Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en litt fæl opplevelse med bremsene. Etter en måneds stillstand (jobber på havet) skulle jeg starte opp igjen. Starter fint nok, men når jeg skal sette avgårde henger den på alt som er av bremser virker det som. Og brekket var av ja. Etter masse pumping og bruk av tvang slipper den endelig og triller avgårde. Fullt av ulyder.

Virket som det var kast i alle skiver, risting overalt hvis jeg nærmet meg bremsepedalen. men etter masse harde nedbremsinger ble det bra igjen. Må vel være rust som har satt seg på skivene i løpet av måneden, tror dere ikke? Uansett, kjekt å prøve før du bytter skivene :)

Men, det var denne fastlåste situasjonen. Regner med at bremsevæska langsomt har konvertert til julebrus i årenes løp (aner ikke når det ble byttet sist, hvertfall 2 år) og dette har fryst og forårsaket disse fastlåste bremsene.

Hvordan bytter jeg bremsevæske? Kan gjette meg til at jeg kan skru av bremserørene ved samtlige kalipre og pumpe det ut / la det renne ut. Og så skru de på plass igjen, fylle ny bremsevæske i beholderen. Riktig så langt? For nå blir det vrient:

Lufting. Er det lett å finne denne lufteskruen? Sitter den på kalipret, rett opp i dagen eller må noe demonteres?

Clutch. Har skjønt det sånn at clutch og bremser tar væske fra samme system. Må clutchen og luftes da eller? Hvis ja, hvordan gjøres dette?

Gjelder en E34 525i Touring, manuell gir og originale kalipre. (Kaliptre?)

På forhånd takk for alle svar og tips :)

Skrevet

De bilene jeg har luftet har jeg gått frem på følgende måte.

Dersom jeg er alene: går jeg først frem å fyller opp bremsevæske tanken til den er helt full, går så bak til det bremsekalipteret som er lengst vekk fra tanken (Som regel høyre side bak) og åpner lufteskruen, venter til det renner ren bremsevæske ut, da stenger jeg og gjør tilsvarende på de andre.

Man begynner alltid med det kalipteret som er lengst vekk fra tanken, for så å ta det som er nest lengst vekk osv...

NB! husk å allid etterfylle tanken, sånn at du ikke tar inn luft der.

Er man 2 så kan den ene sitte inni bilen å pumpe til pedalen er hard, deretter åpner den andre på luftenippelen, mens han som sitter inni lar pedalen gli ned i bunn, når den er i bunn så stenger man luftenippelen og gjør klar for en ny runde med pumping.

Her også er det viktig at tanken er full hele tiden, en annen vitig ting er at han som sitter inni ikke slipper opp pedalen før luftenippelen er stengt.

Man få også lufte verktøy til denne operasjonen, som består av en tank man fyller bremsevæske på med en ballong inni, denne ballongen trykkes sammen og man fyller væske nedi tanken, setter så en slange fra tanken på bremsevæske beholderen, når man har gjort det setter man luft på denne tanken og ballongen nedi tanken utvider seg og presser bremsevæsken ut, åpner man nippele nå så vil det komme bremsevæske ut.

Skrevet

Å åpne lufteskruene på kalipere og bare la det renne er en dårlig prosedyre,og ikke minst treg!

Er du alene kan du ta en 1/2 brusflaske og en gummislange(bør akkurat passe over luftenippelen).

Borr et hull i korken akkurat passe til slangens diameter,tre den igjennom slik at slangen akkurat når bunnen. Fyll flaska med ny bremsevæske slik at nivået er over slangen.

Tre den andre enden av slangen innpå luftenippel på kaliper og løsn denne. Du kan nå sette deg inni bilen og lufte kretsen uten å måtte stenge/åpne for hver pump på pedal,og du ser godt tilstanden på væska i flaska.

Husk å sjekke/etterfylle med væske i br.væskebeholderen underveis.

Clutch kan luftes etter samme prinsipp.

Skrevet

Åpne luftenippel, træ på slange, putt i en bøtte. Pump på pedal i bil. 8 ganger pr hjul. Husk etterfylling av bremsevæske. Nå er bremsene fine.

Skrevet
Åpne luftenippel, træ på slange, putt i en bøtte. Pump på pedal i bil. 8 ganger pr hjul. Husk etterfylling av bremsevæske. Nå er bremsene fine.

Den metoden høres forlokkende enkel ut. Ehm, altså koble på som forklart og pumpe ut bremsevæsken med pedalen (8x4), er det det en gjør? Og så fyller det seg ren og fin bremsevæske i rørene etterhvert som jeg fyller på i beholderen? Er det så enkelt?

Blir bremsevæska i clutch-systemet byttet ut i samme hiven og? Eller er det mer mikkmakk å få det til?

Takk for svar allesammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...