muskla Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 hei. har en e34 530iA v8 som skal byggest om til 540iA. er dette en enkel operasjon eller må ledningsnett, hjerne, aksling, diff, motorfeste etc skiftes??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 er ikke eneste forsjell på dissa stakene? va en som hadde 730, bytta staker så var det lissom 740.. er jo samme motora.. er det ikke? husker ikke om han bytta hjerne til en 740 hjerne.. eller om han mappa om ellno.. må jo no mer bensin til tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Februar 2, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2009 730 er jo 3liter og 740 er 4liter så d høres litt lettvint ut, men det kan jo stemme 4litern yter 286hk og 3litern 218hk så d høres litt rart ut at man får ut så mye effekt ved å bytte stakene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Er jo bare 0,16 liter pr sylinder mer på 740 motoren, så å bytte stakene går muligens, men vil ikke stemplene havne litt lenger ned da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 Nå kjenner ikke jeg til disse motorene og ikke vet jeg om det er bare å bytte "staker" heller, men annen veiv/råder kan i en del situasjoner endre slaglengde og dermed også motorvolum. Så fremst kompressjonen er den samme, eller har økt litt vil det jo bli flere hk, og mer dreimoment. Som selvfølgelig avhenger av at et optimalt blandingsforhold oppnås. I de gamle M30 motorene (3,2/3,5 - 2,5/2,8 - 3,0/3,3 osv) så var det bare veiven (slaglengden) som avgjorde hvilket motorvolum man hadde av de to. Hadde man f.eks en 2,5 liter på 150hk kunne man bytte til 2,8 veiv, få 2,8 liter slagvolum og 184hk. 3,2 literen med 197hk kunne man montere 3,5 veiv i og få 218hk osv. Det som skilte 2,5/2,8 fra 3,2/3,5 motorene var borringen på sylinderen. Så det går ann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Februar 2, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2009 hmm, interessant men dilemmaet her er jo om det lønner seg da.. vil tro det er en del penger som må ut for å kjøpe staker og en god del arbeid, kontra å skifte motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 motor på 730 er 3liter 740 er 4.4liter stemmer som han sier her, var identisk blokk, var veiv og staker så ble det anderledes slaglengde.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Februar 2, 2009 Share Skrevet Februar 2, 2009 men, dette gjelder e38 motorene.. vet ikke hvordan det er på modellen før.. så nå at dette gjalt e34... og da vet jeg at v8 er på 4liter og ikke 4,4.. som jeg skrev... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå