Haug530D Skrevet Februar 1, 2009 Share Skrevet Februar 1, 2009 har bestillt meg en Alpine - PDX 4.150, men lurer på hvor tykke kabler jeg må ha og hvor stor sikring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Februar 1, 2009 Share Skrevet Februar 1, 2009 Iallefall 25mm2 kabel. Sikringsstørrelse: Iallefall like stor som samla sikringsstørrelse som forsterkeren har. (100a passer sikkert bra) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 1, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2009 Iallefall 25mm2 kabel. Sikringsstørrelse: Iallefall like stor som samla sikringsstørrelse som forsterkeren har. (100a passer sikkert bra) 100A? er ikke det litt mye da? trodde vanlig var rundt 30-40A jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Februar 1, 2009 Share Skrevet Februar 1, 2009 Iallefall 25mm2 kabel. Sikringsstørrelse: Iallefall like stor som samla sikringsstørrelse som forsterkeren har. (100a passer sikkert bra) 100A? er ikke det litt mye da? trodde vanlig var rundt 30-40A jeg? Nei, det er kabelen du skal sikre. forsterkeren(e) har egne sikringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Februar 5, 2009 Share Skrevet Februar 5, 2009 Man sikrer kabelen etter størelsen på den, men d er liksom ingen vits å sette en sikring på 100A om forsterker feks drar maks si 40A dessuten må man jo også vite hvor stor den ampen er før man kan anbefale kabel og sikring da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 5, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2009 Man sikrer kabelen etter størelsen på den, men d er liksom ingen vits å sette en sikring på 100A om forsterker feks drar maks si 40A dessuten må man jo også vite hvor stor den ampen er før man kan anbefale kabel og sikring da 4x150W Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Februar 5, 2009 Share Skrevet Februar 5, 2009 Man sikrer kabelen etter størelsen på den, men d er liksom ingen vits å sette en sikring på 100A om forsterker feks drar maks si 40A dessuten må man jo også vite hvor stor den ampen er før man kan anbefale kabel og sikring da Sikringen er ein flaskehals, so det er ingen ulempe å ha ein 100a sikring når forsterkeren har samla sikringsstørrelse på 40a. Størrelsen på ampen er oppgitt i modellnummeret. (og det er ingen problem å søke den opp heller!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Nyegaard Skrevet Februar 8, 2009 Share Skrevet Februar 8, 2009 25mm2 holder nok fint. Nå vet jeg vel ikke helt om jeg er enig i at en sikring er en flaskehals på noen som helst måte, og en 25mm2 kabel bør ikke sikres med en 100amp sikring rett og slett fordi hele poenget med sikringen er å sikre kabelen. En 25mm2 kabel som skal dras over litt lengde skal i teorien ikke ha stort mer enn 6-700w før du får et tap i kabelen (som igjen blir til varme..). 100amp sikringen derimot går jo out of business på rundt 1200w (i praksis dog ca 1350w på ladespenning). Poenget; det er fullstendig meningsløst å bruke en større hovedsikring enn nødvendig da hele poenget med hovedsikringen er å sørge for at du ikke skal få brann mellom sikring og forsterker / fordeler bak i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå