Gå til innhold

For høy Co-verdi på E30 318is. *Problem løst!*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en noe unormalt høy co-verdi på min M42b18 fra 1989. Var faktisk oppe i godt og vel 7,6%.

Har 3 forslag til synder: luftmengdemåler, lambda, katalysator.

Tenkte å starte med det billigste alternativer, nemlig prøve en annen LMM jeg har liggende. Lurer i den forbindelse på om det er mulig å justere co-verdiene på LMM?

Så et annet spørsmål: hvilken funksjon har denne skruen som pila viser på dette bildet?

0oj6f1rhph379dnnda3w.jpg

Noen som har formeninger på forhånd om hva som kan forårsake denne co-verdien? Kan si at jeg syns bilen bruker litt mye bensin i forhold til hva jeg har hørt skal være "normalt" på vanlig kjøring.

Jeg er takknemmelig for innspill da jeg vet at det er flere her på forumet som har rimelig greie på denne typen motor.

Skrevet

fikk et tips av en mekaniker en gang. Vet ikke om det fungerer eller om det er farlig. han sa at hvis man slet med å få bilen eu godkjent pga co eller co2 verdier så kunne man hive en flaska kodensfjerner i bensintanken så kunne det gjøre verdiene lavere.

Ellers så setter jeg en knapp på lamba eller kat.

Skrevet

høy co kan komme av fleire ting,lambda,llm,luftfilter,tempgiver.. begynn med og skifte luftfilter og lambda,lambda er en av de tingene som ofte blir glemt,og den har en vesntlig faktor på coen..

sist eg var på bosh kurs så så en teknikker at dem som regel var "tette" etter 60-80k.. bare sånn til ettertanke!

Skrevet

Takker for tips. Ser ikke ut som mine antagelser var så håpløse likevel :)

Bytta LMM nå, og fant ut at den som var montert på første måling ikke hadde samme delenr. som den jeg nå satte på nå. Den jeg monterte nå fulgte med motoren da jeg kjøpte den, så den går jeg ut i fra at hvertfall er rett type.

Fikk et betydelig bedre resultat på co-verdiene nå hvertfall, så da er jeg et skritt nærmere løsningen.

Snakka også med GS, og de kunne ikke svare meg på hva den skruen jeg viser til i første innlegg hadde slags funksjon. De mente hvertfall at det ikke var mulig å justere noen co-verdier på LMM. Noen som har forsket på dette?

Skal måle verdiene på lambdaen nå og se om jeg finner noe feil der.

Skrevet

Er jo ett par tricks for å få ned co, men du bør kanskje ta det som ett tegn også. Bytt plugger og luftfilter, det hjelper ofte endel....

Også har vi jo det som blir nevnt med kondensfjerner. Pass på å ha lite bensin i tanken, også fyll på 2-3 flasker kondensfjerner. Da skal du se co målingene blir bra :)

Eller så kan du fylle 25-30% med e85 på full tank, da vil co synke endel...

Skrevet
Er jo ett par tricks for å få ned co, men du bør kanskje ta det som ett tegn også. Bytt plugger og luftfilter, det hjelper ofte endel....

Også har vi jo det som blir nevnt med kondensfjerner. Pass på å ha lite bensin i tanken, også fyll på 2-3 flasker kondensfjerner. Da skal du se co målingene blir bra :)

Eller så kan du fylle 25-30% med e85 på full tank, da vil co synke endel...

Skal bytte plugger tenker jeg. De har uansett gått ca. 30000km så de er vel sikkert moden for utskifting.

"Sportsfiltret" jeg har tror jeg jeg kommer til å ta av uansett ved neste måling. Har jo ikke noe å si siden bilen står inne på tomgang under målingen.

Glemte å si at jeg helte på en flaske med kondensfjerner (20l bensin på tanken) før siste måling.

Skrevet

bilen min går aldri gjennom uten en strafferunde hvor jeg pryler bilen skikkelig.da slipper den vanligvis gjennom etterpå... høres helt talentløst ut,men har funket for meg. jeg aner ikke noe om hva verdiene var før og etter. eller hva de skal være(pass eller ikke er alt jeg bryr meg om).

Skrevet
bilen min går aldri gjennom uten en strafferunde hvor jeg pryler bilen skikkelig.da slipper den vanligvis gjennom etterpå... høres helt talentløst ut,men har funket for meg. jeg aner ikke noe om hva verdiene var før og etter. eller hva de skal være(pass eller ikke er alt jeg bryr meg om).

Bruker å gjøre det samme, men i dag virket ikke dette trikset helt, hehe :)

Skrevet

Fant forresten ut at den LMM`en som stod på ved første måling kommer fra en E36 318i. Og jeg som kjøpte den fra en her på forumet som sa den var til E30 318is :evil:

Skrevet

Litt vanskelig å se på bildet, men det ser ut som du har en mekanisk LMM der det er et fjærbelastet spjeld inni LMM.

Min gamle 1984mod E30 318iA hadde også høy CO på EU-kontrollen. Det var NAF som tok kontrollen. Mannen tok et skruhjern og poppet av dekselet på toppen av LMM slik at man avdekket den variable motstanderen og fjæra for spjeldet. Så klikket han fjære at par hakk strammere og CO datt ned til normal.

Årsaken er at fjæra blir slakk over tid og da vil spjellet åpne seg mer enn normalt og lure motorstyringen til å tilføre mer drivstoff med resultat høgere CO.

Det var tidligere en umbrakoskru på selve LMM-huset som finjustering på CO. Den åpner/stenger en by-pass kanal rundt spjeldhuset for å endre luftmengden.

Jo mer ut, jo mer luft går forbi, jo mindre åpning på spjeldet og mindre CO. Skruen kunne sees på oversiden av LMM.

Siden du har hatt ut LMM, så kan du sikkert bekrefte at LMM'en er mekanisk eller ikke.

RS

RS

Takker for tips. Ser ikke ut som mine antagelser var så håpløse likevel :)

Bytta LMM nå, og fant ut at den som var montert på første måling ikke hadde samme delenr. som den jeg nå satte på nå. Den jeg monterte nå fulgte med motoren da jeg kjøpte den, så den går jeg ut i fra at hvertfall er rett type.

Fikk et betydelig bedre resultat på co-verdiene nå hvertfall, så da er jeg et skritt nærmere løsningen.

Snakka også med GS, og de kunne ikke svare meg på hva den skruen jeg viser til i første innlegg hadde slags funksjon. De mente hvertfall at det ikke var mulig å justere noen co-verdier på LMM. Noen som har forsket på dette?

Skal måle verdiene på lambdaen nå og se om jeg finner noe feil der.

Skrevet

Oljeskift utføres regelmessig etter serviceintervall :)

Denne LMM`en er nok av den mekaniske typen med fjærbelastet spjeld ja.

Skal demontere plastdekslet på den LMM`en som viste seg å være fra E36 for å se om jeg finner denne fjæra som nevnes her. Går ut i fra at disse er nogenlunde likt oppbygd.

Skrevet

Ser at boksen på toppen av LMM er forskjellig fra den eldre typen. Kan hende at den er for hermetisk lukket til å åpne. Hvis den gamle skal kasseser, så kan du øve med den :-)

RS

Oljeskift utføres regelmessig etter serviceintervall:)

Denne LMM`en er nok av den mekaniske typen med fjærbelastet spjeld ja.

Skal demontere plastdekslet på den LMM`en som viste seg å være fra E36 for å se om jeg finner denne fjæra som nevnes her. Går ut i fra at disse er nogenlunde likt oppbygd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...