Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

tror han anbefalte hartge siden det er bmw tuning og du har motor garanti.. en såppass ny bil osv..

har noen kompiser med itsfun chipper og ingen av de klager :)

Skrevet
tror han anbefalte hartge siden det er bmw tuning og du har motor garanti.. en såppass ny bil osv..

har noen kompiser med itsfun chipper og ingen av de klager :)

Jeg har ikke kjenskap til Itsfun. Men mener at en slik motor er alt for dyr og kjøre sund. MEN sjansen til at det skjer er liten :D

Derfor er jeg skeptis til ikke BMW godkjente produkter.

Skrevet

på en eldre bil så hadde jeg ikke brydd meg om slikt men, på en spellerny bil me såppas dyre komponenter som en 335d så tror jeg at jeg ville tenkt meg litt om..

spessielt siden det er så mye moment i disse motorene og at komponenter ikke er så overdimensjonert som i gode gamle dager :D

Skrevet

Jallatunere:

Produktene deres er satt sammen i en fei på et par måneder. Hovedfokuset deres er å hente ut så mye effekt at det går utover drivverk, girkasse og motor. De er svært lite driftsikre. Derav den lave prisen også.

Vet ikke hva du mener med Jallatunere her, men jeg vil ikke kategorisere ESS blant dem ihvertfall. ESS er vel blant de mest respekterte innen BMW tuning, og de burde kjenne motorens/drivverkets grenser minst like bra som Hartge/ACS. Hestekrefter er hestekrefter uansett leverandør, og det gjøres ingen fysiske inngrep i bilen (bare legge inn noen nye bytes i parameterne til motorstyringen). Jeg ville ihvertfall gjort dette før jeg tillt noen å fysisk ta ut en chip å sende den til Tyskland. ESS legger inn originalt program også for en rimelig penge om du ønsker/trenger. Du kan også spesifisere selv hvor mye krefter du vil ha.

Feks til min kan jeg få opptil 560 Nm, selv om de opererer med lavere som standard. Du kan da sikkert be om mindre moment også om ønskelig for å være på den sikre siden, videre vil de også programmere om styringen til automatkassen, ihht motorens nye effekt.

At ESSS er billigere er nok heller ikke riktig, om du tar med det faktum at du må kjøpe garantien selv ved. 3000$ koster det vel ifølge deres hjemmesider. Og skulle det oppstå probelmer kan du reise ut til produsenten og de vil selv se på det. Prøv det men de andre! Hos ESS vil de også sjekke bilen først, og kjøre den på tralle om ønskelig etterhva jeg har skjønt.

For ordens skyld, jeg har ikke chippet min, men har vært i kontakt med Asbjørn Bøhn hos ESS (og er fristet :twisted: ).

Skrevet

Jalla tunere blir kansje litt feil begrep. Men at tunere som itsfun ikke er like etablerte eller operer med like gode betingelser som andre har.

Skulle jeg chip trimma en såpass ny bil ville jeg valgt en kjent produsent. Ville også ha en motor/driverk garanti som ESS/Hartge operer med.

Har utrolig gode erfaringer med ess på begge bilene mine. Kompressor på den ene og en chippa e90 2.2l diesel.

ESS kjører bilen på rulla før og etter trimmingen. Jeg kjørte E46 på rulle hos et annet firma etter jeg fikk kompressor og jeg havnet på 1hk mer hos det andre firmaet. ESS=kvalitet på høyeste plan i mine øyne.

• 3 weeks later...
Skrevet

kjører selv en BMW 320dat E91, den har jeg chippet hos V-tec tuning, er superfornøyd selv om de ikke er så kjente her i Norge,

Der har de først lest av den orginale filen, sendt den så til Tyskland, der omprogrammeres den i løpet av en time,. funker super bra på bilen min, ba de legge inn litt ekstra, følte jeg fikke det jeg betalte for.

tror ikke en bil med Hartge varer så mye lenger, men prisen er jo fin, ikke minst navnet. så for de som beroer seg med det, kan de jo gå for Hartge.

• 4 weeks later...
Skrevet

Chippet min 335 D hos ESS i mai 2007, og har aldri hatt noe problem.

Det ble bra ! Jævlig bra.

Akselerasjonen 0-100 ble ifølge Asbjørn identisk med hva en standard E46 M3 leverer. (Og jeg tror han har rett.) M3 må ligge i slutten av sitt register for å kunne matche den etter tuning !! Det går fælt.

Jeg har kjørt ca. 70 000 km med dette ESS - programmet nå, uten problemer av noe slag, og mener derfor at det varmt kan anbefales !

:D

Skrevet
Chippet min 335 D hos ESS i mai 2007, og har aldri hatt noe problem.

Det ble bra ! Jævlig bra.

Akselerasjonen 0-100 ble ifølge Asbjørn identisk med hva en standard E46 M3 leverer. (Og jeg tror han har rett.) M3 må ligge i slutten av sitt register for å kunne matche den etter tuning !! Det går fælt.

Jeg har kjørt ca. 70 000 km med dette ESS - programmet nå, uten problemer av noe slag, og mener derfor at det varmt kan anbefales !

:D

Har du benket den?

Skrevet

Nei, hadde det litt for travelt der og da, så det ble ikke gjort.

Antar at den bremser 330-340 Hk og rundt 650 Nm.

Asbjørn lot den lade så mye som forsvarlig uten at turboene spinner utover spesifikasjon. Det er mulig at andre firma skryter på seg mer effekt og moment, men da har de i tilfelle beveget seg et stykke inn i den sikkerhetsmarginen ESS ønsker å opprettholde med tanke på driftsikkerhet over tid.

Skrevet

anbefaler hartge, dette er et seriøst firma som har drevet med motorsport i lang tid..

Jæger i bergen er også forhandler av disse, så du må ikke til trondheim..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...