BS Skrevet Februar 18, 2009 Share Skrevet Februar 18, 2009 Er det noen som har detaljer for hvor mange gram gass det går på AC anlegget på fks. en 92mod 525I ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Februar 18, 2009 Share Skrevet Februar 18, 2009 står som regel på en lapp under panseret.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BS Skrevet Februar 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2009 står som regel på en lapp under panseret.. Det gjorde det (1925 gr +/- 25 ) Men det refereres til R12, regner med dette er ut og at det bare er å kjøre vakum på anlegget og fylle tilsvarende med 134a ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dvil Skrevet Februar 18, 2009 Share Skrevet Februar 18, 2009 Det selges konvertingskit og noen får det til å fungere brukbart. Tror du må regne med litt dårligere effektivitet. 134A arbeider med litt andre trykk/temperaturer og vil ikke fungere optimalt i et R12 anlegg. Den er, såvidt jeg har skjønt, også litt mer flyktig enn R12. Kit'et tror jeg inneholder et eller annet som skal gjøre slangene litt tettere. Det er mulig at noen fortsatt kan fylle R12 for deg, men den har blitt svindyr - tror du må ut med mye over 1000 kr for kiloen. Det blir dyrt hvis du har lekkasjer. Kjølespesialister får trå til og rette meg hvis jeg har misforstått noe her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Februar 18, 2009 Share Skrevet Februar 18, 2009 Er kjølemann her, det som er verste forsjellen er at disse gassene er bassert på andre oljer så det kan bli dårlige pakninger ettervært.. men, har gjort denne konverteringen på flere biler med det som advarsel og ingen av de har hatt problemer.. fyller som regel samme mengde, r12 og 134 er ganske like sånnsett så tror ikke du vil ha noe spessielt merkbar forsjell på dette... har du lekasje i anlegget så ville ikke jeg vakumert for lenge, da du kan risikere å dra luft inn i anlegget... dette vil mest sannsynli bli presset ut igjenn.. ville vurdert å trykktestet systemet for og finne lekasjen om det er noe lekasje tilstede.. men, er jo en vurderings sak for deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Februar 18, 2009 Share Skrevet Februar 18, 2009 R12 er idag et ulovlig medium og selge eller bruke desverre. Det produseres vel streng tatt ikke lengre heller. Men det kan jo være noen som har en dunk stående fra gammelt av forøvrig, men da skal du ha flaks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet Februar 18, 2009 Share Skrevet Februar 18, 2009 som sakt r12 er ulovlig og etterfylle nå. vis du har lekasje så ville jeg ha fylt på sporstoff og lekasjesøkt grundig. er jo ikke gratis og etterfylle hvert år. bytt også oljen på kompressoren da det er forskjellige oljer for r12 og r134a. men du trenger nødvendigvis ikke og konvertere. du kan fylle en gass som heter r401 istedenfor. det er en erstattningsgass for r12 og er lov og bruke i dag. den skal ha noenlunde samme trykk/temp forhold som r12 og kunne fungere med oljen til r12. ps: store sjangser for at pakninger i slanger er oppmorknet og bør byttes! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BS Skrevet Mars 6, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2009 Har fått vakumert anlegget og trolig trekkt ut all gammel gass, det ser tilsynelatende tett ut. Har således fyllt på igjen med 134a, og fyllte veske med noenlunde denne vekten. Kjørte anlegget litt og toppet opp med gass til det viste i se-glasset. Men det ser ut som en slags gul/hvit veldig fint skum som kom der ved hver start - stopp av kompressor !! Er dette pga feil olje da ? Anlegget ser tilsynelatende ut til å virke men virker gjerne ikke optimalt ? Og hvis det oljen som er feil, er det da big deal å bytte olje samt hvordan ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Mars 6, 2009 Share Skrevet Mars 6, 2009 Vil skumme dær ved start og stopp.. når det er kaldt nokk struper ventilen for kjølevesken/gassen.. og når denne åpner igjenn vil det bruse litt til og begynne med.. ikke noe og bekymre seg over.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet Mars 6, 2009 Share Skrevet Mars 6, 2009 kan også skumme litt når kondensatorvifta starter og stopper. er normalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BS Skrevet Mars 6, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2009 OK Dere skal ha takk for innspill, dette kostet meg kr. null og var veldig kjekkt å få fiksa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet Mars 7, 2009 Share Skrevet Mars 7, 2009 litt ot men raymond, driver du også som kuldemontør? ev hvor jobber du? selv jobber jeg i nord trøndelag hos kjøleteknikk midt norge as Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Mars 7, 2009 Share Skrevet Mars 7, 2009 Jobber som kuldemontør ja, Carrier i Vestfold.. fornøyd med yrket? Mvh Ray Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kris(toffer) Skrevet April 19, 2010 Share Skrevet April 19, 2010 Jobber som kuldemontør ja, Carrier i Vestfold.. fornøyd med yrket? Mvh Ray Fyller du ac på biler også eller?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet April 19, 2010 Share Skrevet April 19, 2010 hargjort detfør ja, tok endel bilservice på skolen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå