Jump to content

Hvor mye 134a går på et AC anlegg på E34 ?


BS
 Share

Recommended Posts

står som regel på en lapp under panseret..

Det gjorde det :oops: (1925 gr +/- 25 )

Men det refereres til R12, regner med dette er ut og at det bare er å kjøre vakum på anlegget og fylle tilsvarende med 134a ??

Link to comment
Share on other sites

Det selges konvertingskit og noen får det til å fungere brukbart. Tror du må regne med litt dårligere effektivitet. 134A arbeider med litt andre trykk/temperaturer og vil ikke fungere optimalt i et R12 anlegg. Den er, såvidt jeg har skjønt, også litt mer flyktig enn R12. Kit'et tror jeg inneholder et eller annet som skal gjøre slangene litt tettere.

Det er mulig at noen fortsatt kan fylle R12 for deg, men den har blitt svindyr - tror du må ut med mye over 1000 kr for kiloen. Det blir dyrt hvis du har lekkasjer.

Kjølespesialister får trå til og rette meg hvis jeg har misforstått noe her.

Link to comment
Share on other sites

Er kjølemann her, det som er verste forsjellen er at disse gassene er bassert på andre oljer så det kan bli dårlige pakninger ettervært.. men, har gjort denne konverteringen på flere biler med det som advarsel og ingen av de har hatt problemer..

fyller som regel samme mengde, r12 og 134 er ganske like sånnsett så tror ikke du vil ha noe spessielt merkbar forsjell på dette...

har du lekasje i anlegget så ville ikke jeg vakumert for lenge, da du kan risikere å dra luft inn i anlegget... dette vil mest sannsynli bli presset ut igjenn.. ville vurdert å trykktestet systemet for og finne lekasjen om det er noe lekasje tilstede..

men, er jo en vurderings sak for deg :)

Link to comment
Share on other sites

som sakt r12 er ulovlig og etterfylle nå. vis du har lekasje så ville jeg ha fylt på sporstoff og lekasjesøkt grundig. er jo ikke gratis og etterfylle hvert år. bytt også oljen på kompressoren da det er forskjellige oljer for r12 og r134a.

men du trenger nødvendigvis ikke og konvertere. du kan fylle en gass som heter r401 istedenfor. det er en erstattningsgass for r12 og er lov og bruke i dag. den skal ha noenlunde samme trykk/temp forhold som r12 og kunne fungere med oljen til r12. ps: store sjangser for at pakninger i slanger er oppmorknet og bør byttes!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fått vakumert anlegget og trolig trekkt ut all gammel gass, det ser tilsynelatende tett ut.

Har således fyllt på igjen med 134a, og fyllte veske med noenlunde denne vekten. Kjørte anlegget litt og toppet opp med gass til det viste i se-glasset. Men det ser ut som en slags gul/hvit veldig fint skum som kom der ved hver start - stopp av kompressor !! Er dette pga feil olje da ?

Anlegget ser tilsynelatende ut til å virke men virker gjerne ikke optimalt ?

Og hvis det oljen som er feil, er det da big deal å bytte olje samt hvordan ? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vil skumme dær ved start og stopp.. når det er kaldt nokk struper ventilen for kjølevesken/gassen.. og når denne åpner igjenn vil det bruse litt til og begynne med.. ikke noe og bekymre seg over..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...