jensemann23 Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Bak ved eksosen min er det ganske mye fukt, hvis jeg holder hånden foran eksosrøret blir jeg fuktig på hånden. Den er også en liten ansamling av vann inni røret som drypper ut av og til. Men vannet er ikke blått, noe jeg regner med det ville vært dersom jeg hadde lekkasje mellom kjølesystem og sylindre? Eller vil denne fargen forbrenne? Jeg vet ikke om motoren bruker kjølevann, siden jeg har hatt en liten lekkasje på vannpumpa en stund. Jeg har inntrykk av at det blir sånn på vinteren, det ryker også ganske mye av bilen. Men jeg synes det ryker av alle biler når det er kaldt:p
jekketrall Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Kondens? Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Fleste bilene er sånn. Varm eksos möter kald luft
Otis Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 De bilene det ryker mest av er enten nettopp startet eller kjørt pent. Om du kjører med høyere turtall så vil vannet fordampe og/eller blåses ut av eksosanlegget. Men dette er helt vanlig, slik jekketrall sier.
jensemann23 Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Skrevet Februar 3, 2009 Så hvis jeg hadde hatt gjennomslag av kjølevann i cyl. så ville vannet vært blått?
axor Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 jeg byttett nettopp eksospakninger på bilen min, og når jeg åpna mellom pottene så rant det ut en god dam, men mister ikke kjølevæske eller noenting, så lenge du ikke mister olje/kjølevæske o.l. så er det ingen ting å bekymre seg over
Otis Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Så hvis jeg hadde hatt gjennomslag av kjølevann i cyl. så ville vannet vært blått? Som oftest når man har defekt topp pakning, så vil du merke at kjøle veske forsvinner, for det skal ikke forsvinne. I tillegg så vil du merke at motoren begynner å fjuske å dra dårlig.
jensemann23 Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Skrevet Februar 3, 2009 Jeg har alltid mistet littegrann kjølevann, men har aldri merket noe spesielt fusking/dårlig drag.
jensemann23 Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Skrevet Februar 3, 2009 Og jeg byttet toppakning i sommer/samtidig som jeg byttet topp. Har alltid vært forsiktig med å kjøre hardt, alltid kjørt under 2000 rpm til den er varm osv. Så jeg synes det er rart hvis den har sprekt/ evt at pakningen har gått ...
Otis Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Hvor mye kjølevann har du mistet på hvor lang tid? Det kan jo være en bitte liten lekkasje på en slangeklemme eller.no
jensemann23 Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Skrevet Februar 3, 2009 ca 1 liter i månden. Men jeg vet ikke hvor lenge den lekkasjen på pumpa har pågått. Sannsynligvis en god stund, men den har blitt større i det siste:p
Brian Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Mister litt kjølevæske jeg også. Ca samme mengden kansje, har ikke målt enda. Bytta radiator for ikke lenge siden da den lakk som en sil, men selv når den blei bytta forsvinner det bittelitt kjølevæske. Har heller ikke noe problem med dårlig drag. Passer også på å kjøre fint med kald motor, maks 2500rpm før den har nådd driftstemperatur.
axor Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 sjekk at alle slanger er hele og ikke morkne, sjekk så om slangeklemmene er festa skikkelig
jpse36 Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 katalysatoren gjør jo om avgass til blandt annet vann. så er jo normalt med litt vann/fuktighet (En katalysator omdanner de giftige gassene CO og HC til ufarlig kulldioksid og vann.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå