Gå til innhold

Hvor tykk strømkabel til Alpine - PDX 4.150?


Anbefalte innlegg

Iallefall 25mm2 kabel. Sikringsstørrelse: Iallefall like stor som samla sikringsstørrelse som forsterkeren har. (100a passer sikkert bra)

100A? er ikke det litt mye da? trodde vanlig var rundt 30-40A jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall 25mm2 kabel. Sikringsstørrelse: Iallefall like stor som samla sikringsstørrelse som forsterkeren har. (100a passer sikkert bra)

100A? er ikke det litt mye da? trodde vanlig var rundt 30-40A jeg?

Nei, det er kabelen du skal sikre. forsterkeren(e) har egne sikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sikrer kabelen etter størelsen på den, men d er liksom ingen vits å sette en sikring på 100A om forsterker feks drar maks si 40A ;)

dessuten må man jo også vite hvor stor den ampen er før man kan anbefale kabel og sikring da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sikrer kabelen etter størelsen på den, men d er liksom ingen vits å sette en sikring på 100A om forsterker feks drar maks si 40A ;)

dessuten må man jo også vite hvor stor den ampen er før man kan anbefale kabel og sikring da ;)

4x150W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sikrer kabelen etter størelsen på den, men d er liksom ingen vits å sette en sikring på 100A om forsterker feks drar maks si 40A ;)

dessuten må man jo også vite hvor stor den ampen er før man kan anbefale kabel og sikring da ;)

Sikringen er ein flaskehals, so det er ingen ulempe å ha ein 100a sikring når forsterkeren har samla sikringsstørrelse på 40a.

Størrelsen på ampen er oppgitt i modellnummeret. (og det er ingen problem å søke den opp heller!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25mm2 holder nok fint.

Nå vet jeg vel ikke helt om jeg er enig i at en sikring er en flaskehals på noen som helst måte, og en 25mm2 kabel bør ikke sikres med en 100amp sikring rett og slett fordi hele poenget med sikringen er å sikre kabelen.

En 25mm2 kabel som skal dras over litt lengde skal i teorien ikke ha stort mer enn 6-700w før du får et tap i kabelen (som igjen blir til varme..). 100amp sikringen derimot går jo out of business på rundt 1200w (i praksis dog ca 1350w på ladespenning).

Poenget; det er fullstendig meningsløst å bruke en større hovedsikring enn nødvendig da hele poenget med hovedsikringen er å sørge for at du ikke skal få brann mellom sikring og forsterker / fordeler bak i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...