Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

At du har blitt stoppa så få ganger er enten griseflaks, lite kjøring eller lite snut i den kanten av landet. I 2004 var jeg i ca 25 kontroller, i 2005 var rekordåret med ca 40, 2006 ca 20, 2007, ca 30, men i 2008...quote]

Regner med du har kjørt igjennom, og ikke blitt stoppet i så mange kontroller!?!?!?

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Uten å ha som mål å provosere noen her, så lyser subjektiviteten din litt igjennom her...

Bøtene jeg har prestert å pådra meg, har blakka meg fullstendig, og det er også bevisstheten at dette ville skje om jeg ble tatt, som har fått meg til å holde meg innenfor visse hastighetsovertredelser de 4 årene jeg har vært på norske veier med bil og mc. Hadde bøtesatsene vært av dansk eller svensk standard, hadde jeg neppe vært like redd for å bryte litt grenser...

336 mik: Du gjennomfører en vellykket kjøretur i 85 km/t gjennom den lokale 60-sonen, og setter bilen fra deg hjemme - nei, du har ikke gjort en flue fortred!

Neste morgen skal du på jobb igjen. Bak den ene busken står lille Jens på 7 og vinker til pappa i kjøkkenvinduet, før han skal krysse veien over til bussholdeplassen. Desverre kommer en bilist kjørende, men han oppdager Jens akkurat i det han stikker foten ut i veien - 60 meter foran ham. Han holder imidlertid 85 km/t, rundt 25 meter i sekundet. Et halvt sekund går med på å observere, ett sekund går med på å reagere og i det bremsepedalen tråkkes inn er bilisten 25 meter fra Jens. Heldigvis er det tørt og bilen har gode bremser - den stopper etter 35 meter...jens slipper unna med brukne ben og forslått kropp.

Det ER en grunn til de aller fleste 60- og 70-soner, selv om det kan virke kjedelig å kjøre dem. En "miljø-60sone" er jo noe helt annet, og 80 kmt/t på 4-felts motorvei kan jeg også være med på å diskutere - disse sonene holder i mange tilfeller ikke mål!

Vi vinkler om saken.

Fordi jeg kjørte i 85,så kom jeg til plassen der jens pleier å gå ut i veien noen minutter før,så jens står fortsatt innendørs og pakker sekken sin.

Eller,siden jeg vet at jeg notorisk kjører for fort,og alltid timer hvor lang tid jeg bruker,og hvor mye jeg kan spare ved å rett og slett gi faen i å være,for det første en plage for andre,og for det andre en lusekjører som vi alle hater,og heller holde flyt og en grei gjennomsnitts hastighet,så har jeg faktisk ikke stått opp enda når "stakars lille jens" allerede sitter på skolebussen.

Og ikke tro at jeg prøver å provosere nå,jeg konstaterer fakta,og ser ann området hvor jeg ferdes om hvor fort jeg burde kjøre,og ikke de plagsomme runde røde og hvite,som det alltid står for lave tall på omtrent.

Skrevet
Disse fagfolkene ingard henviser til er de samme folka som først setter opp en 80 fartsgrense,for så og gjøre den om til 50 og 60 sone,så disse folka kan umulig være spesielt flinke.

Forøvrig syns ingard at du har gjort samfunnet samme urett ved å knekke nesa på en fyr,som hvis du kjører 20-25km/h over fartsgrense(merk at du ikke har gjort en flue fortred).

At norske bøtesatser hjelper tror jeg det finnes liten dekkning for.Og ingard må dessuten se ut som en engel hvis han kun har måtte vist førerkortet sitt 1 gang i løpet av 4 år,for jeg har vært borti og måtte vist det 5 ganger på samme uke(ikke en eneste trafikk kontroll),og mopedlappen 5 ganger på samme dag.Er vel sånne ting som gjør at man syns lovens lamme arm prioriterer litt feil.

Uten å være frekk må vel kanskje spørsmålet være hvordan du/kjøretøyet ditt ser ut/fremstår i trafikken?

Skjer kanskje en gang i året at jeg viser førerkortet til politiet. Jeg kjører en god del, og ser mange politibiler og kontroller i løpet av ett år.

Var vel mest en heksejakt dewt var snakk om,og måtte til slutt fremlegge at jeg ville blit nød til å legge inn en anmeldelse for trakasering hvis de ikke holdt opp.

Med moped ble vi alltid stoppet omtrent,kun for at de skulle spørre om mopedlappen,og om mopeden var trimma(men opp til 5 ganger om dagen,og ofte av samme tjenestemenn??),og med bil skal det sies at en t-gul e30 325 med 80/60 vekker litt oppsikt.

Men det som var overraskene er at jeg kun,og alltid bare ble stoppet av de lokale politimennene,og aldri når jeg var utenby`s.

Uansett,så var dette på den tiden da dop florerte,og liksom ble inn,så at politiet brukte ressursene feil må man vel bare innse.

Da blir det noe litt annet ja, og kan forstå ditt anstrengte forhold til dem i såfall.

Er noe av grunnen til at jeg liker å kjøre litt nøytral bil. Kjører man noe som stikker seg litt ut fra mengden så blir det lagt merke til på godt og ondt!

Ble selv stoppet for noen år siden pga. de visstnok hadde hørt på lyden (modifisert eksos og åpent filter) at jeg kjørte altfor fort gjennom en rundkjøring, noe som nesten ikke var sant. Holdt litt over halvparten av det de påsto.

Skrevet
I Oslo og Follo politidistrikt er det vanlig prosedyre og alltid spørre om førerkort når politiet stopper folk.

Trodde dette gjaldt over hele landet?

De kan være litt slappe med vognkort. Men alltid førerkort.

Skal være det samme over hele landet, i tillegg til at man og nå alltid skal måtte ta alkotest for å luke ut flere fyllekjørere. Kan ikke si jeg har merket noe til det siste..

Skrevet
Disse fagfolkene ingard henviser til er de samme folka som først setter opp en 80 fartsgrense,for så og gjøre den om til 50 og 60 sone,så disse folka kan umulig være spesielt flinke.

Forøvrig syns ingard at du har gjort samfunnet samme urett ved å knekke nesa på en fyr,som hvis du kjører 20-25km/h over fartsgrense(merk at du ikke har gjort en flue fortred).

At norske bøtesatser hjelper tror jeg det finnes liten dekkning for.Og ingard må dessuten se ut som en engel hvis han kun har måtte vist førerkortet sitt 1 gang i løpet av 4 år,for jeg har vært borti og måtte vist det 5 ganger på samme uke(ikke en eneste trafikk kontroll),og mopedlappen 5 ganger på samme dag.Er vel sånne ting som gjør at man syns lovens lamme arm prioriterer litt feil.

Ikke kom med usanne påstander. Jeg har ikke sagt noe lignende.

Men det forundrer meg at du kan være så sneversynt at du ikke forstår faren ved for høy fart i områder der det ikke egner seg! (og for den saks skyld, alle andre områder med en fartsgrense) Det handler om hva som kan skje, og ikke hva som skjedde! Fatter du ikke at hvis du kjører over noen med for høy fart vil du kunne bli straffet for uaktsomt drap.

Les denne: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedm ... /1.6463651

Jeg kjører mye, og har i tillegg bodd i Trondheim by. Bilen er ikke akkurat anonym, men politiet skriker ikke etter å ta meg av den grunn.

Hawkon88: Bilene blir bare raskere og raskere, og bilkjøringen farligere. Det var det en stor sak om i sommer. Gjør vi ikke noe som helst slags opptrapping vil vi se mer fartsovertredelser.

Det som oftest hindrer folk i å kjøre for fort er vanligvis fornuftig tankegang eller frykt for bot. Så høye bøter hjelper på.

(jeg skal la det være sagt at jeg også har kjørt for fort, og gjør det noen ganger. men trangen har roet seg ettersom jeg har hatt lappen en stund. jeg passer dog på å være ekstra varsom i områder der jeg vet det kan være unger og fotgjengere)

Skrevet
Kun penger til statskassa ja. Vi har jo hatt over tusen milliarder. nå har vi brukt et par hundre milliarder på krisepakker, så er jo tross alt kanskje "bare" 900 milliarder igjen eller noe :-s

har faktisk 2 tusen milliarder i oljefondet.. - 200 mrd i krisepakken til bankene å la oss si 100mrd til resten for å ta litt i.. :)

trenger vell egentli ikke mer penger :)

giljeN

Skrevet

Hawkon88: Bilene blir bare raskere og raskere, og bilkjøringen farligere. Det var det en stor sak om i sommer. Gjør vi ikke noe som helst slags opptrapping vil vi se mer fartsovertredelser

Bilkjøyring kan umulig ha blitt farligere om enn legger ssb sin statestikk til grunn.

http://www.ssb.no/transport/ Frå nesten 600 drepte rundt 1970 til ned mot 200 i 2007....

Skrevet

Hawkon88: Bilene blir bare raskere og raskere, og bilkjøringen farligere. Det var det en stor sak om i sommer. Gjør vi ikke noe som helst slags opptrapping vil vi se mer fartsovertredelser

Bilkjøyring kan umulig ha blitt farligere om enn legger ssb sin statestikk til grunn.

http://www.ssb.no/transport/ Frå nesten 600 drepte rundt 1970 til ned mot 200 i 2007....

Hvordan mener du det er en fornuftig sammenlikning?

Les denne: http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtu/

Skrevet
I Oslo og Follo politidistrikt er det vanlig prosedyre og alltid spørre om førerkort når politiet stopper folk.

Trodde dette gjaldt over hele landet?

De kan være litt slappe med vognkort. Men alltid førerkort.

