petterjacobsen Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Solgte min E39 520D for ca 1 uke siden. Hadde den inne til sjekk før salget og da fant de noe de mest sansynlig var 1 defekt termostat. Men siden det var 14 minusgrader den dagen og de bare kjørte den den kort tur så synes ikke jeg det er så rart den ikke ble varm. De sa den brukte litt lang tid på å bli varm, så noe temp må de ha fått. Den har alltid vært treg, men ikke veldig treg. Etter 10-15 min kjøring i mange minus blåser den varmt. Har en Saab bensin som begynner å blåse varmt etter ganske nøyaktig samme tid. Uansett, nye eier vil at jeg skal betale 16 000kr for å fikse 2 termostater og 1 sirkuleringspumpe som kanskje var defekt. Samme verksted sjekket bilen en gang til og fant da disse feilene. Snakket med de i går og da sa de også at webaston muligens var defekt. Viste ikke om det var kabelbrudd eller hva det var, men den virket ikke.. Synes det er veldig rart i og med at bilen alltid har varmet slik den varmer den dag i dag. Skal også sies at denne bilen er import fra Belgia og har webasto forvarmer (i følge han jeg kjøpte den av). Hjelp
E36Cab1 Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Hmm...spørs jo litt hva dere skreiv i kontrakten(viss utfylt?) og hva "defekter" bilen har som du hadde skriftligt informert kjøper om. Er det feil på bilen som selger av bilen ikkje hadde forutsetning for å vite om så skal ikkje selger belastes for dette. Akkurat dette problemet mht varmen blir jo ofte en vurderingssak,ettersom ikkje alle er bilkyndige og veit nødvendigvis hvor lang tid oppvarminga bør ta..
bmwm50turbo Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 er skummelt og selge bil i dag. kan ende opp med regress på flere titusener og det er ikke gøyt. kjenner en som solgte en typisk kultbil til 100000kr merce og han fikk sak på seg fordi det var rust på bilen. over 10år gammel bil var det og. jaja
petterjacobsen Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 Har ikke skjult noe, betalte til og med for testen hos BMW. Det er derfor jeg synes dette er så synd. Jeg lakkerte opp bakfanger pga noen små riper og klarlakkflassing, monterte xenon for han, kjøpte skinnrens til han og måtte kjøpe 1 ny nøkkel. Den andre ligger her et sted, vet bare ikke hvor... Han sier også han kan heve kjøpet innen 8 dager... Jeg har allerede kjøpt meg ny bil, så har jo ikke mulighet til å betale tilbake 190 000kr som han ga for en 2003 520D stv som jeg mener er 100% til å ha gått 150 000km. Jeg visste ikke at det var noe problem med den, den har alltid fungert etter hva jeg mener er akseptabelt til å være dieselbil. I kontrakten står det, selges som den står, Standard NAF kontrakt. Men vil jo ikke bli uvenn med karen heller...
tommyfo Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Hvis du har henvist til denne testen til kjøper før salg og opplyst om feil, 1 defekt termostat og at den bruker litt lang tid på å få varme og fått med selges som den står i kontrakt så mener jeg kjøper er blitt gjort oppmerksom på feil og ikke kan gå tilbake å kreve dem rettet av selger. Vært noe helt annet hvis du visste om feil og ikke hadde gjort kjøper oppmerksom på det...
petterjacobsen Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 Leste opp hele testen for han på tlf, nevnte da termostaten, men sa jeg tvilte på verkstedet da de også da hele girkassen måtte demonteres fordi girspaken stod til høyre hele tiden, noe som ikke stemte. Tenkte jeg kunne gå med på å kjøpe 2 termostater til ham, men at han må montere de.
Nytern Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Hvis du har krysset av for "Selges som den står" og faktisk hatt den på verksted for sjekk før han kjøpte bilen kan en vel konkludere med at dette var en feil du ikke visste om? Da har du isåfall ikke ansvar for å utbedre dette på din regning. Ikke nok med det, om det samme verkstedet som kontrollerte bilen din faktisk har funnet noe på forsøk nr 2 sier vel det litt om verkstedets seriøsitet. I mine øyne bør verkstedet ta noe av skylden her.
djheaven Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Nå er jeg ikke noe expert på dette felte. Men, ut fra det du skriver til oss. Så vil jeg nok ha satt meg på bakbeina nå. Bilen er solg som den står. Og du har opplyst hva som er galt på den. Du har i tillegg lagt i extra kr,og fikset ting i etterkant. Uten at du trenger det.. Og der kommer probleme du er i nå. Han ser at du gir deg på enkelte områder, og fikser det for han. Da bruker han det i mot deg. For å finne på en måte å få ned prisen på/ Penger tilbake. Jeg ville ikke gi han et røtt øre mer. Ser at du ikke vil bli uvenn med han. Men, du kan ikke la han komme med det ene og det andre. Vist du vet med sikkerhet, at du har opplyst han om feil, og solgt bilen med standar NAF kontrakt. Pluss, solgt som den står. Ville jeg allefall sagt til han. Du henviser til kontrakten. Og ville han noe mer en det. Må bilen leveres til et verksted som avtales på forhond. Ikke et som han vil. Da han kan bruke et som han har go kontakt med. Vil ha levert bilen inn til Biltilsyne,for en komplett tilstandraport/Naf test... Igjen,dette er min mening da. Har solgt biler jeg også, og fått klager. Men henviser, til kontrakt. Bilen solg som den står.. Og da hørte jeg ikke mer
Bjørner Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Kjedelig sak det der . En ting som er helt klart, kjøper kan ikke heve kjøpet. For selger, du, har alltid en utbedrelsesrett. Siden dere har skrevet en standard NAF kontrakt og krysset av for "kjøpes som den står" har du en god sak. MEN de feilene som hevdes å være på bilen er jo meget sentrale komponenter, så syns ikke du skal være for steil. Hvis du har NAF medlemsskap har du fri jushjelp i slike saker. Kanskje du finner noe hjelp i denne tråden, her er problemstillinga snudd på hodet.http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=33439&highlight=&sid=5f9d557d2052e5ed7a4e85a6f959ae8f
stroker Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Tror du kan ta det med ro, kjøper kommer garantert ingen vei med dette Så lenge ting du vet om er opplyst, og det han nevner er ikke store mangler i den store sammenhengen, så han kan bare suge lut og utbedre dette for egen regning
Fixfax Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Er ikke det positivt? alle nyere biler bruker lengere tid på og bli varme, og diesel er enda tregere enn bensin. Bilen bruker mer energi på trekk kraft enn på oppvarmin, noe som er ganske positivt egentelig, blir bilen varm med en gang som gamle biler vil den bruke mere drivstoff. Og så vidt jeg vet blir ikke nyere dieselbiler varme på tomgang, om den nye eieren kjører bilen på veldig lavt turtall, noe mange gjør med dieselbiler grunnet høyt dreimoment vil oppvarmingen gå seint. Mange som kansje tviler på at biler som blir fort varme bruker mere drivstoff, dette er noe jeg har lært på lærling skolen, og går derfor ut ifra at det stemmer, det er jo ganske logsik også
Fixfax Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Er ikke det positivt? alle nyere biler bruker lengere tid på og bli varme, og diesel er enda tregere enn bensin.Bilen bruker mer energi på trekk kraft enn på oppvarmin, noe som er ganske positivt egentelig, blir bilen varm med en gang som gamle biler vil den bruke mere drivstoff. Og så vidt jeg vet blir ikke nyere dieselbiler varme på tomgang, om den nye eieren kjører bilen på veldig lavt turtall, noe mange gjør med dieselbiler grunnet høyt dreimoment vil oppvarmingen gå seint. Mange som kansje tviler på at biler som blir fort varme bruker mere drivstoff, dette er noe jeg har lært på lærling skolen, og går derfor ut ifra at det stemmer, det er jo ganske logsik også Konklusjon, kansje det ikke er noe galt i det hele tatt
Tuftn Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Er ikke det positivt? alle nyere biler bruker lengere tid på og bli varme, og diesel er enda tregere enn bensin.Bilen bruker mer energi på trekk kraft enn på oppvarmin, noe som er ganske positivt egentelig, blir bilen varm med en gang som gamle biler vil den bruke mere drivstoff. Og så vidt jeg vet blir ikke nyere dieselbiler varme på tomgang, om den nye eieren kjører bilen på veldig lavt turtall, noe mange gjør med dieselbiler grunnet høyt dreimoment vil oppvarmingen gå seint. Mange som kansje tviler på at biler som blir fort varme bruker mere drivstoff, dette er noe jeg har lært på lærling skolen, og går derfor ut ifra at det stemmer, det er jo ganske logsik også Heilt riktig... nye diesel biler har såpass høy effektivitet og utnytter "brennstoffet" så langt så mulig,på mangen nye biler er det standard med egen webasto som hjelper motoren og bli varm! så skal ikkje se bort ifra at det bare skal være slik,hadde det vært motsatt så hadde eg sett på det som ett større problem!men selvfølgelig skal bilen bli varm,driftstemperaturen skal ligge på mellom 70-90 grader men om det tar litt tid spiller no da ikke noe rolle!
Odd-M Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 10-15 min å vente på varme er svært lenge, med mindre du da snakker om tid til varm kupè. I såfall er 10-15 min meget bra. Min 530d, som forøvrig er levert som "cold-climate version" fra fabrikk, blir driftsvarm etter 10 min om jeg så starter den i 15-20 minusgrader. Så sent som i går kveld fyrte jeg opp børsa med halvlunka motor (nåla rett over blåmerket) i 36 minusgrader. Full driftstemp etter 10 min kjøring. Kjenner det strømmer varmluft fra vifta etter kun 3-4 minutter kjøring.
petterjacobsen Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 Kan ikke tenke denne bilen ble levert med noe slik, den har feks ikke varmeseter og den har lite/svakt batteri. Et av argumentene var at bilen ikke ble varm etter 15 min på tomgang i -15 grader. Det jeg kan skjønne er hvis en termostat er defekt, så vil den "lekke" slik at vannet vil sirkulere før det rekker å bli varmt. Hva er egentlig webasto forvarmer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå