jostein E39t Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Da jeg senket bilen (E39 touring), kikket jeg litt på traversforingene bak. De så hele ut, og da jeg stakk noe inn for å bende litt på dem virket det ikke som det var sprekker i dem. Hvordan vite når de er slitt? Jeg har nemlig noe vibrasjoner i bilen og har hørt at det kan stamme fra slitte foringer i traversen. Bilen er gått ca 142.000 km og jeg tror ikke de er byttet før.
Haug530D Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Du kan ta å jekke bakakslingen opp mens bilen står på bukker, slipper de da er di gåen.
E36Cab1 Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Foringene består av innerring og ytterring i metall. Mellom desse er det vulka gummi. Løsner gummien fra noen av ringene helt eller delvis vil du få uønska bevegelse og de må skiftes. Sjekker dette enkelt ved å bruke en dekkspake og bevege på komponenten foringen skal holde for å sjekke etter slakk over det normale(vil jo fjære på gummien),og se visuelt om den har begynt å slippe i vulkinga.
jostein E39t Skrevet Februar 21, 2009 Forfatter Skrevet Februar 21, 2009 Når jeg ser på bilde av foringa på koed.no, ser det ut som om det bare er innerring på foringa som gjelder touringen. Med andre ord er ytterkanten på foringa gummi. Stemmer dette? Hvordan er så denne å presse på plass? Går det lett?
BreitBau Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Det spørs litt.. Det er ikke alltid de ser ut som bildet.. Noenganger har de ring av metall rundt også, andre ganger ikke..
bcrazy Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 hvor lenge kan man regne med at foringene holder? Sjekket dem på min e39 sedan i sommer og da virket de ok. Montert også bilstein sport og vogltand 30 mm senk. Tror foringene er på vei ut nå, da av og til når jeg spinner på snø, begynner bahjulene å vibrere/hoppe. Bilen har gått 245.000km og jeg tror ikke foringene har vært byttet før, så det er vel sikkert på tide?
Hauso Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 hvor lenge kan man regne med at foringene holder?Sjekket dem på min e39 sedan i sommer og da virket de ok. Montert også bilstein sport og vogltand 30 mm senk. Tror foringene er på vei ut nå, da av og til når jeg spinner på snø, begynner bahjulene å vibrere/hoppe. Bilen har gått 245.000km og jeg tror ikke foringene har vært byttet før, så det er vel sikkert på tide? Det gjør bakhjula på min bil også. Trodde kanskje det hadde noe med at man spant på litt humplete snø/is jeg. siden det er jo over på 2 sekunder:P Er dette et tegn på at traversforingene er gåene?
Breitling Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 hvor lenge kan man regne med at foringene holder?Sjekket dem på min e39 sedan i sommer og da virket de ok. Montert også bilstein sport og vogltand 30 mm senk. Tror foringene er på vei ut nå, da av og til når jeg spinner på snø, begynner bahjulene å vibrere/hoppe. Bilen har gått 245.000km og jeg tror ikke foringene har vært byttet før, så det er vel sikkert på tide? Det gjør bakhjula på min bil også. Trodde kanskje det hadde noe med at man spant på litt humplete snø/is jeg. siden det er jo over på 2 sekunder:P Er dette et tegn på at traversforingene er gåene? Tviler litt på at det er traversforingene som forårsaker at hjul/dekk "hopper" litt når man spinner. Er heller foringene til diffen som begynner å bli slitne da. Jeg har sprell nye traversforinger, men jeg merker oxo at bilen hopper litt ved hjulspinn av og til. Har nye foringer til diff på tur med posten nå
Hauso Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Er det stress å bytte de da? For en uten noen som helst erfaring med å bytte foringer og det som har med under bilen å gjøre? Har haynes boka da, hvis det står noe om det der? Og jeg lærer raskt;P Hvor kjøper man foringer til diffen og er det snakk om mye penger?
Breitling Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Er det stress å bytte de da? For en uten noen som helst erfaring med å bytte foringer og det som har med under bilen å gjøre? Har haynes boka da, hvis det står noe om det der? Og jeg lærer raskt;P Hvor kjøper man foringer til diffen og er det snakk om mye penger? Har aldri bytta disse foringene tidligere, men de må vel som de andre, presses ut. Kan sikkert slås ut oxo, men mere jobb blir det. Du trenger 2 stk av nr 14 på bildet under: Du kan også bytte nr 4 på dette bildet Må legge til at de ikke trenger å være noe galt med diff-foringene dine, det er en mulighet for at f.eks bærearmsforingene også er dårlige. Jekk opp bilen på bukker, legg deg under og kjenn overalt med et brekkjern, så finner du nok ut hvilke foringer det er minst motstand i.
Hauso Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 okei:) takker! de med minst motstand skal byttes, i see:) takk for hjelpa
|Ole| Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 vist du skrur ned traversene så kan du brenne dei ut...letteste...:=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå