Ørjan_S Skrevet Februar 6, 2009 Skrevet Februar 6, 2009 Nå vet ikke jeg hva nytt speedometer koster ift det du kjøpte brukt, men det kan nesten virke som om det er rimelig "forsikring" å legge mer penger i et nytt speedo, og så heller forklare at bilen har gått lengre enn speedo sier ved salg. Da er det vel ingen som ville trodd at du jukset på km-stand, i hvert fall. Kjøper du nytt lar det seg justere til korrekt km-stand ved hjelp av originalt bmw-utstyr, så da ville ikke denne problemstillingen være aktuell.
///Mysild Skrevet Februar 6, 2009 Skrevet Februar 6, 2009 ørjan, treff i april, tar du med serviceindikator tilbakejustereren? byttet olje før vinteren, men har ikke fått reset`a den
Ørjan_S Skrevet Februar 6, 2009 Skrevet Februar 6, 2009 ørjan, treff i april, tar du med serviceindikator tilbakejustereren? byttet olje før vinteren, men har ikke fått reset`a den Såfremst jeg ikke er utenlands, så ja
m0lliz Skrevet Februar 6, 2009 Skrevet Februar 6, 2009 du burde ikke stille tilbake hvertfall, da finner man ut det om man feilsøker bilen. det har iaffal jeg hørt!
Breitling Skrevet Februar 6, 2009 Forfatter Skrevet Februar 6, 2009 du burde ikke stille tilbake hvertfall, da finner man ut det om man feilsøker bilen. det har iaffal jeg hørt! Stemmer ikke helt det. Km.stand er lagret i Ecu OG i selve speedo. Hvis jeg nå f.eks bytter speedo uten å justere, så vil ECU fortsatt vise org. km-stand, men på speedo vil det stå ca 260K. Men blir litt tungvint ved et evt salg at jeg må få kobla opp diagnoseutstyr for å overbevise "kjøperen" at dette virkelig stemmer. Men hvis jeg virkelig skulle ha gått inn for å svindle noen, hvorfor bare ikke bytte ut hele ECU med en som hadde rulla bare 50.000? Så sikker kan man aldri være uansett. Er mange synspunkter på dette, så vi finner vel aldri det "rette" svaret på hva jeg skal gjøre
Bmw P0wer Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 Går ikke de å bytte om den ECU/chipen fra de gamle til de nye speedometere da? Eller er de barre på litt eldre bimmerter de går?
AlXz Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 På E36 er km kun lagret i speedo. Ikke i hjernen til bilen (ECU) (Etter hva jeg har hørt ihvertfall!) Skal selv bytte speedo nå for å få turteller istede for klokke i vinterbilen. Har det utstyres som skal trenges for å få til dette, men ikke kommet så langt så jeg har fått prøvd dette ennå. Skal da seff. stille det inn korrekt. Det som er hele poenget
jensemann23 Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 det er dritlett å resette olje service da. Bare å jorde pin 7 i 5 sekunder eller noe med tenningen på
Breitling Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Skrevet Februar 9, 2009 Nå vet ikke jeg hva nytt speedometer koster ift det du kjøpte brukt, men det kan nesten virke som om det er rimelig "forsikring" å legge mer penger i et nytt speedo, og så heller forklare at bilen har gått lengre enn speedo sier ved salg. Da er det vel ingen som ville trodd at du jukset på km-stand, i hvert fall. Hehe, rimelig?? 4000,- + mva for selve speedo, og 1400,- inkl mva for koding vil jeg ikke kalle rimelig. Da bruker jeg heller lang tid på å leite etter noen som har utstyr til å justere, da jeg bare betalte 500,- for brukt speedo. Mange tusen kroner spart der. Skål
Sir Hofstad Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Tatt opp dette før, men det er nesten som å banne i kjerka, og gjorde at jeg fikk Gunnar etter meg BMW kan justere til 0 på E36 sier de.... Er et firma som selger speedo og koder etter avtale og merker speedo med hva som er gjort. Så vidt jeg har forstått er det forbudt etter Norsk lov å forandre KM i vinnings hensikt, eller for å villede forsikring osv. Dokumentasjon på hva som er gjort burde hold. For videre info sender jeg PM...
Bimmerlars Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Skjønner ikke problemet her. Kjøper du et brukt instrument uten flassing og ulyder og kmstand blir justert der det gamle stod, har du vel ikke gjort noe galt. Hvorfor gjøre det værre enn det? Dokumentere og kødde og ta vare på gammelt instrument er da en veldig tungvindt måte å gjøre det på
Breitling Skrevet Juli 6, 2009 Forfatter Skrevet Juli 6, 2009 Bumper denne opp igjen. Fikk tak i software som hvisnok skulle kunne justere tilbake km.stand ved hjelp av Carsoft, men det funka dårlig. Den gamle speedoen min døde helt og var nødt til å bytte over. Mitt speedo var gått 139.000, mens byttespeedo var gått 260.000. Noen som vet om noe program som kan gjøre dette?? Evt et firma??
Hauso Skrevet Juli 7, 2009 Skrevet Juli 7, 2009 Jeg har bytta hjerne i min bil, pga noe rare greier som gjorde at bilen brukte waay mye bensin. Bytta plugger, lambda, lmm tomgangsregulator, men ingenting hjalp. bytta hjerne, og bilen gikk som en drøm. Vil dette si at ecu'en viser den km stand som "nye" hjernen har gått? Ikke det at jeg tror noen gidder å sjekke dette ved evt kjøp/salg, men spør av nysgjerrighet. Dette med km-teller bytte, har jeg også gjort, da speedonåla mi hang seg opp. Bilen min hadde da gått 217k km, og det nye hadde gått 255 ca. Har tatt bilder av byttingen, og med speedo før og etter, så jeg ville jo tro at jeg skal være rimelig safe, hvis noen begynner å "grave". Ville jo tro at du kan være trygg hvis du har tatt bilder/filmet byttet. uansett så er det jo vesentlig forskjell på en bil som har gått 130 k, og en som har gått 260k. i hvordan bilen oppfører seg, ser ut osv, så hvis du tar dette opp på en ordentlig måte ved et kjøp, fremlegger dine "bevis" på at byttet er gjort korrekt, så er det jo garanti god nok for de fleste ville jeg tro. Men som nevt tidligere så er det jo mange som stiller den ned, for å lure folk, så det er jo åpenbart noen som vet hvordan man gjør det, og hva slags utstyr man bruker. Men det gjelder bare å treffe de "rette" (?) folka:P Lykke til Breitling;D God natt!
Breitling Skrevet Juli 7, 2009 Forfatter Skrevet Juli 7, 2009 Noen påstår at km.stand blr lagret i hjernen, og andre ikke så jeg vet ikke 100%. Ser at det ligger slike vertøy ut på Ebay.de ,men jeg har personlig lite erfaring med INPA og DIS -software, så jeg tør ikke bestille noe til godt over 1000 kroner før jeg vet om det virker eller ikke. Noen som har INPA/DIS/GT1 programvare som kan hjelpe meg??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå