Gå til innhold

Paulus E30 S54 Turbo Black Stealth Edition :)

Anbefalte innlegg

Skrevet
frode_e30 beklager glemte av deg! det passer rett over, bruk giroverføringa fra 260! når du bygger short shift så er det bare å forlenge underdelen av girstanga di 1cm eller 2! den lille stanga som er under "kula"!

skjønte du den??

Så det originale passer rett over? Jeg har bare slik overføring med en "plate" øverst og stang nederst. Selve girstanga jeg har er shortshift så den er grei. Får prøve meg litt fram..

Skrevet

7fjfzy5dztqa15gjdsb7.jpg

hjalp kompisen min med tilpassing av stempel ringer siden jeg skulle gjøre dette på min motor også.

7pp8waqitwic53etanbj.jpg

satte nedi stempel og la stempelringen nedi for at denne skal ligge rett i cylinderen. målte gapet med føleblekk.

lqtp80ratn4tj8fq2dqb.jpg

jeg gikk etter de strengeste kravene som JE hadde til gapet på stempelringene, så disse ble slipt inn med lånt utstyr fra Autotrim.

oc4ikfyu3jvcucnizknt.jpg

når alle stempelringene var slipt inn så ble de montert med compcams monterings pasta. monteringen gikk smertefritt, ingen knekte ringer :wink:

93ymtze8yujegmi1f9ok.jpg

har montert E36 325i tannstang med nye styreledd fra e30 og e30 servo nedre styreledd. så nå har jeg 3.25 i rattutveksling, sweet!!! 8)

hwtdglcgikddd6ken5xz.jpg

her ser du hvor mye som må shimses opp i innfestingene for å montere e36 tannstang i e30.

xif7rmtyu8wrufv27s9x.jpg

her har jeg laget meg ei adapterplate til motorbukken for å kunne slenge nedi veiv,svingjul, clutch og trykkplate i et jafs. dette kunne jeg ikke vis jeg spente opp motoren i bakkant. adapterplata er skrudd fast i motorfestet.

xy8fbmkw6fs9hn6bwnpx.jpg

klar til å bli fylt opp med snaks fra øverste hylle :wink:

x9sjcex7mm3etd5yfw5b.jpg

blokka er lakkert med varmelakk fra autoproduks nord

o7e3o99rvs87k5x7citx.jpg

lakkert toppdekselet og begynt å slipe ned bokstaver og linjer, dette var kjedelig så jeg tror jeg spenner det opp i fresen og planer over det :wink:

ri8qais1qaui8l7nukcd.jpg

kjøpt meg e28 M535I radiator for best mulig kjøling.

b29l2frkxfzcomrvotj7.jpg

og ei ny vannpumpe.

over og ut.

Skrevet

Herligt, begynner og ta form nå motoren :)

Kjekkt me bilder får aldri nok av det :D

Passa det rett på E36 tannstanga der så det går opp til ratte eller måtte de nogen modifiseringar te der?

Skrevet

Nå har jeg fått på girkassa, gikk rimelig smertefritt :D

Hviss du har en slik pussemaskin som vibrerer kan du bruke den på bokstavene og rillene på toppdekselet. Det gjorde jeg, ble supert!

Skrevet

Rayman: E36 tannstang går inn i e30 som hånd i hanske! som vist på bildet så må du shimse opp litt, utover det så er det plankekjøring! å bygge om dette er vell den lureste en person kan gjøre ved e30 prosjekt, 4.7 runder V.S 3.25 kan bli svært avgjørende ved en stygg kontra i 150km/t;)

frode_e30 hærlig, ikke lenge til du tømmer den girkassa med 2 svarte spor etter deg nå? takk for tipset, blir utprøvd!

Skrevet
Rayman: E36 tannstang går inn i e30 som hånd i hanske! som vist på bildet så må du shimse opp litt, utover det så er det plankekjøring! å bygge om dette er vell den lureste en person kan gjøre ved e30 prosjekt, 4.7 runder V.S 3.25 kan bli svært avgjørende ved en stygg kontra i 150km/t;)

frode_e30 hærlig, ikke lenge til du tømmer den girkassa med 2 svarte spor etter deg nå? takk for tipset, blir utprøvd!

Kontra i 150 er sikkert ikke noe særlig uansett :shock:

Måtte du lage shims til styreleddet på rattstammen og eller?

Skrevet

Høres bra ut :D Skal ut i garasjen og sette på tannstag ifra E36 M3 selv nå så kommer vel til å blir himmel i forskjell i forrhold til 4.7 runder UTEN servo :D

Men lurer på om eg skal bruke traversen ifra E36, eller må en bruke den ifra E30? Så på de og de er jo klin like foruten om festene til stabstaget som er på motsatt side. skal jo ha hele 3,2 forrstilling på men er usikker på om Stab staget tar borti bunnpanna om eg bruke ifra E36 M3 hmm :P

Skrevet

frode_e30 takk for tipset i går, topplokket er slipt og det ble bra :)

a4b0rhbirkziu32ns8vz.jpg

nei trengte ikke noe shims på rattstammen nei, måtte bare entre e30 servo rattakselleddet på både rattstammen og tannstangen FØR jeg monterte tannstangen i traversen, da gikk det som hånd i hanske :wink:

Rayman: e36 rattutslaget er lengre på e36 så vi må dreie en liten hylse slik at det ikke får til å ha fult rattutslag pga at dekket tar bort stabstaget på innsiden!

tviler på at du kan bruke hele e36 forstillingen, eller hva ble det til?

• 2 weeks later...
Skrevet

Blir det noe spølings snart da? Kollegaen min bremsa E-30`n sin i forrige uke... gode tall, men var visst ei vippearm eller noe som var 5 mm utav stilling eller noe... har ikke greie på det der, men i teroien ble den bremsa på 5,5 sylindre... hehe... Skal tilbake og fin justere litt... ble vel 556 hk på hjulene og 716 hjul Nm, mener jeg... på 1,5 bar. De ga seg der, mtp på clutchen men var visst seriøst som turboen ga ifra seg så de kunne tatt den lengre... men dette holdt visst til hjulspinn på pådrag i 4 giret med gode dekk... :-)

Skrevet

hehe, var det han fra statsbygda, den svarte? hvilken turbo kjørte han med?

bestilte meg en precision SC62 BILLET til ksr, men precision hadde ikke kompressorhus på lager, så jeg må nå vente ei god stund på turboen om ikke PPF har en liggense på lager :cry:

skal komme med en stor oppdate straks det skjer noe nevneverdig i garasjen :wink:

Skrevet

HÆLVETTE, STEMPLENE TAR OPPI TOPPEN, HVA GJØR JEG NÅ? :shock:

alt er custom bestilt igjennom autotrim, 525TDS veiv med 84mm slaglengde, 8:1 i kompresjon med JE stempler, 135mm spm råder,o-ringet og orginal toppakning! :?

jeg stusset på dette allerede når jeg monterte stemplene inn i blokka, stemplene stakk opp 2mm ovenfor blokka, når jeg la toppakningen mens at stemplene var i Ø.D så ble det helt plant! men toppakningen klemmes jo sammen endel for jeg setter igjen ARP topplokkboltene med 82nm...

tatd53khnountzbj9smz.jpg

jeg har NUKE justerbart kamdrev, prøvde å justere begge veier for å unngå ventilene men nei...

alt er timet og klart, dette er korekt!!

g6gw07py00nzra6whed2.jpg

hele motoren satt sammen med rett moment overalt og mange skruer er satt igjen med locktight 275, så finner jeg ut at motoren ikke går rundt p.g.a stempler V.S topp/ventiler :cry:

KONKLUSJON :idea:

kan dette skyldes for mye planing av topp og blokk fra tidligere liv + montert kvassere kam med mye løft (enem z45 med 11mm)!?

er det autotrim som har bestilt deler ut ifra en orginal topp og blokk, siden denne motoren har vært turbo konvertert tidligere og sikkert planet opp til flere ganger!? er det der feilen kan ligge? de har hatt både topp og blokk inne til seg ved bestilling av deler, de burde strengt tatt bestilt deler utifra mine blokk og topp mål, ikke sant?

hva tror dere?

Skrevet

Aiai, ikke bra.. Men det du sier at blokk og topp hat vært planet før skal ikke ha SÅÅ mye å si! Ser jo på bildet at det ikke stemmer i det hele tatt, sikker på at ikke selger har tatt feil mål? Ser ut som kryssbolten på stempelet skulle vært høyere opp, altså for å få stempelet lengre ned i blokka.

Har utrolig liten tro på noen har høvlet vekk 2-3-4mm av blokk/topp!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...