benab Skrevet Februar 21, 2009 Share Skrevet Februar 21, 2009 Hei! Fikk et tips fra en kamerat av meg om og strupe ned tliførselen av eksosgassen til egr-ventilen. Jeg satte inn en skive med et 8mm stort hull i, og synte at bilen fikk et jevnere gasspådrag. og i tilegg gikk litt bedre. Synes og huske at en kunne få kjøpt en erstatning til denne ventilen der denne tilførselen var plugget fra fabrikk.? Noen som har noe erfaringer ang. dette? Kan bilen ta skade av og ikke få no gjennom egr-en? Var forøvrig en bilmekaniker som tipset meg om dette, da det var noe de ofte gjorde på mitshubishi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Februar 21, 2009 Share Skrevet Februar 21, 2009 Jeg kjøpte meg en EGR-bypassventil på ebay til 400kr. Fant ingen der akkurat nå. Har sett andre på forumet også har solgt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Februar 21, 2009 Share Skrevet Februar 21, 2009 Får kjøpt EGR bypass ja, bare bra for motoren det Her er en som har montert, der står også hvor han kjøpte den.. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=99000&postdays=0&postorder=asc&start=30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Charles Skrevet Februar 21, 2009 Share Skrevet Februar 21, 2009 Hva gjør denne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Februar 21, 2009 Share Skrevet Februar 21, 2009 EGR-ventilen skal vist slippe inn eksos i innsuget ved lav gasspådrag. Poenget er vist å få renere eksos ved bykjøring og tomgangskjøring ved å forbrenne en del av eksosen dobbelt. Men alle vet at dieseleksos er svært sotet og det legger seg mye sot i innsuget. Dette ser vi ikke før vi tar av innsuget og da kan man få sjokk! Mye bykjøring og småkjøring vil i værste fall sote igjen hele innsuget slik at motoren ikke får luft og kveles. Det som styrer EGR-ventilen er en liten vakumslange. Ved lavt turtall og tomgang er det ingen overtrykk i innsuget, men et vakum. Når turtallet øker, så øker turbotrykket og man får overtrykk i innsuget slik at EGR-ventilen lukkes. At noen føler at motoren går bedre, så tror jeg dette kun er psykologisk. Kanskje ved 1500rpm så lukkes EGR pga overtrykk. Det er nesten kun ved tomgangskjøring at EGR er åpen og slipper eksos igjennom. Hvis da ikke det er en feil med EGR-ventilen slik at den ikke lukker seg. Enkleste og billigste måten å blokkere er å ta av vakumslangen og blokke den. Man trenger ikke å kjøpe jukse-EGR for å blokkere eksosen Men husk å plugge den inn igjen ved EU-kontroll. RS Hva gjør denne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benab Skrevet Februar 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2009 <<Enkleste og billigste måten å blokkere er å ta av vakumslangen og blokke den. Man trenger ikke å kjøpe jukse-EGR for å blokkere eksosen Men husk å plugge den inn igjen ved EU-kontroll. >> Så det som gjør at denne åpnes er den tynne slangen som sitter på ventilen? Har forøvrig et problem med at bilen liksom "nøler" litt ved hardt pådrag. ca ved 2500 omdr. hvis jeg drar på helt fra bunnen av på 3,4 og 5 gir. Det er akkorat som en slags fuelcut bare at den kommer over det i løpet av litt. da drar den på bra igjen. trodde at dette kunne være i forbindelse med denne ventilen? Noen som vet hva dette kan skyldes? Kan det være katalysator el.? Takker for bra svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar84 Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 noe som skurrer litt her. vakumen styrer riktignokk egr, men på en dieselbil er der en vakumpumpe. den lager konstant vakum, siden der alldrig vil bli vakum i en dieselmotor. som på en bensinmotor. tror tillogmed du klarer eu-kontrollen med stengt egr. egr er største driten som er plasert under panseret. Arne Kalevi Palojärvi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E61530DAT Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 Enkleste og billigste måten å blokkere er å ta av vakumslangen og blokke den. Man trenger ikke å kjøpe jukse-EGR for å blokkere eksosen Men husk å plugge den inn igjen ved EU-kontroll. RS Hva gjør denne? Jeg forstår altså at bortfall av vakum lukker ventilen. Men det kommer ikke opp noen feilmelding hvis du blokker vakumslangen? Jeg tenkte å gjøre dette på en E61 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 Nå er eg ikkje kjent med dieselmotorene til Bmw,ei heller når dette kom på biler,men er det virkelig bare å plugge vakumstyringen eller blokkere eksosen til innsuget?? Nyere biler har jo enten Lambda-korrigert kontroll av EGR funksjon,noen bruker sensor som avleser trykkvariasjon i innsuget,andre leser trykkvariasjonen før eog etter EGR uttak på eksos. Blokkerer eller gjør du inngrep som hindrer EGR i å fungere vil ECU oppfatte dette og gi feilkoder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 EGR-ventilen skal vist slippe inn eksos i innsuget ved lav gasspådrag. Poenget er vist å få renere eksos ved bykjøring og tomgangskjøring ved å forbrenne en del av eksosen dobbelt........................................... Hva gjør denne? Nesten Poenget med EGR er ikke å "forbrenne eksosen dobbelt". Denne er allerede forbrent(med unntak av noen få molekyler kansje). Poenget er at denne eksosgassen er inaktiv og gjør til at forbrenningstemperaturen synker,og dermed minker også Nox i avgassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 Du har både rett og feil! Vakumpumpen er ikke koblet til innsuget med kun til bremsekraftforsterkeren. Jeg tror også at alle turbobiler har vakumpumpe tilkoblet bremsekraftforsterkeren. Når turboen jobber, så er det overtrykk i innsuget og ingen vakum. Som regel på turbomotorer, så oppstår ikke overtrykket før ved ca.1500-1600rpm. Men kanske noen turbo-byggere kjenner til dette med vakum og bremsekraftforsterker? Og ja du kanskje blir godkjent, men EGR reduserer endel partikkelutslipp. RS noe som skurrer litt her. vakumen styrer riktignokk egr, men på en dieselbil er der en vakumpumpe. den lager konstant vakum, siden der alldrig vil bli vakum i en dieselmotor. som på en bensinmotor. tror tillogmed du klarer eu-kontrollen med stengt egr. egr er største driten som er plasert under panseret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 Dette kan nok stemme, men det må være enkelt å sjelle. Følg vakumslangen og går den via en elektrisk styrt ventil, så må man kanskje la vakumslangen være. Men går den inn på en felles vakumledning som forskyner flere enheter med vakum, ja da er det bare å plugge den av og blombere slangen. RS Nå er eg ikkje kjent med dieselmotorene til Bmw,ei heller når dette kom på biler,men er det virkelig bare å plugge vakumstyringen eller blokkere eksosen til innsuget??Nyere biler har jo enten Lambda-korrigert kontroll av EGR funksjon,noen bruker sensor som avleser trykkvariasjon i innsuget,andre leser trykkvariasjonen før eog etter EGR uttak på eksos. Blokkerer eller gjør du inngrep som hindrer EGR i å fungere vil ECU oppfatte dette og gi feilkoder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 Du ha sikkert rett i dette, men jeg tenker litt på sotet i eksosen som går igjennom en ny forbrenning. Ikke at soten brenner, men at den kanskje forbrennes bort. Uansett så høres det sinnsykt ut å kjøre eksos inn innsuget. Det kan aldri være sunt for en motor. Hva om sotet setter seg inn i ventilkammeret? Typisk miljø-dritt som skader motorene! RS EGR-ventilen skal vist slippe inn eksos i innsuget ved lav gasspådrag. Poenget er vist å få renere eksos ved bykjøring og tomgangskjøring ved å forbrenne en del av eksosen dobbelt........................................... Hva gjør denne? Nesten Poenget med EGR er ikke å "forbrenne eksosen dobbelt". Denne er allerede forbrent(med unntak av noen få molekyler kansje). Poenget er at denne eksosgassen er inaktiv og gjør til at forbrenningstemperaturen synker,og dermed minker også Nox i avgassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation Hva gjør denne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 Dette kan nok stemme, men det må være enkelt å sjelle. Følg vakumslangen og går den via en elektrisk styrt ventil, så må man kanskje la vakumslangen være.Men går den inn på en felles vakumledning som forskyner flere enheter med vakum, ja da er det bare å plugge den av og blombere slangen. RS Nå er eg ikkje kjent med dieselmotorene til Bmw,ei heller når dette kom på biler,men er det virkelig bare å plugge vakumstyringen eller blokkere eksosen til innsuget??Nyere biler har jo enten Lambda-korrigert kontroll av EGR funksjon,noen bruker sensor som avleser trykkvariasjon i innsuget,andre leser trykkvariasjonen før eog etter EGR uttak på eksos. Blokkerer eller gjør du inngrep som hindrer EGR i å fungere vil ECU oppfatte dette og gi feilkoder. Ja er fullstendig klar over dette,har blokka slangen på Sierraen også,,men lurte som sagt på hvordan dette er på bilen til trådstarter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå