motargumenter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ne

Hehe, var kanskje litt ekkel den siste linja der :P

Det er ikke meninga å være overlegen her, jeg vil bare få frem at denne ombyggingen er korrekt utført, og at det ikke skal være problemer med å få godkjent ombygging :)

Men til flere relevante spørsmål og svar som kommer, jo mer bevisst vil den nye eieren bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida;) funker det:P

vil ikke være vrang heller, vil bare at "ombygger" i dette tilfellet skal være obs på alle mulige ting BT kan ta han på=)

Hehe, godt godt :)

Det er vel akkurat det kjøperen av bilen hadde håpet på, som i dette tilfellet er en jente forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke vognkort av 520 og 535 foran meg, så klarer ikke svare på det, men om det absolutt skulle bli nødvendig med dokumentasjon fra BMW, er det godt nok å få det av et sertifisert BMW-verksted, og etter min hukommelse, så er mannen som jeg solgte bilen bil, som nå har solgt den videre,- ansatt hos BMW i Stavanger.

Så jeg veit ikke helt hva som skal kunne sette en stopper for dette altså :wink:

Det holder ikke - et BMW verksted er ikke fabrikant.

Men for å unngå mer synsing ber jeg eieren av bilen å sende en skriftlig søknad til BT. Da vil de svare han på alt det han trenger å vite for å få dette godkjent ihht. dagens regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vekt er rimelig enkelt å finne ut, husk den skal veies med fulltank. Så fyll opp ta turen til vekta vei bilen uten sjåfør pluss på 5 x 75kg på den vekta du får, hvis du da ikke overstiger tillatt totalvekt som står i vognkortet på bilen så er saken biff.

Ring til BT og spør hvem de godtar som garrantist på att alle vesentlige deler er byttet, i trondheim er det EMM sport og strandveien auto som BT aksepterer papirer fra. Får du papir på att den er korrekt ombygd så blir den godkjent. I tilegg så må du ha papir på hvor motoren kommer fra, hvis den er importert så må du ha bevis på att du har betalt MVA.

Og nå synser jeg ikke dette har jeg gjort mange ganger 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tråd dette! Den svarer like mye på generelle spørsmål vedr. godkjenning av ombygging som godkjenning av denne spesifikke bilen:)

Driver selv og skriver søknad til BT for å få tillatelse til å godkjenne min 316 E36 til 318is. Var borte hos BT her i Lillehammer i dag for å prate med dem ang dette, og forlot åstedet like forvirret som da jeg ankom. Han jeg pratet med fortalte at den eneste dokumentasjonen som godtas er godkjenning fra fabrikk eller TÜV:S Da jeg spurte etter søknadsskjema for tillatelse til ombygging, hadde de aldri hørt om det:S

Ser ut til at praksisen er veldig ulik hos de forskjellige BT rundt om i landet. De fortalte at søknaden man sender inn ikke blir behandlet av BT lokalt, men av et sentralt organ.. Dette høres litt rart ut gjør det ikke? Hvordan kan det da ha seg at noen steder er det enklere å få godkjenning enn andre?

Sender uansett inn en søknad, så får man se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...