Skal være det samme over hele landet, i tillegg til at man og nå alltid skal måtte ta alkotest for å luke ut flere fyllekjørere. Kan ikke si jeg har merket noe til det siste..

har vært i 3 promillekontroller... og ingen av de har spurt om å se førerkort :-s

Skrevet

Hvordan mener du at det ikke er det? Blir veldig feil slik som du gjør å sammenligne bare 2 år.

Husk og på at trafikkmengden har økt radikalt siste 40 årene, mens antallet alvorlig skadde og omkomne har likevel sunket mye! Hadde vi kjørt i samme hastigheter som den gang hadde det nok omtrent ikke vært dødsulykker på veiene, men er likevel tydelig at fokuset på sikrere biler har hatt sin hensikt! Husk og at effekten i biler ikke har økt noe særlig i forhold til vekten på bilene.

Hadde vi hatt fornuftige avgifter her i landet slik at de fleste kjørte rimelig ny bil hadde nok antall drepte og vært mye lavere.

Kan noe av problemet i 2008 ha vært at biler fra første halvdel av 90-tallet, da bilene fortsatt ikke var spesielt sikre, og da en del biler etter hvert var mulig å få med en del motor, og denne generasjonen (første halvdel 90-tallet) er den første som virkelig ble populær å importere, og derfor er utvalget ganske bra på det norske markedet til priser som nå er oppnåelige for mange ungdommer som har hatt greit med penger pga. gode økonomiske tider de siste årene?

Som Fredrik har snakket om flere ganger så var det ikke vanlig på 80- og 90- tallet at ungdommer kjørte BMW f. eks.

Ble litt tungt skrevet, men håper ihvertfall noen forstår hva jeg mente!

Skrevet

Ser man på så gamle statestikker må man jo se på hvor mye sikkerheten har økt i bilene, og hvor mye fokus det er på trafikksikkerhet i dag. Å sammenligne med de siste årene blir mer korrekt. Men det er rett, det var ikke noe bedre før.

Det man forsøker er å holde dødstallene nede. Og det virker jo som om strengere straffer, lavere fart der ikke passer med høy fart og flere kontroller hjelper på. De tar flere av råkjørerne.. Og det var det jeg mente. Det blir flere av dem som kan holde høy fart.

Det skal være unødvendig med så mange drepte i trafikken, selv om vi har en veldig "bra" statistikk i forhold til andre land.

Jeg synes vi ikke på noe slags måte skal bli slappere med kontrollene. Bøtene står fint til ugjerningen. Hvordvidt vi bør ha høyere straffer i andre saker er en annen diskusjon.

Skrevet

Kvifor skulle ikkje det vere fornuftig,ser jo lett der att trenden er færre trafikkdrepte,kan umulig være farligere i trafikken då.Samtidg har traffiken økt ganske mye.

Skrevet

Ikke kom med usanne påstander. Jeg har ikke sagt noe lignende.

Men det forundrer meg at du kan være så sneversynt at du ikke forstår faren ved for høy fart i områder der det ikke egner seg! (og for den saks skyld, alle andre områder med en fartsgrense) Det handler om hva som kan skje, og ikke hva som skjedde! Fatter du ikke at hvis du kjører over noen med for høy fart vil du kunne bli straffet for uaktsomt drap.

Les denne: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedm ... /1.6463651

Jeg kjører mye, og har i tillegg bodd i Trondheim by. Bilen er ikke akkurat anonym, men politiet skriker ikke etter å ta meg av den grunn.

Hawkon88: Bilene blir bare raskere og raskere, og bilkjøringen farligere. Det var det en stor sak om i sommer. Gjør vi ikke noe som helst slags opptrapping vil vi se mer fartsovertredelser.

Det som oftest hindrer folk i å kjøre for fort er vanligvis fornuftig tankegang eller frykt for bot. Så høye bøter hjelper på.

(jeg skal la det være sagt at jeg også har kjørt for fort, og gjør det noen ganger. men trangen har roet seg ettersom jeg har hatt lappen en stund. jeg passer dog på å være ekstra varsom i områder der jeg vet det kan være unger og fotgjengere)

Hva usanne påstander?

Og du vet det,at om du kjører i fartsgrensa og dreper noen,så får du faktisk tiltale for uaktsomt drap.

Og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår faren,når "dine" eksperter først setter opp en fartsgrense på 80 km/h,for så å sette samme strekning,uten at det har blitt forandringer på strekningen,ned til 50 og 60 sone.Har heller ikke vært ulykker,kanksje annet enn noen fender-benders der.

Alt handler alltid om hva som kan skje,men jeg akter ikke å følge idiotiske fartsgrenser,bare fordi en eller annen har fortalt meg at noe kan skje.

OPPS,kanskje dumt å skrive dette,for nå setter vel ingard kaffe`n sin i halsen,og det vet alle at er farlig.

Og ja,det kan faktisk skje(makan til hysteri).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...