Mariuse34 Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Kjære venner! Er det noen som har en kjapp guide til å bytte/sjekke lambdasondene på BMW M50 motor?
E36Cab1 Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Her er omtalt litt div om lambda.. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... ght=lambda http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... ght=lambda Bare å bruke søkefunksjonen så pleier en å finne litt av hvert
Mons1 Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Lambda-soner er en helt normal ting som ryker på M50. Mange ting kan forårsake at Lambda ryker slik som feil med bensintrykkregulator, coilene, ECU osv osv. De er svindyre på BMW; 2500kr Men det finnes universal-lambda til 500kr der du må lodde sammen ledningen til den orginale kabelen. Første symtom er at forbruket og avgassene øker. Så vil man oppleve at motoren begynner å pendle på turtall etter at motoren er blitt halvvarm. Merker ingenting ved kaldstart da Lamda ikke har funksjon når motoren er kald. Lambda trenger 300grader før den fungerer og har en innebygget varmeelement for å korte ned oppvarmingstiden. Lambda står på katalysatoren. Problemet med M50 er at ved mye småkjøring, så sliter Lambda. Jeg mener å ha lest at varmeelementet er styrt av kjøevannstemperaturen. Når kjølevannet er varm, så kobles vermeelementet ut. Kjører man på vinteren med mye stopp og varm motor, så vil faktisk Lambdaen ikke holdes nok varm til å fungere og motoren går ikke normalt. Det er iallefall en konstruksjonsfeil med hele Lambdasystemet på M50. Det er en grunn til at så mange plages med dette. På M20-motoren står Lambda på selve eksosmanifoilen og varmes hurtig opp av eksosen. Har aldri hørt at de med E30 320i/325i har plagdes med Lambda. I allefall ikke så mye som M50. RS Kjære venner!Er det noen som har en kjapp guide til å bytte/sjekke lambdasondene på BMW M50 motor?
Mariuse34 Skrevet Februar 18, 2009 Forfatter Skrevet Februar 18, 2009 Det høres veldig riktig ut. hadde ute tomgangsregulatoren isted....monterte den igjen mens motor var kald....sveiv veldig fint, selv om turtallet var litt høyt. I det den ble litt varm begynte den å fuske igjen... Kanskje greiest å bestille fra koed....lodding er ikke helt min greie trorjeg... Dette forumet er bare så gull verdt. Før var mekking bare ork, mens nå vurderer jeg å skaffe en e32 å ha som prosjekt/kos fordi skruingen gir ro i sjela...syke greier
Mariuse34 Skrevet Februar 18, 2009 Forfatter Skrevet Februar 18, 2009 Saken er at jeg er ganske ny med å skru bil. jeg lærer fort, men skulle gjerne hatt en DIY til å finne sonden. hvor på bilen sitter den (ikke gremm dere til døde over spørsmålet:P)
bmwess Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Den sitter nokk rundt katalysatoren kan eg tenka meg! har aldrig skrudd på denne bilen men!hehe Du kan jo kjøpa deg ein universal digital "brebondslamda" hvis du skal trimme på bilen ved senere anledning.Følger som regel med en omfattenes monteringsveiledning med disse! Men koster jo litt. Nokk billigaste løsningen å kjøpe en orginal på koed elle gs kan eg tenka meg.
Simpel Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 www.lambdapower.co.uk Har ikke prøvd denne selv, men det er det nok noen som har gjort. Og som kan svare på om det er mye styr å bestille herfra Nedi rundt 700/stk her, litt avhenging av pundkurs såklart.
Mariuse34 Skrevet Februar 19, 2009 Forfatter Skrevet Februar 19, 2009 Ja shit det var mye billigere. Er det en eller to lamdbaer på m50? Jeg har ikke vært under bilen og sjekket enda.
Bushnell Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 jeg kjøpte lamda til 318 isen min på biltema, kosta meg 400 kr, da klippa jeg bare av den gammle, og avmantla litt og satte på den nye. Sitter kabelsko på ledningene på lamdan fra biltema, riktinok ikke de beste kabelskoene men de funka greit. Bilen min gikk hvertfall normalt igjen etter det, men hvor lenge den holder vet jeg ikke, men det vil tiden vise. Dette var også veldig enkelt da ledningene på lamdan fra biltema hadde samme farge som de som satt på bilen.
Oveif Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Er det en eller to lamdbaer på m50? Jeg har ikke vært under bilen og sjekket enda. Jeg har sterk mistanke om at jeg har gåen lambda på min bil og.. Lurer derfor også på dette.. Og hvordan jeg kan finne ut helt sikkert om den er gåen...
Glenno Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Er det en eller to lamdbaer på m50? Jeg har ikke vært under bilen og sjekket enda. Jeg har sterk mistanke om at jeg har gåen lambda på min bil og.. Lurer derfor også på dette.. Og hvordan jeg kan finne ut helt sikkert om den er gåen... 1 som sitter i første potta etter manifoilen. Er få kjøpt spesial avdrager til skru ut denne også. Skal gå an måle lambdan etter det jeg har sjønt.
Mariuse34 Skrevet Februar 20, 2009 Forfatter Skrevet Februar 20, 2009 Hei! Jeg kom frem til at det var lambdaen min på følgende måte. Jeg sjekket at luftmassemåleren fungerte. Jeg tok ut og renset tomgangsregulatoren og den fusket nesten like mye (TR hadde godt av en rens). Men så snakket jeg med en kompis. Fusker bilen når den er iskald? Hvis den ikke gjør det, men starter å jage rundt 1500-2000 omdreininger med en gang den får litt temp så er det stor sjanse for at det er lambdaene. Jeg ble presset ut av veien i oslo sentrum av en taxi idag, og plasserte bilen midt oppi en snøfonn. Når bilen var dratt ut fusket ikke lambdaen lenger. Tyder på dårlig kontakt eller lignende, for etter en stund kom tegnene tilbake. Finner du en god DIY så si ifra. Hvis ikke skal jeg poste en på hvordan jeg gjør det til helga. M
Mariuse34 Skrevet Februar 23, 2009 Forfatter Skrevet Februar 23, 2009 Lamdba fikset! Var en dårlig kobling på undersiden som hadde løsnet. Fikk rense kontakten og festet den, og nå maler bilen på fine 700 omdreininger. Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå